I juli valde Elon Musk att ändra den välkända blå fågellogotypen för det sociala medie-företaget Twitter till ett ”X”. Miljardären har sedan sent 1990-tal velat skapa en super-app likt Kinas WeChat som har 1,3 miljarder användare.
Allt ska kunna gå att göra i en sådan app: betala, meddela, ringa, spela, och så vidare. I skrivandets stund har också ett av Twitters dotterbolag fått licens att föra över pengar i fyra amerikanska delstater, och fler delstater (och länder) lär följa efter.
I samband med den nya varumärkssatsningen lade man dock även rabarber på Twitter-kontot X som en person hade haft som sitt personliga konto i 16 års tid. Tidigare i juli – i samband med Musks lansering av ett AI-företag – norpades på samma sätt kontot xAI från en användare som haft detta i 13 års tid. Med undantag för varumärkesfrågor har användare av dylika plattformar sällan några rättigheter till specifika namn enligt användarvillkoren. Musks företag har säkert legal rätt att överta dessa användarnamn, utan kompensation.