loadingBensinupproret har nu samlat en halv miljon medlemmar.
Bensinupproret har nu samlat en halv miljon medlemmar.
Inrikes

Bensinupproret växer – har nu en halv miljon medlemmar

Epoch Times

Facebook-gruppen ”Bensinupproret 2.0” fortsätter att växa då man nu har samlat 506 000 medlemmar. Samtidigt ställer man nu krav på att bensinpriset ska ner till 12 kronor litern.

På lördag planerar gruppen protester runt om i landet, bland annat i Stockholm, Göteborg, Umeå, Sundsvall och Jönköping.

”Kommer skapa historia”

Man menar att bensin- och dieselpriset är för högt och kräver därför sänkta skatter på drivmedel.

På måndagen skrev Peder Blohm Bokenhielm, administratör och en av initiativtagarna, på Facebook-gruppen:

”Efter dagens höjningar är bränslet dyrare än någonsin! Dyraste notering nu är 16.89 på bemannade stationer!!! NU FÅR DET VARA NOG!!! Vårt krav är att momsen och energiskatten tas bort på bensin, diesel m.m. Det betyder att vi i dagsläget hamnar runt 12 kr/liter. Dit skall vi!”

Blohm Bokenhielm säger till Sveriges Radios Ekot att han tror att Bensinupproret kan göra skillnad.

– Jag tror på fullaste allvar att vi kommer skapa historia. Att vi kan visa att vi kan påverka.

Motpol

Samtidigt som gruppen har lyckats få över en halv miljon medlemmar har dess motpol bildats. Det rör sig om ”Bensinupproret 3.0” som i stället vill att bensinpriset höjs. Gruppen har samlat 6 500 medlemmar sedan den startades för en vecka sedan.

Initiativtagaren Viktor Erik Jensen säger till Expressen att man startade gruppen för att ”vi vill sluta med koldioxidutsläppen, så att vi har en bra framtid framför oss”. 

Enligt honom har man olika diskussioner som har att göra med höjningen av bensinpriset. Man diskuterar också olika slags skatter eller avgifter på bensinen och koldioxidutsläppen.

– Men det handlar också om hur exempelvis bilberoende landsbygdsbor ska kunna bli kompenserade på något sätt, så att det ska bli en så rättvis omställning som möjligt, säger han till tidningen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingBensinupproret har nu samlat en halv miljon medlemmar.
Bensinupproret har nu samlat en halv miljon medlemmar.
Inrikes

Bensinupproret växer – har nu en halv miljon medlemmar

Epoch Times

Facebook-gruppen ”Bensinupproret 2.0” fortsätter att växa då man nu har samlat 506 000 medlemmar. Samtidigt ställer man nu krav på att bensinpriset ska ner till 12 kronor litern.

På lördag planerar gruppen protester runt om i landet, bland annat i Stockholm, Göteborg, Umeå, Sundsvall och Jönköping.

”Kommer skapa historia”

Man menar att bensin- och dieselpriset är för högt och kräver därför sänkta skatter på drivmedel.

På måndagen skrev Peder Blohm Bokenhielm, administratör och en av initiativtagarna, på Facebook-gruppen:

”Efter dagens höjningar är bränslet dyrare än någonsin! Dyraste notering nu är 16.89 på bemannade stationer!!! NU FÅR DET VARA NOG!!! Vårt krav är att momsen och energiskatten tas bort på bensin, diesel m.m. Det betyder att vi i dagsläget hamnar runt 12 kr/liter. Dit skall vi!”

Blohm Bokenhielm säger till Sveriges Radios Ekot att han tror att Bensinupproret kan göra skillnad.

– Jag tror på fullaste allvar att vi kommer skapa historia. Att vi kan visa att vi kan påverka.

Motpol

Samtidigt som gruppen har lyckats få över en halv miljon medlemmar har dess motpol bildats. Det rör sig om ”Bensinupproret 3.0” som i stället vill att bensinpriset höjs. Gruppen har samlat 6 500 medlemmar sedan den startades för en vecka sedan.

Initiativtagaren Viktor Erik Jensen säger till Expressen att man startade gruppen för att ”vi vill sluta med koldioxidutsläppen, så att vi har en bra framtid framför oss”. 

Enligt honom har man olika diskussioner som har att göra med höjningen av bensinpriset. Man diskuterar också olika slags skatter eller avgifter på bensinen och koldioxidutsläppen.

– Men det handlar också om hur exempelvis bilberoende landsbygdsbor ska kunna bli kompenserade på något sätt, så att det ska bli en så rättvis omställning som möjligt, säger han till tidningen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024