loadingSJ hamnar långt ned när det gäller nöjda kunder. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT-arkivbild
SJ hamnar långt ned när det gäller nöjda kunder. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT-arkivbild
Inrikes

Dåligt betyg för SJ av resenärer

Epoch Times

Av alla sätt att resa så är SJ-tåget sämst, enligt Svenskt kvalitetsindex, SKI, undersökning av hur nöjda resenärer är.

SJ får ett kundnöjdhetsindex på 55,9, vilket enligt SKI indikerar att företaget har stora svårigheter att få kunderna att stanna kvar.

Bästa resealternativet är långfärdsbussar, där ligger index för Nettbus4You på 74,9 och Nettbus Express på 72,1.

Flyget ligger också rätt bra till. Flygbolaget BRA hamnar på 70,0, och SAS på 69,7.

Det som är viktigt för resenärerna är hur störningar och förseningar hanteras. 75 procent av SJ:s kunder har upplevt förseningar, mot 50 procent för SAS.

– Även om både SAS och SJ har en hög andel förseningar så lyckas SAS mycket bättre med informationen i samband med försening vilket inte SJ gör. Just information är en utmaning för många bolag vilket man kan tycka är lite märkligt med avseende på alla typer av kommunikationskanaler kunder nås via i dag, skriver Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, i ett pressmeddelande.

Studien genomfördes under april och bygger på 2 222 intervjuer.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSJ hamnar långt ned när det gäller nöjda kunder. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT-arkivbild
SJ hamnar långt ned när det gäller nöjda kunder. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT-arkivbild
Inrikes

Dåligt betyg för SJ av resenärer

Epoch Times

Av alla sätt att resa så är SJ-tåget sämst, enligt Svenskt kvalitetsindex, SKI, undersökning av hur nöjda resenärer är.

SJ får ett kundnöjdhetsindex på 55,9, vilket enligt SKI indikerar att företaget har stora svårigheter att få kunderna att stanna kvar.

Bästa resealternativet är långfärdsbussar, där ligger index för Nettbus4You på 74,9 och Nettbus Express på 72,1.

Flyget ligger också rätt bra till. Flygbolaget BRA hamnar på 70,0, och SAS på 69,7.

Det som är viktigt för resenärerna är hur störningar och förseningar hanteras. 75 procent av SJ:s kunder har upplevt förseningar, mot 50 procent för SAS.

– Även om både SAS och SJ har en hög andel förseningar så lyckas SAS mycket bättre med informationen i samband med försening vilket inte SJ gör. Just information är en utmaning för många bolag vilket man kan tycka är lite märkligt med avseende på alla typer av kommunikationskanaler kunder nås via i dag, skriver Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, i ett pressmeddelande.

Studien genomfördes under april och bygger på 2 222 intervjuer.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025