loadingFrån Spirited away från 2001. Scenen där protagonisten Chihiro befinner sig på ett tåg är ett exempel på det som på japanska betecknas som ”ma”: Scener som är avgörande utan att något stort sker. Foto: Studio Ghibli
Från Spirited away från 2001. Scenen där protagonisten Chihiro befinner sig på ett tåg är ett exempel på det som på japanska betecknas som ”ma”: Scener som är avgörande utan att något stort sker. Foto: Studio Ghibli
Film

Den klassiska animationens mästare

Anton Carlson

I år kommer den japanske filmanimatören Hayao Miyazaki med en ny film för första gången på tio år. Trots återkommande utfästelser om pension tycks han inte kunna slita sig från sitt arbete. Miyazaki har sedan 1970-talet skapat fantasifulla filmer, ofta med naturen, barndomen och den japanska kulturen som teman.

I dokumentären Never-ending man från 2013 funderar Hayao Miyazaki över om han ska fatta två beslut, varav ingetdera kom att förverkligas. Det första var att sluta göra långfilm och det andra att prova digital animering i stället för traditionell. Hans oväntade intresse för datoranimering gör att några unga män vill presentera det senaste inom denna teknik. Vad de visar för Miyazaki är en skräckinjagande varelse, en form av zombie, som tar sig fram genom att kräla.

Reaktionen blir inte den de tekniskt kunniga männen har hoppats på. Efter demonstrationen säger Miyazaki: ”Varje morgon brukade jag se en vän som var handikappad. (…) Jag tänker på honom och kan inte säga att jag gillar detta. Den som gjorde det skänkte inte smärta en tanke. Det är väldigt oangenämt. Ni kan göra hemska saker om ni vill, men jag vill inte ha något med det att göra. Det är en hemsk förolämpning mot livet.”

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFrån Spirited away från 2001. Scenen där protagonisten Chihiro befinner sig på ett tåg är ett exempel på det som på japanska betecknas som ”ma”: Scener som är avgörande utan att något stort sker. Foto: Studio Ghibli
Från Spirited away från 2001. Scenen där protagonisten Chihiro befinner sig på ett tåg är ett exempel på det som på japanska betecknas som ”ma”: Scener som är avgörande utan att något stort sker. Foto: Studio Ghibli
Film

Den klassiska animationens mästare

Anton Carlson

I år kommer den japanske filmanimatören Hayao Miyazaki med en ny film för första gången på tio år. Trots återkommande utfästelser om pension tycks han inte kunna slita sig från sitt arbete. Miyazaki har sedan 1970-talet skapat fantasifulla filmer, ofta med naturen, barndomen och den japanska kulturen som teman.

I dokumentären Never-ending man från 2013 funderar Hayao Miyazaki över om han ska fatta två beslut, varav ingetdera kom att förverkligas. Det första var att sluta göra långfilm och det andra att prova digital animering i stället för traditionell. Hans oväntade intresse för datoranimering gör att några unga män vill presentera det senaste inom denna teknik. Vad de visar för Miyazaki är en skräckinjagande varelse, en form av zombie, som tar sig fram genom att kräla.

Reaktionen blir inte den de tekniskt kunniga männen har hoppats på. Efter demonstrationen säger Miyazaki: ”Varje morgon brukade jag se en vän som var handikappad. (…) Jag tänker på honom och kan inte säga att jag gillar detta. Den som gjorde det skänkte inte smärta en tanke. Det är väldigt oangenämt. Ni kan göra hemska saker om ni vill, men jag vill inte ha något med det att göra. Det är en hemsk förolämpning mot livet.”

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024