I boken ”Det stora könsexperimentet” av psykiatern och författaren David Eberhard tillades ett par kritiska kommentarer när den lästes in som talbok. I en debattartikel i Expressen skriver han att det som hände riskerar att vara toppen av ett isberg. Han menar att man accepterar odemokratiska värderingar, bara om de kommer från rätt håll.
Inläsaren har tidigare sagt till DN att han är medveten om att han gick utanför sina befogenheter. Det är författarens tolkning av postmodernism som han vänder sig emot i boken.
"Verkar vara något slags aktivist"
– Jag har själv gett ut en bok som har postmodernism som fond och studerat ämnet på universitet i många år. Jag blir provocerad ibland av lättsamma vulgärtolkningar av det ämnet. Men det var helt fel av mig att läsa in dessa kommentarer, sade han till tidningen.
Eberhard säger till DN att ”personen verkar vara något slags aktivist” och ”man undrar ju om det är andra aktivister som gör andra saker”.
Det är Myndigheten för tillgängliga medier, MTM, som har till uppgift att tillgängliggöra litteratur för de som inte har möjlighet att se texten. Enligt honom är det inte bara ett övertramp mot honom som författare och hans upphovsrätt när någon utan tillåtelse ändrar i verket. Det är också ett övertramp mot de synskadade eftersom de ”inte får möjlighet att höra boken som om de läste den själva”, skriver han i debattartikeln.
Han understryker också att inläsaren tidigare har gjort kommentarer i andra inläsningar. Han har också fått veta att även andra författare har drabbats av detta förfarande.
MTM har dragit tillbaka talboken. Myndigheten skriver samtidigt på sin webbsida att det inte är tillåtet att uttrycka egna åsikter när man gör en inläsning. Kommentarsfunktionen ska endast användas när man beskriver bilder eller rättar tryckfel.
Inläsaren gjorde tre egna invändningar och kommentarer i boken, och menar att Eberhard inte har förstått vad postmodernism innebär. I mitten av hans bok säger inläsaren följande:
”Jag tycker att författaren har missuppfattat postmodernismen rätt rejält. Att sanningar inte finns är det knappast någon postmodernist som påstår. Snarare att sanningar finns, men är utbytbara. Dessutom är det tveksamt att kalla det för en rörelse. Det är en paraplyterm för olika -ismer, till exempel poststrukturalismen med flera.”
Totalitära åsikter
Författaren menar att inläsaren kanske borde ha tänkt på att ”sanning som kan bytas ut inte är en sanning”.
Myndigheten för tillgängliga medier säger att man nu har beställt en ny inläsning. Och man har dessutom avslutat den tidigare inläsarens kontrakt. Enligt ett mejl som författaren har fått har man även lovat att se över eventuella rättsliga påföljder för inläsaren.
Eberhard menar att problemet inte löser sig bara för att man tar in en ny inläsare. Han säger dessutom att företaget fortfarande har förtroende för inläsaren.
”Dessutom riskerar detta bara att vara toppen av ett isberg där man accepterar synnerligen odemokratiska värderingar från tjänstemän, bara de kommer från rätt håll”, skriver han.
Vidare menar han att det är många människor som har totalitära åsikter som har accepterats av etablissemanget. Han syftar bland annat på den folkkäre skådespelaren Sven Wollter som har hyllat Lenin och förespråkar en kommunistisk diktatur.
”Visst ska man ha civilkurage om man oroar sig över hur det är ställt med demokratin, men knappast innan diktaturen och utrensningarna står för dörren. Något som de som anser sig bekämpa felaktiga åsikter uppenbarligen själva bidrar till mer, än dem som de försöker censurera”, skriver David Eberhard.