Bananer kan förebygga benbrott och värk
Banan är en god källa till kalium. Foto: Tesa Robbins/Pixabay


Ser du till att få tillräckligt med motion, kalcium och D-vitamin så tror du antagligen att du har ganska starka ben. Det har du troligen också. De här tre komponenterna är grundläggande för god benhälsa, men det är inte hela historien.

Kroppen behöver kalcium till långt mer än att hålla skelettet friskt. Det spelar till exempel roll för hormonregleringen. När kroppen behöver kalcium för att utföra vissa funktioner är den beroende av det som finns lagrat i benen; särskilt om du inte äter eller tar upp tillräckligt genom kosten.

När kroppen börjar ta kalcium från skelettet blir det svagare, kan lättare brytas och risken för benskörhet ökar. Ett tecken på att kalcium frisätts från skelettet är att koncentrationen av kalcium i blodet är hög.

Genom att äta bananer kan kalciumet få stanna där det ska vara.

Även rödbetsblast innehåller kalium. Foto: Alicja/Pixabay

Man uppskattar att det är få människor i Nordamerika som får i sig tillräckligt med kalium. Det finns bevis som pekar på att så många som 98 procent av USA:s män inte når det dagliga rekommenderade intaget på 4 700 milligram.

Kalium spelar en nyckelroll för att bibehålla benstyrkan genom att förebygga förlust av kalcium. Det förebygger att kalcium utvinns metaboliskt från benen, vilket gör att det stannar där det behöver vara och därmed hjälper till att sakta ner benskörhet.

Detta kan i sin tur hjälpa till att bygga starka ben och minska risken för frakturer och tillstånd som osteopeni (minskad bentäthet, vilket delas upp i osteoporos och osteomalaci, övers anm).

Bananer är förstås inte den enda kaliumkällan. Det finns också i rödbetsblad, ugnsbakad jams, potatis, avokado, sötpotatis, spenat och lax.

Avokado är en god kaliumkälla. Foto: Stux/Pixabay

Risken för kaliumbrist är högre för de som tar urindrivande medel och de som har kronisk diarré eller kräkningar.

Att äta en hälsosam, balanserad kost med rikligt med frukt och grönt kan hjälpa hälsan på flera sätt, inklusive att bygga och bibehålla starka, friska ben.

Om du satsar på att äta mer kalcium och att öka D-vitaminupptaget, så lägg även till kalium. Det hjälper satsningen att lyckas.

Devon Andre arbetar som journalist för BelMarraHealth, där artikeln ursprungligen publicerades.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.