loading




Bensinupproret växer. Facebook-gruppen har nu 372 000 medlemmar.
Bensinupproret växer. Facebook-gruppen har nu 372 000 medlemmar.
Inrikes

Bensinupproret växer så det knakar

Epoch Times

Facebook-gruppen ”Bensinupproret 2.0” har fått stor uppmärksamhet i medier de senaste dagarna. På en månad har gruppen fått 372 000 medlemmar.

Initiativtagaren Janne Berglund från Borås startade gruppen och syftet med upproret är att visa sitt missnöje med bensinpriset.

”Det känns”

Några av de som är engagerade i gruppen är Angelina Blohm Bokenhielm och hennes man Peder. De menar att det är många som kämpar för att få ihop sin ekonomi. Och när bensinpriset går upp är det många som drabbas. Många blir också upprörda.

– Bilägande i dag är en klassfråga. Vi bor en mil utanför Olofström i Blekinge och bussförbindelserna är jättedåliga. Vi kör säkert åtta mil om dagen. Det känns, säger Peder till SVT.

Facebook-gruppen beskriver sitt syfte så här:

”Bensinupproret handlar om att väcka opinion och sätta press på våra politiker att nu får det vara nog med alla dessa höjningar av BRÄNSLEN! Detta gäller alla drivmedel såsom diesel, bensin osv.”

På fredagen var det tänkt att man skulle genomföra fredliga demonstrationer runt om i landet. Dessa har fått skjutas upp eftersom tillstånden inte var klara.

I samband med upproret har man också startat en namninsamling där man kräver att skatten och avgifterna på bensin och diesel sänks. Redan nu har 91 000 personer skrivit under.

En av de politiker som är engagerad i frågan är riksdagsledamoten Helena Lindahl (C).

Riksdagsledamoten Helena Lindahl (C). Foto: CC by 2.0

”Kokar av missnöje”

– Det är bra att människor uttrycker sina åsikter och sätter press på politikerna. Jag är bara förvånad över att det här inte har kommit tidigare. Det kokar av missnöje i hela landet, säger hon till fPlus.

På sin Facebook-sida skriver Lindahl att hon förstår att många på landsbygden är frustrerade över de höga bensinpriserna.

”Villkoren för att leva, jobba och verka i dessa bygder har ignorerats under en längre tid. Till slut får folk nog. Dyrare bensin är ju bara en del, vilket förklarar varför till exempel bensinupproret får en sådan kraft”, skriver hon.

Även riksdagsledamoten Edward Riedl (M) tycker att det är dags att man säger ifrån om skatten och avgifterna på bensin och diesel. På sin Facebook uppmanar han alla att gå med i Bensinupproret.

Finansminister Magdalena Andersson (S) säger till Expressen att de höga bensinpriserna inte beror på skatten. Enligt henne handlar det om det höga oljepriset.

Men enligt Riedl stämmer det inte. I ett videoklipp på sin Facebook säger han:

– Sedan Magdalena Andersson blev finansminister så har priset på en liter bensin ökat med fyra kronor. Drygt två kronor är finansministerns egna skattehöjningar och ingenting annat.

– Hon och hennes regering är fullt ansvariga för detta. Dessutom vill hon ju fortsätta att chockhöja skatterna på bensin och diesel.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading




Bensinupproret växer. Facebook-gruppen har nu 372 000 medlemmar.
Bensinupproret växer. Facebook-gruppen har nu 372 000 medlemmar.
Inrikes

Bensinupproret växer så det knakar

Epoch Times

Facebook-gruppen ”Bensinupproret 2.0” har fått stor uppmärksamhet i medier de senaste dagarna. På en månad har gruppen fått 372 000 medlemmar.

Initiativtagaren Janne Berglund från Borås startade gruppen och syftet med upproret är att visa sitt missnöje med bensinpriset.

”Det känns”

Några av de som är engagerade i gruppen är Angelina Blohm Bokenhielm och hennes man Peder. De menar att det är många som kämpar för att få ihop sin ekonomi. Och när bensinpriset går upp är det många som drabbas. Många blir också upprörda.

– Bilägande i dag är en klassfråga. Vi bor en mil utanför Olofström i Blekinge och bussförbindelserna är jättedåliga. Vi kör säkert åtta mil om dagen. Det känns, säger Peder till SVT.

Facebook-gruppen beskriver sitt syfte så här:

”Bensinupproret handlar om att väcka opinion och sätta press på våra politiker att nu får det vara nog med alla dessa höjningar av BRÄNSLEN! Detta gäller alla drivmedel såsom diesel, bensin osv.”

På fredagen var det tänkt att man skulle genomföra fredliga demonstrationer runt om i landet. Dessa har fått skjutas upp eftersom tillstånden inte var klara.

I samband med upproret har man också startat en namninsamling där man kräver att skatten och avgifterna på bensin och diesel sänks. Redan nu har 91 000 personer skrivit under.

En av de politiker som är engagerad i frågan är riksdagsledamoten Helena Lindahl (C).

Riksdagsledamoten Helena Lindahl (C). Foto: CC by 2.0

”Kokar av missnöje”

– Det är bra att människor uttrycker sina åsikter och sätter press på politikerna. Jag är bara förvånad över att det här inte har kommit tidigare. Det kokar av missnöje i hela landet, säger hon till fPlus.

På sin Facebook-sida skriver Lindahl att hon förstår att många på landsbygden är frustrerade över de höga bensinpriserna.

”Villkoren för att leva, jobba och verka i dessa bygder har ignorerats under en längre tid. Till slut får folk nog. Dyrare bensin är ju bara en del, vilket förklarar varför till exempel bensinupproret får en sådan kraft”, skriver hon.

Även riksdagsledamoten Edward Riedl (M) tycker att det är dags att man säger ifrån om skatten och avgifterna på bensin och diesel. På sin Facebook uppmanar han alla att gå med i Bensinupproret.

Finansminister Magdalena Andersson (S) säger till Expressen att de höga bensinpriserna inte beror på skatten. Enligt henne handlar det om det höga oljepriset.

Men enligt Riedl stämmer det inte. I ett videoklipp på sin Facebook säger han:

– Sedan Magdalena Andersson blev finansminister så har priset på en liter bensin ökat med fyra kronor. Drygt två kronor är finansministerns egna skattehöjningar och ingenting annat.

– Hon och hennes regering är fullt ansvariga för detta. Dessutom vill hon ju fortsätta att chockhöja skatterna på bensin och diesel.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024