Dalatrafik i Dalarna kan tvingas att höja biljettpriserna och dra in busslinjer på grund av de ökande bränslepriserna, skriver Dala-Demokraten.
För en vecka sedan rapporterade Östra Småland att länstrafiken, KLT, i Kalmar tvingas lägga ner busslinjer nu när bränslepriserna ökar.
”Stor utmaning”
När priset på bränslet ökar med en krona blir det en årlig kostnad på 15 miljoner kronor för Dalatrafiks verksamhet. Samtidigt har man ett underskott på 55 miljoner kronor.
– Och ovanpå det måste vi nu ta igen de kostnadsökningar som vi fått av drivmedelsprisernas uppgång. Det är en väldigt stor utmaning, säger Dalatrafiks vd Bengt Benjaminsson, till Dala-Demokraten.
I samband med detta tror han att biljettpriserna sannolikt kommer att höjas och att trafiken också kanske måste minskas. Man har dock ingen tidsplan när det kommer att ske.
Benjaminsson säger till tidningen att det är en fördel för Dalatrafik när bensinpriset höjs för privatbilisterna. Detta eftersom fler då väljer att åka buss, ”men det blir såklart lite dubbelt eftersom vi också måste höja biljettpriserna”.
Tillsammans med sina kolleger ska han nu försöka att hitta lösningar på de utmaningar som man står inför.
”Ordentligt ökade kostnader”
I Kalmar tvingas länstrafiken, KLT, att dra in 18 närtrafikturer. I Oskarshamn och Västervik försvinner även centrumlinjer.
Av länstrafikens bussar går 60 procent på biogas. Resterande går på miljövänlig HVO-diesel. Efterfrågan på HVO-diesel har dock kraftigt ökat de senaste åren på grund av efterfrågan, vilket har gjort att priserna har skenat. Man har därför föreslagit omfattande förändringar i tidtabellerna om budgeten ska klaras.
KLT:s ekonomichef, Anna Nyström, säger till Östra Småland ”att de tidtabellsjusteringar vi nu föreslår är ett sätt att möta det som kan bli ordentligt ökade kostnader”.