loading




De båda kontrakten som bevisar prisskillnaden. På det ena uppgår köpeskillingen till 126 miljoner kronor, på det andra till drygt 104 miljoner amerikanska dollar, ett påslag på över 550 procent. Mellanskillnaden hamnar hos Multiserv Overseas, ett brevlådeföretag. Foto: Henrik Montgomery /TT
De båda kontrakten som bevisar prisskillnaden. På det ena uppgår köpeskillingen till 126 miljoner kronor, på det andra till drygt 104 miljoner amerikanska dollar, ett påslag på över 550 procent. Mellanskillnaden hamnar hos Multiserv Overseas, ett brevlådeföretag. Foto: Henrik Montgomery /TT
Inrikes

Bombardierchef häktad i stor muthärva

Epoch Times

När teknikföretaget Bombardier i Sverige säljer signalsystem för järnväg till Azerbajdzjan slussas över en halv miljard kronor till ett brevlådeföretag som är mellanhand. TT och SVT:s Uppdrag granskning kan avslöja detaljer i den misstänkta mutaffären, där en chef nu har häktats.

Samtidigt som TT och Uppdrag granskning utreder Bombardier Sveriges affärer häktades i dag en rysk medborgare som är anställd på Bombardier i Sverige, på begäran av åklagaren Tomas Forsberg vid Riksenheten mot korruption.

Bombardierchefen, som misstänks för grovt givande av muta, nekar till brott.

Det misstänkta mutbrottet består i hur affären är upplagd. TT och Uppdrag granskning kan visa att utrustningen skeppas direkt till Azerbajdzjan. På papperet däremot säljer svenska Bombardier produkterna till det Londonregistrerade brevlådeföretaget Multiserv Overseas - som sedan säljer tillbaka dem till Bombardier i det ökänt korrupta Azerbajdzjan.

Upplägget framgår av två hemliga kontrakt, som TT och Uppdrag granskning har kommit över.

Enligt det första kontraktet säljer Bombardier i Stockholm 46 så kallade ställverk för signalsystemet, som ska till 46 preciserade järnvägsstationer i Azerbajdzjan. Brevlådeföretaget Multiserv Overseas betalar 126 miljoner kronor för utrustningen.

550 procents påslag

Kontrakt nummer två visar sedan att Multiserv säljer exakt lika många och exakt likadana produkter, för exakt samma järnvägsstationer, till Bombardier i Azerbajdzjan - men nu för drygt 104 miljoner amerikanska dollar. På vägen mellan Bombardier-bolagen fördyras produkterna lågt räknat med 570 miljoner kronor, drygt 550 procent, innan de säljs till den azeriska järnvägen, som är slutkund. Åklagaren beräknar påslaget till 700 miljoner kronor.

Multiserv har inget kontor, inget telefonnummer och såvitt känt inga anställda. Bolaget har samtidigt kopplingar till ryska affärsmän som tidigare figurerat i korrupta affärer.

Sten Lindström var tidigare chef för Rikskriminalpolisens ekorotel och senare polischef på Ekobrottsmyndigheten. Han reagerar starkt på upplägget med Bombardier.

- Den här enorma uppgången i köpeskillingen kan inte ha någon rimlig förklaring, säger Lindström.

Han bedömer att pengarna "så småningom hamnar i fickorna på några som sannolikt haft ett betydande inflytande på affären i Azerbajdzjan".

Misstänkt korruption och penningtvätt, anser Sten Lindström, tidigare chef för Rikskriminalpolisens ekorotel och senare polischef på Ekobrottsmyndigheten. Foto: Henrik Montgomery/TT

"Legitimt företag"

När TT och Uppdrag granskning konfronterar Bombardier med uppgifterna om kontrakten, avböjer bolaget. Företagets presstalesperson Barbara Grimm sade dock före avslöjandet att man noggrant har granskat Multiserv.

- Det är ett legitimt företag, vi har genomlyst det och bolaget uppfyller våra etiska krav, sade hon.

Påståendet avfärdas av Lindström:

- Jag tror inte på det ett dugg. Jag tror att det här är ett bolag som de har fått anvisat från Azerbajdzjan för att göra den här affären.

Han tror inte heller att de chefer på Bombardier i Sverige som skrivit på kontrakt och gjort upp affärerna är omedvetna om vad som händer med pengarna.

- Då är de otroligt naiva i så fall. Men det tror jag inte, säger Lindström.

"Orimliga summor"

Bombardier hävdar att Multiserv bland annat valutasäkrar affärerna, som påstås ske i rubel och kronor, medan kontrakten visar att det rör sig om dollar och kronor. I dem framgår inte heller att Multiserv skulle göra någonting alls, förutom att köpa och sälja vidare ställverken. Lindström avfärdar också Bombardiers förklaring:

- Det verkar inte sannolikt, det är helt orimliga summor.

