loadingEric Gutwasser är divisionschef för Mastercard i Norden och Baltikum, och ser att små företag behöver mer stöd för att bli konkurrenskraftiga. Foto: Mastercard
Eric Gutwasser är divisionschef för Mastercard i Norden och Baltikum, och ser att små företag behöver mer stöd för att bli konkurrenskraftiga. Foto: Mastercard
Inrikes

Avsaknad av digital kompetens håller tillbaka svenska företag

Camilla Johansson

Mastercard har gjort en undersökning i 15 europeiska länder, däribland Sverige, för att bilda sig en uppfattning om hur småföretag påverkas av den alltmer digitala ekonomin och övrig digitalisering i Europa.

Totalt fick man 10 500 svar från små och medelstora företag, både familjeägda och icke-familjeägda.

Undersökningen visar att endast 37 procent av de familjeägda små och medelstora företagen i Sverige känner sig väl förberedda för att verka i en digital ekonomi. Detta trots att närmare hälften har ökat användningen av digitala betalningsmedel sedan pandemin och att över en tredjedel av respondenterna, 35 procent, i sina svar uttryckte en önskan om att öka användningen av digitala verktyg som en del av moderniseringen av det egna företaget.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEric Gutwasser är divisionschef för Mastercard i Norden och Baltikum, och ser att små företag behöver mer stöd för att bli konkurrenskraftiga. Foto: Mastercard
Eric Gutwasser är divisionschef för Mastercard i Norden och Baltikum, och ser att små företag behöver mer stöd för att bli konkurrenskraftiga. Foto: Mastercard
Inrikes

Avsaknad av digital kompetens håller tillbaka svenska företag

Camilla Johansson

Mastercard har gjort en undersökning i 15 europeiska länder, däribland Sverige, för att bilda sig en uppfattning om hur småföretag påverkas av den alltmer digitala ekonomin och övrig digitalisering i Europa.

Totalt fick man 10 500 svar från små och medelstora företag, både familjeägda och icke-familjeägda.

Undersökningen visar att endast 37 procent av de familjeägda små och medelstora företagen i Sverige känner sig väl förberedda för att verka i en digital ekonomi. Detta trots att närmare hälften har ökat användningen av digitala betalningsmedel sedan pandemin och att över en tredjedel av respondenterna, 35 procent, i sina svar uttryckte en önskan om att öka användningen av digitala verktyg som en del av moderniseringen av det egna företaget.

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024