loading







Grävmaskiner, lastbilar och långtradare riskerar att bli stående om den höga belastningen av drivmedelspriserna fortsätter, menar branschföreträdare. Foto: Bilbo Lantto
Grävmaskiner, lastbilar och långtradare riskerar att bli stående om den höga belastningen av drivmedelspriserna fortsätter, menar branschföreträdare. Foto: Bilbo Lantto
Inrikes

Bränslepriser: Krisläge för branscher i samhällsviktiga funktioner

Eva Sagerfors

Kraftigt höjda bränslepriser har försatt flera branscher i kris. Branschföreträdare beskriver hur samhällsviktiga funktioner som många tar för givet kan påverkas allvarligt om inte priserna sänks snart och tillräckligt mycket.

Den 24 mars röstade riksdagen för sänkt energiskatt på bensin och diesel med 50 öre per liter från och med den 1 maj. Fler sänkningar och åtgärder som riksdagen inte beslutat om ännu är på gång. Regeringens åtgärdspaket kan ge ytterligare en sänkning på 1,30 kronor per liter. Moderaterna föreslår dock en sänkning på 5 kronor per liter diesel och nästan lika mycket på bensin.

Samtidigt som många påverkas privat av de höga bränslepriserna påverkas även flera branscher. Den 18 mars skickade bransch- och arbetsgivarorganisationen Maskinentreprenörerna ett upprop med 2 273 underskrifter till regeringen. Anders Robertsson, vd för organisationen, säger till Epoch Times att man inte har fått någon respons hittills.

Regeringens åtgärder

Skatten på diesel och bensin sänks tillfälligt juni–oktober 2022. En sänkning till EU:s miniminivå innebär drygt 1,30 kronor mindre per liter vid pump.

Drivmedelskompensation till privatpersoner: 1 000 kronor per bilägare, men ytterligare 500 kronor för de som bor i vissa glesbygdsområden.

Anslaget för klimatbonus får ytterligare 3,9 miljarder i medel för att möta en kraftigt ökande försäljning av klimatbonusbilar. En person som köper en elbil kommer därmed fortsatt att kunna få 70 000 kronor i stöd.

Reseavdraget ersätts med en skattereduktion baserad på avstånd mellan bostad och arbetsplats. Färdmedel eller kostnad för resorna ska inte ha betydelse för avdraget. Ungefär 260 000 fler personer beräknas kunna ta del av skattereduktionen jämfört med det nuvarande reseavdraget.

Reduktionsplikten fryses till 2022 års nivåer under nästa år.

BNP-indexeringen av diesel och bensin pausas. Den årliga omräkningen av skattesatserna på diesel och bensin pausades för 2021 och 2022 och föreslås nu göra det även för nästa år.

Källa: Regeringen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading







Grävmaskiner, lastbilar och långtradare riskerar att bli stående om den höga belastningen av drivmedelspriserna fortsätter, menar branschföreträdare. Foto: Bilbo Lantto
Grävmaskiner, lastbilar och långtradare riskerar att bli stående om den höga belastningen av drivmedelspriserna fortsätter, menar branschföreträdare. Foto: Bilbo Lantto
Inrikes

Bränslepriser: Krisläge för branscher i samhällsviktiga funktioner

Eva Sagerfors

Kraftigt höjda bränslepriser har försatt flera branscher i kris. Branschföreträdare beskriver hur samhällsviktiga funktioner som många tar för givet kan påverkas allvarligt om inte priserna sänks snart och tillräckligt mycket.

Den 24 mars röstade riksdagen för sänkt energiskatt på bensin och diesel med 50 öre per liter från och med den 1 maj. Fler sänkningar och åtgärder som riksdagen inte beslutat om ännu är på gång. Regeringens åtgärdspaket kan ge ytterligare en sänkning på 1,30 kronor per liter. Moderaterna föreslår dock en sänkning på 5 kronor per liter diesel och nästan lika mycket på bensin.

Samtidigt som många påverkas privat av de höga bränslepriserna påverkas även flera branscher. Den 18 mars skickade bransch- och arbetsgivarorganisationen Maskinentreprenörerna ett upprop med 2 273 underskrifter till regeringen. Anders Robertsson, vd för organisationen, säger till Epoch Times att man inte har fått någon respons hittills.

Regeringens åtgärder

Skatten på diesel och bensin sänks tillfälligt juni–oktober 2022. En sänkning till EU:s miniminivå innebär drygt 1,30 kronor mindre per liter vid pump.

Drivmedelskompensation till privatpersoner: 1 000 kronor per bilägare, men ytterligare 500 kronor för de som bor i vissa glesbygdsområden.

Anslaget för klimatbonus får ytterligare 3,9 miljarder i medel för att möta en kraftigt ökande försäljning av klimatbonusbilar. En person som köper en elbil kommer därmed fortsatt att kunna få 70 000 kronor i stöd.

Reseavdraget ersätts med en skattereduktion baserad på avstånd mellan bostad och arbetsplats. Färdmedel eller kostnad för resorna ska inte ha betydelse för avdraget. Ungefär 260 000 fler personer beräknas kunna ta del av skattereduktionen jämfört med det nuvarande reseavdraget.

Reduktionsplikten fryses till 2022 års nivåer under nästa år.

BNP-indexeringen av diesel och bensin pausas. Den årliga omräkningen av skattesatserna på diesel och bensin pausades för 2021 och 2022 och föreslås nu göra det även för nästa år.

Källa: Regeringen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024