loading
Landets inrikes sjöfart släpper ut mycket mer luftföroreningar och växthusgaser än man tidigare trott. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Landets inrikes sjöfart släpper ut mycket mer luftföroreningar och växthusgaser än man tidigare trott. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Miljö

Båtarna större miljöbov än flygen

Epoch Times

Landets inrikes sjöfart släpper ut mycket mer luftföroreningar och växthusgaser än man tidigare trott. En ny mätmetod visar att den korrekta siffran är nästan dubbelt så stor som den man tidigare har räknat på – och att den inrikes sjöfarten därmed har större miljöpåverkan än exempelvis inrikesflygen, rapporterar SVT.

De nya uppgifterna kommer från SMHI, som med hjälp av GPS-data har spårat alla fartyg som går mellan svenska hamnar. Spårningen är en del av ett nytt samarbete mellan SMHI, Naturvårdsverket och Energimyndigheten, den myndighet som ansvarar för Sveriges officiella statistik på energiområdet.

– Vi ser ungefär dubbelt så höga bränsleförbrukningar från inrikessjöfarten jämfört med vad vi tidigare trott, och därmed också dubbelt så höga utsläpp, säger Fredrik Windmark, luftmiljöexpert på SMHI, till SVT.

Enligt den nya undersökningsmetoden står inrikessjöfarten för 662 000 ton koldioxidekvivalenter, varav den kommersiella trafiken står för 488 000 ton och resterande kommer från fritidsbåtar. Det kan jämföras med inrikesflyget som ligger bakom 554 000 ton.

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Landets inrikes sjöfart släpper ut mycket mer luftföroreningar och växthusgaser än man tidigare trott. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Landets inrikes sjöfart släpper ut mycket mer luftföroreningar och växthusgaser än man tidigare trott. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Miljö

Båtarna större miljöbov än flygen

Epoch Times

Landets inrikes sjöfart släpper ut mycket mer luftföroreningar och växthusgaser än man tidigare trott. En ny mätmetod visar att den korrekta siffran är nästan dubbelt så stor som den man tidigare har räknat på – och att den inrikes sjöfarten därmed har större miljöpåverkan än exempelvis inrikesflygen, rapporterar SVT.

De nya uppgifterna kommer från SMHI, som med hjälp av GPS-data har spårat alla fartyg som går mellan svenska hamnar. Spårningen är en del av ett nytt samarbete mellan SMHI, Naturvårdsverket och Energimyndigheten, den myndighet som ansvarar för Sveriges officiella statistik på energiområdet.

– Vi ser ungefär dubbelt så höga bränsleförbrukningar från inrikessjöfarten jämfört med vad vi tidigare trott, och därmed också dubbelt så höga utsläpp, säger Fredrik Windmark, luftmiljöexpert på SMHI, till SVT.

Enligt den nya undersökningsmetoden står inrikessjöfarten för 662 000 ton koldioxidekvivalenter, varav den kommersiella trafiken står för 488 000 ton och resterande kommer från fritidsbåtar. Det kan jämföras med inrikesflyget som ligger bakom 554 000 ton.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024