loading


I dag presenterar Skolverket sitt förslag till uppdaterade kursplaner i grundskolan. Generaldirektör Peter Fredriksson kommenterar förslagen på en presskonferens. Foto: Pontus Lundahl/TT-arkivbild
I dag presenterar Skolverket sitt förslag till uppdaterade kursplaner i grundskolan. Generaldirektör Peter Fredriksson kommenterar förslagen på en presskonferens. Foto: Pontus Lundahl/TT-arkivbild
Inrikes

Antiken blir kvar – men vad försvinner?

Epoch Times

Antikens historia skulle bort – men blev kvar efter högljudda protester. Efter mycket debatt presenterar Skolverket i dag sitt slutliga förslag till nya kursplaner i grundskolan.

Därmed landar frågan om vilka kunskaper eleverna måste få med sig, och vad som ska plockas bort, hos regeringen.

Vad lär sig ungarna i skolan egentligen? Ett svar kan vara: Läs kursplanerna. I dem förklaras vad respektive ämne syftar till, vad som är det centrala innehållet och vilka kunskapskrav som ställs för ett visst betygssteg.

Kursplanerna, och motsvarande ämnesplaner för gymnasieskolan, måste regelbundet uppdateras och detta har Skolverket nu gjort. Ambitionen har varit att ge rakare och tydligare besked om vad som ska tas upp i undervisningen och att lägga större betoning på faktakunskaper snarare än resonemang, särskilt i de lägre årskurserna. Kunskapsmålen har skalats av för att inte styra undervisning och betyg i detalj.

Fick inte plats

Så långt verkade det mesta flyta på. Men när det stod klart att Skolverket också strukit en del innehåll för att få balans mellan kursplanerna och antalet undervisningstimmar blev det protester.

– Det måste finnas en överensstämmelse mellan timmar och innehåll. Om det inte finns tid måste lärarna stå för sovringen, och då blir det lite olika vad lärare väljer att plocka bort. Då kan man inte prata om likvärdig utbildning, förklarade Anna Westerholm, chef för Skolverkets läroplansavdelning, när kursplaneförslagen gick ut på remiss i slutet av september.

"Bisarr och befängd"

Ett exempel är att studie- och yrkesvägledning plockades bort ur samhällskunskap, något som bland annat Friskolornas Riksförbund pekat på i sitt remissvar till Skolverket. Men den kritik som hördes och syntes mest gällde att antikens historia lyfts bort.

– Blotta tanken på att antiken är oväsentlig för att förstå nutiden är bisarr och befängd, sade en av kritikerna, professorn Dick Harrison, till Aftonbladet.

Ifrågasättandet blev så högljutt att myndigheten ganska snart gav besked att antikens historia skulle plockas tillbaka. Vad som i stället stryks ur historieämnet är okänt.

För faktum kvarstår: alla ambitioner ryms inte i timplanen. Många lärare kan vittna om stoffträngsel, alltså när mycket ska läras ut på för lite tid.

Sannolikt kommer Skolverket att peka på detta i sitt förslag till regeringen. Skolverket kan inte på eget bevåg ändra timplanen, det är en fråga för regeringen.

Friskolornas Riksförbund vill se en omfördelning i timplanen medan Svensk Näringsliv ser det som rimligt att utöka undervisningstiden. Hur pengar och lärare i så fall ska räcka till mer undervisning blir en svår nöt att knäcka. Hittills har utbildningsminister Anna Ekström sagt att hon vill ta upp frågan om timplanen "i ett annat sammanhang".

(Anna Lena Wallström/TT)

Detta har hänt, detta händer

(TT)

Skolverket har i samråd med lärare, forskare och organisationer tagit fram förslag på nya kursplaner.

Förslagen presenterades i september och gick ut på remiss.

Därefter har Skolverket bearbetat sina förslag inför överlämnandet till regeringen i dag onsdag 18 december.

I det förslag som gick ut på remiss förklarade Skolverket att vissa saker tas bort ur kursplanerna, bland annat antikens historia.

Detta väckte häftig kritik, och Skolverket meddelade att antikens historia skulle lyftas in igen.

I debatten har även nationalsången, Bibeln och psalmer lyfts som exempel på viktiga kunskaper Skolverket försökt plocka undan.

Bland annat har KD-ledaren Ebba Busch Thor kritiserat Skolverket för att hysa idéer från DDR-tiden.

Skolverket har bestämt tillbakavisat hennes och andras kritik, och förklarat att allt som inte uttryckligen nämns i kursplanerna inte är liktydigt med att det strukits.

