loadingDigitala myndighetstjänster utvecklas, men Sverige halkar efter i flera jämförelser. Brister i lagstiftning och vag styrning pekas ut som begränsande faktorer. Foto: Startupstockphotos
Digitala myndighetstjänster utvecklas, men Sverige halkar efter i flera jämförelser. Brister i lagstiftning och vag styrning pekas ut som begränsande faktorer. Foto: Startupstockphotos
Inrikes

Digitala tjänster till privatpersoner – Sverige tappar tempo

Olle Felten

Målet för svenska myndigheters digitala tjänster till medborgarna är att de skall vara ”bäst i världen”. Riksrevisionens granskning visar att vi i stället halkar efter, på grund av brister i myndighetsstyrning och lagstiftning.

Riksrevisionen levererade sin granskning, 2023:6 Digitala tjänster till privatpersoner, som behandlar statens målsättning för de digitala tjänsterna till privatpersoner till riksdagen, den 14 mars i år. Granskningen bygger på det faktum att riksdagens målsättning om ”att bli bäst i världen på att använda digitaliseringsmöjligheter”, inte riktigt har omsatts i praktisk verklighet. Det är tvärtom så att Sverige halkar efter jämförbara länder i digitaliseringsarbetet.

2021 genomförde EU-kommissionen ett test på hur medlemsländerna ligger till i utvecklingen av de digitala myndighetstjänsterna, där Sverige hamnade på blygsamma 14:e plats av de 27 EU-länderna. 2019 visade en OECD-rapport att Sverige hamnade sist i fråga om att utveckla de digitala tjänsterna med ett ”användardrivet förhållningssätt”. Den mindre smickrande placeringen i det avseendet visar att Sveriges statsapparat inte har det kundperspektiv som krävs för att uppfylla de kvalitetsnormer som staten har antagit.

Det här granskade Riksrevisionen

Riksrevisionen har granskat om statens insatser för att utveckla myndigheternas digitala tjänster riktade till privatpersoner har varit tillräckligt effektiva. Granskningen är avgränsad till digitala tjänster som syftar till att anmäla eller ansöka om någonting, och som därmed leder till ett ärende hos myndigheten.

Riksrevisionens övergripande slutsats är att statens insatser för att utveckla myndigheternas digitala tjänster inte har varit tillräckligt effektiva. De granskade tjänsterna håller godtagbar kvalitet, men det finns betydande förbättringspotential i flera delar. Det finns även brister i myndigheters sätt att arbeta med att utveckla användbara och tillgängliga digitala tjänster. De största hindren finns dock på systemnivå, och kräver åtgärder från regeringen för att undanröjas.

Riksrevisionens rekommendationer: 

Regeringen rekommenderas att
• intensifiera arbetet med att undanröja rättsliga hinder
• klargöra Diggs roll samt regeringens förväntan på tillsyn och främjande av digital tillgänglighet. De myndigheter som tillhandahåller digitala tjänster till privatpersoner rekommenderas bland annat att
• säkerställa att användare involveras vid utveckling av digitala tjänster
• säkerställa att tjänsterna kan användas av individer med skyddade personuppgifter.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDigitala myndighetstjänster utvecklas, men Sverige halkar efter i flera jämförelser. Brister i lagstiftning och vag styrning pekas ut som begränsande faktorer. Foto: Startupstockphotos
Digitala myndighetstjänster utvecklas, men Sverige halkar efter i flera jämförelser. Brister i lagstiftning och vag styrning pekas ut som begränsande faktorer. Foto: Startupstockphotos
Inrikes

Digitala tjänster till privatpersoner – Sverige tappar tempo

Olle Felten

Målet för svenska myndigheters digitala tjänster till medborgarna är att de skall vara ”bäst i världen”. Riksrevisionens granskning visar att vi i stället halkar efter, på grund av brister i myndighetsstyrning och lagstiftning.

Riksrevisionen levererade sin granskning, 2023:6 Digitala tjänster till privatpersoner, som behandlar statens målsättning för de digitala tjänsterna till privatpersoner till riksdagen, den 14 mars i år. Granskningen bygger på det faktum att riksdagens målsättning om ”att bli bäst i världen på att använda digitaliseringsmöjligheter”, inte riktigt har omsatts i praktisk verklighet. Det är tvärtom så att Sverige halkar efter jämförbara länder i digitaliseringsarbetet.

2021 genomförde EU-kommissionen ett test på hur medlemsländerna ligger till i utvecklingen av de digitala myndighetstjänsterna, där Sverige hamnade på blygsamma 14:e plats av de 27 EU-länderna. 2019 visade en OECD-rapport att Sverige hamnade sist i fråga om att utveckla de digitala tjänsterna med ett ”användardrivet förhållningssätt”. Den mindre smickrande placeringen i det avseendet visar att Sveriges statsapparat inte har det kundperspektiv som krävs för att uppfylla de kvalitetsnormer som staten har antagit.

Det här granskade Riksrevisionen

Riksrevisionen har granskat om statens insatser för att utveckla myndigheternas digitala tjänster riktade till privatpersoner har varit tillräckligt effektiva. Granskningen är avgränsad till digitala tjänster som syftar till att anmäla eller ansöka om någonting, och som därmed leder till ett ärende hos myndigheten.

Riksrevisionens övergripande slutsats är att statens insatser för att utveckla myndigheternas digitala tjänster inte har varit tillräckligt effektiva. De granskade tjänsterna håller godtagbar kvalitet, men det finns betydande förbättringspotential i flera delar. Det finns även brister i myndigheters sätt att arbeta med att utveckla användbara och tillgängliga digitala tjänster. De största hindren finns dock på systemnivå, och kräver åtgärder från regeringen för att undanröjas.

Riksrevisionens rekommendationer: 

Regeringen rekommenderas att
• intensifiera arbetet med att undanröja rättsliga hinder
• klargöra Diggs roll samt regeringens förväntan på tillsyn och främjande av digital tillgänglighet. De myndigheter som tillhandahåller digitala tjänster till privatpersoner rekommenderas bland annat att
• säkerställa att användare involveras vid utveckling av digitala tjänster
• säkerställa att tjänsterna kan användas av individer med skyddade personuppgifter.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024