loadingI Danmark måste förare av elsparkcyklar bära hjälm sedan årsskiftet. Foto: Arkivbild. Janerik Henriksson/TT
I Danmark måste förare av elsparkcyklar bära hjälm sedan årsskiftet. Foto: Arkivbild. Janerik Henriksson/TT
Utrikes

Danmark: Krav på hjälm för förare av elsparkcykel

TT-Ritzau

Sedan årsskiftet är det lag på att den som färdas på elsparkcykel i Danmark ska använda hjälm. Samma krav gäller andra motoriserade småfordon, exempelvis skateboards med motor och så kallade självbalanserande fordon.

Syftet med lagändringen är att minska det stora antalet huvudskador. Undersökningar har visat att risken för allvarliga skador är stor på just motoriserade småfordon.

– Olika utvärderingar visar också att risken för att skada sig på elsparkcykel är mellan sju och tio gånger högre per körd kilometer än på cykel, säger Pernille Ehlers vid Rådet for Sikker Trafik.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingI Danmark måste förare av elsparkcyklar bära hjälm sedan årsskiftet. Foto: Arkivbild. Janerik Henriksson/TT
I Danmark måste förare av elsparkcyklar bära hjälm sedan årsskiftet. Foto: Arkivbild. Janerik Henriksson/TT
Utrikes

Danmark: Krav på hjälm för förare av elsparkcykel

TT-Ritzau

Sedan årsskiftet är det lag på att den som färdas på elsparkcykel i Danmark ska använda hjälm. Samma krav gäller andra motoriserade småfordon, exempelvis skateboards med motor och så kallade självbalanserande fordon.

Syftet med lagändringen är att minska det stora antalet huvudskador. Undersökningar har visat att risken för allvarliga skador är stor på just motoriserade småfordon.

– Olika utvärderingar visar också att risken för att skada sig på elsparkcykel är mellan sju och tio gånger högre per körd kilometer än på cykel, säger Pernille Ehlers vid Rådet for Sikker Trafik.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024