loading
Naturskyddsföreningens nya kampanj "Tyst skog" vill nyansera budskapet i skogsbolagens kampanj "Svenska skogen". Foto: Naturskyddsföreningen
Naturskyddsföreningens nya kampanj "Tyst skog" vill nyansera budskapet i skogsbolagens kampanj "Svenska skogen". Foto: Naturskyddsföreningen
Inrikes

Den svenska skogen håller på att tystna

Epoch Times

Kalavverkning som ersätts med artfattiga skogsplanteringar har medfört att den biologiska mångfalden i den svenska skogen är i akut kris. Nu vill Naturskyddsföreningen få upp ögonen på beslutsfattare och allmänhet med en ny kampanj.

För att nyansera bilden och budskapet i skogsnäringens kampanj ”Svenska skogen”, som ger en bild av skogen som en i det närmaste oändlig resurs som räcker till det mesta har Naturskyddsföreningen startat en ny kampanj som kallas ”Tyst skog”.

– I snart 30 år har den svenska skogspolitiken baserats på frihet under ansvar, där det varit meningen att miljö och produktion ska väga lika tungt. Resultatet är dock att den biologiska mångfalden i skogen hamnat i en akut kris, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Ekonomiska intressen

Skogen har blivit ekonomiskt intressant och det är många som vill komma åt skogens tillgångar när biokemin växer. Trä ska ersätta engångsprodukter av plast, det ska användas till att bygga hus, biobränsle och inte minst naturupplevelser.

Det innebär att dagens skogsbruk har lett till en akut kris. Den biologiska mångfalden försvinner i snabb takt när artrika skogar kalavverkas i stor skala och ersätts av artfattiga skogsplanteringar. Över 2 000 skogslevande varelser är för närvarande upptagna på den nationella rödlistan.

Skogspolitiken måste förändras

– Vi anser att den svenska skogspolitiken behöver förändras i grunden. Och det är bråttom. Det är dags att lyfta blicken och ta fram en politik som säkerställer att skogens alla värden tas tillvara. Vi hoppas att vår kampanj öppnar ögonen hos allmänhet och beslutsfattare, säger Johanna Sandahl.

Hon menar att trots att det har skett förbättringar i skogsbruket de senaste decennierna är läget fortfarande allvarligt eftersom livsmiljöer för känsliga arter fortsätter att kalavverkas.

Med kampanjen ”Tyst skog” vill Naturskyddsföreningen nyansera bilden av läget i den svenska skogen och samtidigt presentera förslag till lösningar.

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Naturskyddsföreningens nya kampanj "Tyst skog" vill nyansera budskapet i skogsbolagens kampanj "Svenska skogen". Foto: Naturskyddsföreningen
Naturskyddsföreningens nya kampanj "Tyst skog" vill nyansera budskapet i skogsbolagens kampanj "Svenska skogen". Foto: Naturskyddsföreningen
Inrikes

Den svenska skogen håller på att tystna

Epoch Times

Kalavverkning som ersätts med artfattiga skogsplanteringar har medfört att den biologiska mångfalden i den svenska skogen är i akut kris. Nu vill Naturskyddsföreningen få upp ögonen på beslutsfattare och allmänhet med en ny kampanj.

För att nyansera bilden och budskapet i skogsnäringens kampanj ”Svenska skogen”, som ger en bild av skogen som en i det närmaste oändlig resurs som räcker till det mesta har Naturskyddsföreningen startat en ny kampanj som kallas ”Tyst skog”.

– I snart 30 år har den svenska skogspolitiken baserats på frihet under ansvar, där det varit meningen att miljö och produktion ska väga lika tungt. Resultatet är dock att den biologiska mångfalden i skogen hamnat i en akut kris, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Ekonomiska intressen

Skogen har blivit ekonomiskt intressant och det är många som vill komma åt skogens tillgångar när biokemin växer. Trä ska ersätta engångsprodukter av plast, det ska användas till att bygga hus, biobränsle och inte minst naturupplevelser.

Det innebär att dagens skogsbruk har lett till en akut kris. Den biologiska mångfalden försvinner i snabb takt när artrika skogar kalavverkas i stor skala och ersätts av artfattiga skogsplanteringar. Över 2 000 skogslevande varelser är för närvarande upptagna på den nationella rödlistan.

Skogspolitiken måste förändras

– Vi anser att den svenska skogspolitiken behöver förändras i grunden. Och det är bråttom. Det är dags att lyfta blicken och ta fram en politik som säkerställer att skogens alla värden tas tillvara. Vi hoppas att vår kampanj öppnar ögonen hos allmänhet och beslutsfattare, säger Johanna Sandahl.

Hon menar att trots att det har skett förbättringar i skogsbruket de senaste decennierna är läget fortfarande allvarligt eftersom livsmiljöer för känsliga arter fortsätter att kalavverkas.

Med kampanjen ”Tyst skog” vill Naturskyddsföreningen nyansera bilden av läget i den svenska skogen och samtidigt presentera förslag till lösningar.

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024