loadingDen digitala tekniken kan ge en upplevelse men museernas viktigaste uppgift är att hjälpa publiken att på djupet förstå sig själva och sina förfäder. Foto: Shutterstock
Den digitala tekniken kan ge en upplevelse men museernas viktigaste uppgift är att hjälpa publiken att på djupet förstå sig själva och sina förfäder. Foto: Shutterstock
Kultur

Digitala upplevelser – vad kommer härnäst?

Anton Nilsson

Många museer satsar för närvarande på att ge publiken nya upplevelser genom virtuell verklighet, en teknik som använder 3D- glasögon för att låta besökarna uppleva hur olika platser såg ut under historiska tidsåldrar.

Med utvecklingen av denna teknik går det att på ett mer och mer verklighetstroget sätt skapa kopior av hur vi tror att byggnader, platser och människor såg ut. Men för att förstå vår historia räcker det inte med enbart gestaltningar av det fysiska utseendet. Just denna del är på många sätt det enklaste att erbjuda.

Hembygdsgårdar och museer är fyllda av forntida föremål. Krukskärvor blir representanter för en svunnen tid, och gamla mangelbräden fyllda med underliga mönster vittnar om det liv våra förfäder en gång levde. För ett otränat öga är dessa föremål enbart praktiska redskap, en digital helhetsupplevelse skulle då kunna tänkas vara ett bättre alternativ. Men för den som kan tolka de inristade mönstren handlar det inte bara om redskap, utan om en helt ny värld.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDen digitala tekniken kan ge en upplevelse men museernas viktigaste uppgift är att hjälpa publiken att på djupet förstå sig själva och sina förfäder. Foto: Shutterstock
Den digitala tekniken kan ge en upplevelse men museernas viktigaste uppgift är att hjälpa publiken att på djupet förstå sig själva och sina förfäder. Foto: Shutterstock
Kultur

Digitala upplevelser – vad kommer härnäst?

Anton Nilsson

Många museer satsar för närvarande på att ge publiken nya upplevelser genom virtuell verklighet, en teknik som använder 3D- glasögon för att låta besökarna uppleva hur olika platser såg ut under historiska tidsåldrar.

Med utvecklingen av denna teknik går det att på ett mer och mer verklighetstroget sätt skapa kopior av hur vi tror att byggnader, platser och människor såg ut. Men för att förstå vår historia räcker det inte med enbart gestaltningar av det fysiska utseendet. Just denna del är på många sätt det enklaste att erbjuda.

Hembygdsgårdar och museer är fyllda av forntida föremål. Krukskärvor blir representanter för en svunnen tid, och gamla mangelbräden fyllda med underliga mönster vittnar om det liv våra förfäder en gång levde. För ett otränat öga är dessa föremål enbart praktiska redskap, en digital helhetsupplevelse skulle då kunna tänkas vara ett bättre alternativ. Men för den som kan tolka de inristade mönstren handlar det inte bara om redskap, utan om en helt ny värld.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024