loadingDalatrafik i Dalarna kan tvingas att höja biljettpriserna och dra in busslinjer på grund av de ökande bränslepriserna. Foto: Calle Eklund/V-wolf (CC BY-SA 3.0)
Dalatrafik i Dalarna kan tvingas att höja biljettpriserna och dra in busslinjer på grund av de ökande bränslepriserna. Foto: Calle Eklund/V-wolf (CC BY-SA 3.0)
Inrikes

Busslinjer i Dalarna väntas dras in när bränslet blir dyrare

Epoch Times

Dalatrafik i Dalarna kan tvingas att höja biljettpriserna och dra in busslinjer på grund av de ökande bränslepriserna, skriver Dala-Demokraten.

För en vecka sedan rapporterade Östra Småland att länstrafiken, KLT, i Kalmar tvingas lägga ner busslinjer nu när bränslepriserna ökar.

”Stor utmaning”

När priset på bränslet ökar med en krona blir det en årlig kostnad på 15 miljoner kronor för Dalatrafiks verksamhet. Samtidigt har man ett underskott på 55 miljoner kronor.

– Och ovanpå det måste vi nu ta igen de kostnadsökningar som vi fått av drivmedelsprisernas uppgång. Det är en väldigt stor utmaning, säger Dalatrafiks vd Bengt Benjaminsson, till Dala-Demokraten.

I samband med detta tror han att biljettpriserna sannolikt kommer att höjas och att trafiken också kanske måste minskas. Man har dock ingen tidsplan när det kommer att ske.

Benjaminsson säger till tidningen att det är en fördel för Dalatrafik när bensinpriset höjs för privatbilisterna. Detta eftersom fler då väljer att åka buss, ”men det blir såklart lite dubbelt eftersom vi också måste höja biljettpriserna”.

Tillsammans med sina kolleger ska han nu försöka att hitta lösningar på de utmaningar som man står inför.

”Ordentligt ökade kostnader”

I Kalmar tvingas länstrafiken, KLT, att dra in 18 närtrafikturer. I Oskarshamn och Västervik försvinner även centrumlinjer.

Av länstrafikens bussar går 60 procent på biogas. Resterande går på miljövänlig HVO-diesel. Efterfrågan på HVO-diesel har dock kraftigt ökat de senaste åren på grund av efterfrågan, vilket har gjort att priserna har skenat. Man har därför föreslagit omfattande förändringar i tidtabellerna om budgeten ska klaras.

KLT:s ekonomichef, Anna Nyström, säger till Östra Småland ”att de tidtabellsjusteringar vi nu föreslår är ett sätt att möta det som kan bli ordentligt ökade kostnader”.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDalatrafik i Dalarna kan tvingas att höja biljettpriserna och dra in busslinjer på grund av de ökande bränslepriserna. Foto: Calle Eklund/V-wolf (CC BY-SA 3.0)
Dalatrafik i Dalarna kan tvingas att höja biljettpriserna och dra in busslinjer på grund av de ökande bränslepriserna. Foto: Calle Eklund/V-wolf (CC BY-SA 3.0)
Inrikes

Busslinjer i Dalarna väntas dras in när bränslet blir dyrare

Epoch Times

Dalatrafik i Dalarna kan tvingas att höja biljettpriserna och dra in busslinjer på grund av de ökande bränslepriserna, skriver Dala-Demokraten.

För en vecka sedan rapporterade Östra Småland att länstrafiken, KLT, i Kalmar tvingas lägga ner busslinjer nu när bränslepriserna ökar.

”Stor utmaning”

När priset på bränslet ökar med en krona blir det en årlig kostnad på 15 miljoner kronor för Dalatrafiks verksamhet. Samtidigt har man ett underskott på 55 miljoner kronor.

– Och ovanpå det måste vi nu ta igen de kostnadsökningar som vi fått av drivmedelsprisernas uppgång. Det är en väldigt stor utmaning, säger Dalatrafiks vd Bengt Benjaminsson, till Dala-Demokraten.

I samband med detta tror han att biljettpriserna sannolikt kommer att höjas och att trafiken också kanske måste minskas. Man har dock ingen tidsplan när det kommer att ske.

Benjaminsson säger till tidningen att det är en fördel för Dalatrafik när bensinpriset höjs för privatbilisterna. Detta eftersom fler då väljer att åka buss, ”men det blir såklart lite dubbelt eftersom vi också måste höja biljettpriserna”.

Tillsammans med sina kolleger ska han nu försöka att hitta lösningar på de utmaningar som man står inför.

”Ordentligt ökade kostnader”

I Kalmar tvingas länstrafiken, KLT, att dra in 18 närtrafikturer. I Oskarshamn och Västervik försvinner även centrumlinjer.

Av länstrafikens bussar går 60 procent på biogas. Resterande går på miljövänlig HVO-diesel. Efterfrågan på HVO-diesel har dock kraftigt ökat de senaste åren på grund av efterfrågan, vilket har gjort att priserna har skenat. Man har därför föreslagit omfattande förändringar i tidtabellerna om budgeten ska klaras.

KLT:s ekonomichef, Anna Nyström, säger till Östra Småland ”att de tidtabellsjusteringar vi nu föreslår är ett sätt att möta det som kan bli ordentligt ökade kostnader”.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024