Belarus äldsta tidning förbjuds
Belarus diktator Aleksandr Lukasjenko fortsätter att dra åt tumskruvarna för landets få fria medier. Foto: Nikolay Petrov/poolfoto via AP/TT


Regimen i Belarus stämplar landets äldsta dagstidning som en extremistorganisation.

Nasja Niva (som betyder ungefär Vårt fält) är sedan tidigare föremål för en rad åtgärder och dess chefredaktör och en reporter sitter inspärrade. På tisdagen – 115-årsdagen för tidningens grundande – olagligförklarades redaktionen av en av landets regimstyrda domstolar.

Det innebär att alla som publicerar eller sprider Nasja Nivas texter och material riskerar upp till sju års fängelse.

Redan prenumerant? Logga in för att läsa vidare
Vill du också läsa politiskt oberoende (på riktigt) ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter?
Tidsbegränsat introduktionserbjudande, endast 1 krona första månaden utan att binda dig! Bara 99 kronor i månaden därefter. Säg upp när du vill! Vill du även ha papperstidningen betalar du endast 19 kronor första månaden, 149 kronor därefter. Säg upp enkelt när du vill!