Bedrägerier mot äldre fortsätter att öka kraftigt.
Majoriteten av anmälningarna rör bank-id-bluffar, där äldre blir uppringda av personer som utger sig för att vara exempelvis bankanställd, polis eller bredbandsleverantör.
"Hallå?"
"Ja hej, det är någon som försöker ta sig in på ditt konto. Kan du identifiera dig med bank-id så att vi kan stoppa bedrägeriet?"
Ungefär så kan ett samtal låta från någon som utger sig för att ringa från en bank eller myndighet i syfte att stoppa ett bedrägeriförsök. I själva verket är det de på andra sidan luren som är bedragarna.
– Det här har blivit ett allt vanligare sett att utföra bedrägerier på, säger Lotta Mauritzson, brottsförebyggare på polisens nationella bedrägericenter (NBC).
Nytt fenomen
Bedrägerier mot funktionsnedsatta, där personer över 65 år ingår, ökade med 94 procent under årets nio första månader jämfört med samma period i fjol, enligt statistik från NBC.
Mauritzson berättar att telefonbedrägerierna, likt exemplet ovan, är ett relativt nytt fenomen som delvis kan förklara den stora ökningen.
– Det är ett växande problem, speciellt bland äldre, säger Mauritzson.
Hon tror att just äldre drabbas av två orsaker: Dels vet bedragarna att de ofta har pengar på banken. Dels har äldre kanske inte samma förståelse för tekniken som den yngre generationen har.
– Och så blir man ju väldigt stressad när man tror att ens konto är på väg att länsas. Då identifierar man sig utan att riktigt tänka efter.
– Man får vara lite iskall där och lägga på luren. Sedan kan man ringa upp sin bank och själv kontrollera.
70 miljoner
– De summor som bedragarna lurat till sig under augusti och september i år uppgick till 70 miljoner kronor för de två månaderna. Tyvärr ser siffrorna för oktober ut att ligga på samma nivå, säger Lotta Mauritzson.
TT: Vad vet man om personerna som ligger bakom bedrägerierna?
– Det är flera grupperingar som håller på med det här. De har ofta kopplingar till grov organiserad brottslighet, säger Mauritzson.
(Elisa Amorelli/TT)