loadingÅrets digitala variant av majblomman har även tagits fram i en liten, begränsad fysisk upplaga till samlare. Pressbild. Foto: Majblomman
Årets digitala variant av majblomman har även tagits fram i en liten, begränsad fysisk upplaga till samlare. Pressbild. Foto: Majblomman
Inrikes

Digital majblommeförsäljning över förväntan

TT/Emma Gyllestad

Årets majblommor har samlat in nära 36 miljoner kronor, då försäljningen flyttade ut på nätet. "Ett vanligt år samlar barnen in nästan det dubbla men då är det med en insamlingsmodell som utvecklats över drygt hundra år", säger Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve.

I fjol ställdes försäljningen av alla majblommor in med kort varsel på grund av pandemin och ersattes med en digital insamling. Resultatet – ett ras från 67 miljoner insamlade kronor 2019 till drygt 10,6 miljoner kronor 2020.

I år var blomförsäljningen tillbaka, men med en ny modell. Över 40 000 webbshoppar skapades under två veckor av deltagande barn för att samla in pengar till att motverka barnfattigdom i Sverige.

"Vi vågade inte hoppas att flytten ut på nätet skulle fungera redan första året, särskilt med hänsyn till pandemins påfrestningar. I ljuset av detta är barnens insats helt fantastisk", säger Tove Lindahl Greve i ett pressmeddelande.

Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve. Pressbild. Foto: Majblomman

Men det lägre resultatet innebär såklart att organisationen inte kan dela ut ekonomiskt stöd i den omfattning som man hade önskat.

"Om vi ställt in helt hade vi inte kunnat dela ut ekonomiskt stöd alls i år. De barn som Majblomman finns till för behöver oss mer än någonsin nu. Vi har försökt att bygga en modell som ska ska fungera till en så låg kostnad som möjligt eftersom de pengar vi samlar in ska gå till barnen. Självklart finns det mycket som kan bli bättre till kommande år men vi har framför allt fått många fina reaktioner och glada tillrop under insamlingen", säger Tove Lindahl Greve.

Förra årets majblommeförsäljning ställdes in. Därför är det fjolårets modell som har kunnat beställas i barnens webbshoppar i år. Pressbild. Foto: Majblomman

Eftersom inga fysiska blommor såldes förra året är det de blommorna som har sålts i webbshopparna tillsammans med en digital variant av årets blomma.

(Emma Gyllestad/TT)

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Majblomman

(TT)

Barnrättsorganisationen Majblomman har varit aktiv i Sverige sedan Beda Hallberg grundade den 1907.

Arbetet grundas i barnkonventionens stadgar om alla barns rätt till skälig levnadsstandard, utbildning och fritid.

Alla barn som lever i familjer där det är brist på pengar kan ansöka om stöd upp till 18 års ålder.

Några exempel på stödinsatser är hjälp till ett par nya fotbollsskor, ett barnkalas eller avgift till fritidsaktiviteten.

Majblomman ägnar sig även åt påverkansarbete för barns rättigheter.

2021 säljs en fysisk, rödrosa majblomma, som egentligen skulle ha sålts under pandemiåret 2020, via webbshoppar som drivs av skolelever. Dessutom säljs en virtuell, tigerrandig variant som har designats av Hana Bozickovic, 10 år, Mohammed Tepeku, 12 och Axel Viken, 13.

Källa: Majblomman

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingÅrets digitala variant av majblomman har även tagits fram i en liten, begränsad fysisk upplaga till samlare. Pressbild. Foto: Majblomman
Årets digitala variant av majblomman har även tagits fram i en liten, begränsad fysisk upplaga till samlare. Pressbild. Foto: Majblomman
Inrikes

Digital majblommeförsäljning över förväntan

TT/Emma Gyllestad

Årets majblommor har samlat in nära 36 miljoner kronor, då försäljningen flyttade ut på nätet. "Ett vanligt år samlar barnen in nästan det dubbla men då är det med en insamlingsmodell som utvecklats över drygt hundra år", säger Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve.

I fjol ställdes försäljningen av alla majblommor in med kort varsel på grund av pandemin och ersattes med en digital insamling. Resultatet – ett ras från 67 miljoner insamlade kronor 2019 till drygt 10,6 miljoner kronor 2020.

I år var blomförsäljningen tillbaka, men med en ny modell. Över 40 000 webbshoppar skapades under två veckor av deltagande barn för att samla in pengar till att motverka barnfattigdom i Sverige.

"Vi vågade inte hoppas att flytten ut på nätet skulle fungera redan första året, särskilt med hänsyn till pandemins påfrestningar. I ljuset av detta är barnens insats helt fantastisk", säger Tove Lindahl Greve i ett pressmeddelande.

Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve. Pressbild. Foto: Majblomman

Men det lägre resultatet innebär såklart att organisationen inte kan dela ut ekonomiskt stöd i den omfattning som man hade önskat.

"Om vi ställt in helt hade vi inte kunnat dela ut ekonomiskt stöd alls i år. De barn som Majblomman finns till för behöver oss mer än någonsin nu. Vi har försökt att bygga en modell som ska ska fungera till en så låg kostnad som möjligt eftersom de pengar vi samlar in ska gå till barnen. Självklart finns det mycket som kan bli bättre till kommande år men vi har framför allt fått många fina reaktioner och glada tillrop under insamlingen", säger Tove Lindahl Greve.

Förra årets majblommeförsäljning ställdes in. Därför är det fjolårets modell som har kunnat beställas i barnens webbshoppar i år. Pressbild. Foto: Majblomman

Eftersom inga fysiska blommor såldes förra året är det de blommorna som har sålts i webbshopparna tillsammans med en digital variant av årets blomma.

(Emma Gyllestad/TT)

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Majblomman

(TT)

Barnrättsorganisationen Majblomman har varit aktiv i Sverige sedan Beda Hallberg grundade den 1907.

Arbetet grundas i barnkonventionens stadgar om alla barns rätt till skälig levnadsstandard, utbildning och fritid.

Alla barn som lever i familjer där det är brist på pengar kan ansöka om stöd upp till 18 års ålder.

Några exempel på stödinsatser är hjälp till ett par nya fotbollsskor, ett barnkalas eller avgift till fritidsaktiviteten.

Majblomman ägnar sig även åt påverkansarbete för barns rättigheter.

2021 säljs en fysisk, rödrosa majblomma, som egentligen skulle ha sålts under pandemiåret 2020, via webbshoppar som drivs av skolelever. Dessutom säljs en virtuell, tigerrandig variant som har designats av Hana Bozickovic, 10 år, Mohammed Tepeku, 12 och Axel Viken, 13.

Källa: Majblomman

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024