loadingTomas Tranströmer skrev ofta om musik och han var en begåvad pianist. ”För mig kommunicerar musik direkt på ett kolossalt inspirerande vis som litteratur sällan gör”, förklarade han i en intervju. Foto: Yanan Li
Tomas Tranströmer skrev ofta om musik och han var en begåvad pianist. ”För mig kommunicerar musik direkt på ett kolossalt inspirerande vis som litteratur sällan gör”, förklarade han i en intervju. Foto: Yanan Li
Litteratur

Einar Askestad: Dikt av Tomas Tranströmer

Einar Askestad

Tomas Tranströmer (1931–2015) är förmodligen den siste svensk som får Nobelpriset i litteratur – om man med svensk menar en förmedlare av en specifik inhemsk kultur på det svenska språket. Melankolin. Fåordigheten. Koncentrationen – men också försiktighet, för att inte säga ängslighet. En kärvhet lika självklar som reserverad. Liksom obekväm i själva varat. Här finns inte mycket av sprudlande möten, glädjen i att umgås, skratt eller lyckan i att bara andas in frisk luft. En tystnad – eller kanske snarare ett tigande – trumfar allt. Urbilden för Tranströmers poesi har han nog själv bäst formulerat: En ensam man kör i mörkret ut i skogen, stänger av motorn men låter helljuset stå på. Där sitter han bakom ratten och stirrar in i ett overkligt upplyst träd – samtidigt hotfullt och likgiltigt. Dröm och verklighet går som på ett ut – eller kanske bättre: i gränslandet mellan det ena och det andra förblir poeten. Somliga läser in religiositet, andra en fördunklad psykologi. Högsta verklighet, eller poetisk mystifikation? Helt säkert är att det ibland uppstår magi, orden blir självlysande, men lika säkert är att det inte sällan blir som till ett manér – bilmotorn står på tomgång. Femtio års skrivande, ett tiotal lika tunna som täta diktsamlingar – sammanlagt färre ord än ett partiprogram eller en monolog hos valfri stå-uppkomiker. Poetens ord bär. Det är någonting annat. Men Haiku kunde han inte skriva.

Einar Askestad
Kontakta skribenten: [email protected]

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingTomas Tranströmer skrev ofta om musik och han var en begåvad pianist. ”För mig kommunicerar musik direkt på ett kolossalt inspirerande vis som litteratur sällan gör”, förklarade han i en intervju. Foto: Yanan Li
Tomas Tranströmer skrev ofta om musik och han var en begåvad pianist. ”För mig kommunicerar musik direkt på ett kolossalt inspirerande vis som litteratur sällan gör”, förklarade han i en intervju. Foto: Yanan Li
Litteratur

Einar Askestad: Dikt av Tomas Tranströmer

Einar Askestad

Tomas Tranströmer (1931–2015) är förmodligen den siste svensk som får Nobelpriset i litteratur – om man med svensk menar en förmedlare av en specifik inhemsk kultur på det svenska språket. Melankolin. Fåordigheten. Koncentrationen – men också försiktighet, för att inte säga ängslighet. En kärvhet lika självklar som reserverad. Liksom obekväm i själva varat. Här finns inte mycket av sprudlande möten, glädjen i att umgås, skratt eller lyckan i att bara andas in frisk luft. En tystnad – eller kanske snarare ett tigande – trumfar allt. Urbilden för Tranströmers poesi har han nog själv bäst formulerat: En ensam man kör i mörkret ut i skogen, stänger av motorn men låter helljuset stå på. Där sitter han bakom ratten och stirrar in i ett overkligt upplyst träd – samtidigt hotfullt och likgiltigt. Dröm och verklighet går som på ett ut – eller kanske bättre: i gränslandet mellan det ena och det andra förblir poeten. Somliga läser in religiositet, andra en fördunklad psykologi. Högsta verklighet, eller poetisk mystifikation? Helt säkert är att det ibland uppstår magi, orden blir självlysande, men lika säkert är att det inte sällan blir som till ett manér – bilmotorn står på tomgång. Femtio års skrivande, ett tiotal lika tunna som täta diktsamlingar – sammanlagt färre ord än ett partiprogram eller en monolog hos valfri stå-uppkomiker. Poetens ord bär. Det är någonting annat. Men Haiku kunde han inte skriva.

Einar Askestad
Kontakta skribenten: [email protected]

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024