Om regeringen så beslutar, börjar de reviderade kurs- och ämnesplanerna att gälla från läsåret 2020/21.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading


I dag presenterar Skolverket sitt förslag till uppdaterade kursplaner i grundskolan. Generaldirektör Peter Fredriksson kommenterar förslagen på en presskonferens. Foto: Pontus Lundahl/TT-arkivbild
I dag presenterar Skolverket sitt förslag till uppdaterade kursplaner i grundskolan. Generaldirektör Peter Fredriksson kommenterar förslagen på en presskonferens. Foto: Pontus Lundahl/TT-arkivbild
Inrikes

Antiken blir kvar – men vad försvinner?

Epoch Times

Antikens historia skulle bort – men blev kvar efter högljudda protester. Efter mycket debatt presenterar Skolverket i dag sitt slutliga förslag till nya kursplaner i grundskolan.

Därmed landar frågan om vilka kunskaper eleverna måste få med sig, och vad som ska plockas bort, hos regeringen.

Vad lär sig ungarna i skolan egentligen? Ett svar kan vara: Läs kursplanerna. I dem förklaras vad respektive ämne syftar till, vad som är det centrala innehållet och vilka kunskapskrav som ställs för ett visst betygssteg.

Kursplanerna, och motsvarande ämnesplaner för gymnasieskolan, måste regelbundet uppdateras och detta har Skolverket nu gjort. Ambitionen har varit att ge rakare och tydligare besked om vad som ska tas upp i undervisningen och att lägga större betoning på faktakunskaper snarare än resonemang, särskilt i de lägre årskurserna. Kunskapsmålen har skalats av för att inte styra undervisning och betyg i detalj.

Fick inte plats

Så långt verkade det mesta flyta på. Men när det stod klart att Skolverket också strukit en del innehåll för att få balans mellan kursplanerna och antalet undervisningstimmar blev det protester.

– Det måste finnas en överensstämmelse mellan timmar och innehåll. Om det inte finns tid måste lärarna stå för sovringen, och då blir det lite olika vad lärare väljer att plocka bort. Då kan man inte prata om likvärdig utbildning, förklarade Anna Westerholm, chef för Skolverkets läroplansavdelning, när kursplaneförslagen gick ut på remiss i slutet av september.

"Bisarr och befängd"

Ett exempel är att studie- och yrkesvägledning plockades bort ur samhällskunskap, något som bland annat Friskolornas Riksförbund pekat på i sitt remissvar till Skolverket. Men den kritik som hördes och syntes mest gällde att antikens historia lyfts bort.

– Blotta tanken på att antiken är oväsentlig för att förstå nutiden är bisarr och befängd, sade en av kritikerna, professorn Dick Harrison, till Aftonbladet.

Ifrågasättandet blev så högljutt att myndigheten ganska snart gav besked att antikens historia skulle plockas tillbaka. Vad som i stället stryks ur historieämnet är okänt.

För faktum kvarstår: alla ambitioner ryms inte i timplanen. Många lärare kan vittna om stoffträngsel, alltså när mycket ska läras ut på för lite tid.

Sannolikt kommer Skolverket att peka på detta i sitt förslag till regeringen. Skolverket kan inte på eget bevåg ändra timplanen, det är en fråga för regeringen.

Friskolornas Riksförbund vill se en omfördelning i timplanen medan Svensk Näringsliv ser det som rimligt att utöka undervisningstiden. Hur pengar och lärare i så fall ska räcka till mer undervisning blir en svår nöt att knäcka. Hittills har utbildningsminister Anna Ekström sagt att hon vill ta upp frågan om timplanen "i ett annat sammanhang".

(Anna Lena Wallström/TT)

Detta har hänt, detta händer

(TT)

Skolverket har i samråd med lärare, forskare och organisationer tagit fram förslag på nya kursplaner.

Förslagen presenterades i september och gick ut på remiss.

Därefter har Skolverket bearbetat sina förslag inför överlämnandet till regeringen i dag onsdag 18 december.

I det förslag som gick ut på remiss förklarade Skolverket att vissa saker tas bort ur kursplanerna, bland annat antikens historia.

Detta väckte häftig kritik, och Skolverket meddelade att antikens historia skulle lyftas in igen.

I debatten har även nationalsången, Bibeln och psalmer lyfts som exempel på viktiga kunskaper Skolverket försökt plocka undan.

Bland annat har KD-ledaren Ebba Busch Thor kritiserat Skolverket för att hysa idéer från DDR-tiden.

Skolverket har bestämt tillbakavisat hennes och andras kritik, och förklarat att allt som inte uttryckligen nämns i kursplanerna inte är liktydigt med att det strukits.

Om regeringen så beslutar, börjar de reviderade kurs- och ämnesplanerna att gälla från läsåret 2020/21.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024