Beräkningen av prisökningen mellan kontrakten är baserad på den dollarkurs som rådde när det andra kontraktet ingicks, den 16 juni 2014. Om man betänker att dollarkursen stigit kraftigt sedan dess har ytterligare betydande summor hamnat hos Multiserv, vartefter delbetalningarna har rullat in.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading




De båda kontrakten som bevisar prisskillnaden. På det ena uppgår köpeskillingen till 126 miljoner kronor, på det andra till drygt 104 miljoner amerikanska dollar, ett påslag på över 550 procent. Mellanskillnaden hamnar hos Multiserv Overseas, ett brevlådeföretag. Foto: Henrik Montgomery /TT
De båda kontrakten som bevisar prisskillnaden. På det ena uppgår köpeskillingen till 126 miljoner kronor, på det andra till drygt 104 miljoner amerikanska dollar, ett påslag på över 550 procent. Mellanskillnaden hamnar hos Multiserv Overseas, ett brevlådeföretag. Foto: Henrik Montgomery /TT
Inrikes

Bombardierchef häktad i stor muthärva

Epoch Times

När teknikföretaget Bombardier i Sverige säljer signalsystem för järnväg till Azerbajdzjan slussas över en halv miljard kronor till ett brevlådeföretag som är mellanhand. TT och SVT:s Uppdrag granskning kan avslöja detaljer i den misstänkta mutaffären, där en chef nu har häktats.

Samtidigt som TT och Uppdrag granskning utreder Bombardier Sveriges affärer häktades i dag en rysk medborgare som är anställd på Bombardier i Sverige, på begäran av åklagaren Tomas Forsberg vid Riksenheten mot korruption.

Bombardierchefen, som misstänks för grovt givande av muta, nekar till brott.

Det misstänkta mutbrottet består i hur affären är upplagd. TT och Uppdrag granskning kan visa att utrustningen skeppas direkt till Azerbajdzjan. På papperet däremot säljer svenska Bombardier produkterna till det Londonregistrerade brevlådeföretaget Multiserv Overseas - som sedan säljer tillbaka dem till Bombardier i det ökänt korrupta Azerbajdzjan.

Upplägget framgår av två hemliga kontrakt, som TT och Uppdrag granskning har kommit över.

Enligt det första kontraktet säljer Bombardier i Stockholm 46 så kallade ställverk för signalsystemet, som ska till 46 preciserade järnvägsstationer i Azerbajdzjan. Brevlådeföretaget Multiserv Overseas betalar 126 miljoner kronor för utrustningen.

550 procents påslag

Kontrakt nummer två visar sedan att Multiserv säljer exakt lika många och exakt likadana produkter, för exakt samma järnvägsstationer, till Bombardier i Azerbajdzjan - men nu för drygt 104 miljoner amerikanska dollar. På vägen mellan Bombardier-bolagen fördyras produkterna lågt räknat med 570 miljoner kronor, drygt 550 procent, innan de säljs till den azeriska järnvägen, som är slutkund. Åklagaren beräknar påslaget till 700 miljoner kronor.

Multiserv har inget kontor, inget telefonnummer och såvitt känt inga anställda. Bolaget har samtidigt kopplingar till ryska affärsmän som tidigare figurerat i korrupta affärer.

Sten Lindström var tidigare chef för Rikskriminalpolisens ekorotel och senare polischef på Ekobrottsmyndigheten. Han reagerar starkt på upplägget med Bombardier.

- Den här enorma uppgången i köpeskillingen kan inte ha någon rimlig förklaring, säger Lindström.

Han bedömer att pengarna "så småningom hamnar i fickorna på några som sannolikt haft ett betydande inflytande på affären i Azerbajdzjan".

Misstänkt korruption och penningtvätt, anser Sten Lindström, tidigare chef för Rikskriminalpolisens ekorotel och senare polischef på Ekobrottsmyndigheten. Foto: Henrik Montgomery/TT

"Legitimt företag"

När TT och Uppdrag granskning konfronterar Bombardier med uppgifterna om kontrakten, avböjer bolaget. Företagets presstalesperson Barbara Grimm sade dock före avslöjandet att man noggrant har granskat Multiserv.

- Det är ett legitimt företag, vi har genomlyst det och bolaget uppfyller våra etiska krav, sade hon.

Påståendet avfärdas av Lindström:

- Jag tror inte på det ett dugg. Jag tror att det här är ett bolag som de har fått anvisat från Azerbajdzjan för att göra den här affären.

Han tror inte heller att de chefer på Bombardier i Sverige som skrivit på kontrakt och gjort upp affärerna är omedvetna om vad som händer med pengarna.

- Då är de otroligt naiva i så fall. Men det tror jag inte, säger Lindström.

"Orimliga summor"

Bombardier hävdar att Multiserv bland annat valutasäkrar affärerna, som påstås ske i rubel och kronor, medan kontrakten visar att det rör sig om dollar och kronor. I dem framgår inte heller att Multiserv skulle göra någonting alls, förutom att köpa och sälja vidare ställverken. Lindström avfärdar också Bombardiers förklaring:

- Det verkar inte sannolikt, det är helt orimliga summor.

Beräkningen av prisökningen mellan kontrakten är baserad på den dollarkurs som rådde när det andra kontraktet ingicks, den 16 juni 2014. Om man betänker att dollarkursen stigit kraftigt sedan dess har ytterligare betydande summor hamnat hos Multiserv, vartefter delbetalningarna har rullat in.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024