loadingMiljontals inspelade samtal till 1177 Vårdguiden låg tillgängliga på en oskyddad webbserver. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Miljontals inspelade samtal till 1177 Vårdguiden låg tillgängliga på en oskyddad webbserver. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Inrikes

Ansvariga om vårdsamtalen: Får inte hända

Epoch Times

Beskedet att miljontals vårdsamtal till 1177 legat på en oskyddad server har upprört många.

Datainspektionen inväntar nu en incidentrapport från det ansvariga företaget Medhelp.

Även samtal om sjuktransporter har legat ute på nätet.

– Sådant här får inte hända. Vi förstår att folk är upprörda. Vi gör nu allt som står i vår makt. Vi har tillsatt en stor utredning för att ta reda på exakt vad som hänt och se till att det inte händer igen, säger Björn Arkinger, affärsområdeschef på Medhelp.

Arkinger beskriver det inträffade som en säkerhetsläcka hos Medhelps underleverantör.

– Deras leverantör av telefoni har varit bristfällig. Servern stängdes ned omedelbart. Läckan är tätad, säger han.

TT: Hur lättillgängliga var samtalen?

– Jag skulle inte säga att gemene man har kunskap nog att komma åt dem. Det krävdes att man gjorde en portskanning på servern och en viss form av ansträngning.

TT: Har ni incidentanmält till Datainspektionen?

– Vi kommer att göra det inom ett dygn. Vi kommer troligen också polisanmäla ärendet.

TT: Vem anmäler ni då?

– Det vet vi inte än. Vi håller på med vår utredning och sedan får vi se hur vi går vidare.

"Väldigt allvarligt"

På tisdagen avslöjade tidningen att miljontals inspelade samtal till 1177 Vårdguiden legat tillgängliga på en oskyddad server.

Främst har det rört sig om samtal på obekväma tider från regionerna Stockholm, Sörmland och Värmland. De har mottagits av Medicall, en underleverantör till företaget Medhelp som tar emot patientsamtal via 1177 Vårdguiden.

Datainspektionen ser allvarligt på det inträffade.

– Det handlar om stora mängder patientuppgifter som legat öppna under lång tid, så det är klart att det är väldigt allvarligt, säger Katarina Tullstedt, chef för enheten för myndigheter, vård och utbildning på Datainspektionen, till TT.

Ser över avtalet

Tullstedt säger att Datainspektionen nu förväntar sig en incidentanmälan från Medhelp inom 72 timmar, vilket de är skyldiga att lämna enligt dataskyddsförordningen GDPR.

– I nästa steg tar vi ställning till om vi ska inleda en tillsyn och själva aktivt granska vad som hänt. Det kan sedan leda till att vi vidtar åtgärder och fattar beslut om föreläggande, sanktionsavgift eller liknande, säger hon.

Daniel Forslund (L), biträdande regionråd i Stockholm med ansvar för e-hälsa, utesluter inte att Medhelp polisanmäls.

– Vi håller nu på att se på avtalet och hur många punkter av brott det har varit mot det. Våra jurister kollar också på om det har varit rena lagbrott, säger han till Sveriges Radio.

Inte känt till

På samma server där det funnits oskyddade vårdsamtal till 1177 finns ljudfiler från beställningar av sjuktransporter, skriver Computer Sweden , som lyssnat på flera samtal.

Det rör sig om samtal för sjuktransporter i Region Uppsala, enligt tidningen. Samtalen har gått till Prebus AB, ett dotterbolag till Gamla Uppsala Buss AB som i sin tur ägs av Region Uppsala.

Den it-ansvarige på Prebus, Björn Tapper, säger att han inte känt till att samtalen spelas in av leverantören.

– Vi vill kunna analysera hur lång tid samtal tar och så vidare, men vi vill inte att de spelas in. Det vore bara dumt med tanke på allt krångel med GDPR, säger han till Computer Sweden.

(Joel Malmén/TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingMiljontals inspelade samtal till 1177 Vårdguiden låg tillgängliga på en oskyddad webbserver. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Miljontals inspelade samtal till 1177 Vårdguiden låg tillgängliga på en oskyddad webbserver. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Inrikes

Ansvariga om vårdsamtalen: Får inte hända

Epoch Times

Beskedet att miljontals vårdsamtal till 1177 legat på en oskyddad server har upprört många.

Datainspektionen inväntar nu en incidentrapport från det ansvariga företaget Medhelp.

Även samtal om sjuktransporter har legat ute på nätet.

– Sådant här får inte hända. Vi förstår att folk är upprörda. Vi gör nu allt som står i vår makt. Vi har tillsatt en stor utredning för att ta reda på exakt vad som hänt och se till att det inte händer igen, säger Björn Arkinger, affärsområdeschef på Medhelp.

Arkinger beskriver det inträffade som en säkerhetsläcka hos Medhelps underleverantör.

– Deras leverantör av telefoni har varit bristfällig. Servern stängdes ned omedelbart. Läckan är tätad, säger han.

TT: Hur lättillgängliga var samtalen?

– Jag skulle inte säga att gemene man har kunskap nog att komma åt dem. Det krävdes att man gjorde en portskanning på servern och en viss form av ansträngning.

TT: Har ni incidentanmält till Datainspektionen?

– Vi kommer att göra det inom ett dygn. Vi kommer troligen också polisanmäla ärendet.

TT: Vem anmäler ni då?

– Det vet vi inte än. Vi håller på med vår utredning och sedan får vi se hur vi går vidare.

"Väldigt allvarligt"

På tisdagen avslöjade tidningen att miljontals inspelade samtal till 1177 Vårdguiden legat tillgängliga på en oskyddad server.

Främst har det rört sig om samtal på obekväma tider från regionerna Stockholm, Sörmland och Värmland. De har mottagits av Medicall, en underleverantör till företaget Medhelp som tar emot patientsamtal via 1177 Vårdguiden.

Datainspektionen ser allvarligt på det inträffade.

– Det handlar om stora mängder patientuppgifter som legat öppna under lång tid, så det är klart att det är väldigt allvarligt, säger Katarina Tullstedt, chef för enheten för myndigheter, vård och utbildning på Datainspektionen, till TT.

Ser över avtalet

Tullstedt säger att Datainspektionen nu förväntar sig en incidentanmälan från Medhelp inom 72 timmar, vilket de är skyldiga att lämna enligt dataskyddsförordningen GDPR.

– I nästa steg tar vi ställning till om vi ska inleda en tillsyn och själva aktivt granska vad som hänt. Det kan sedan leda till att vi vidtar åtgärder och fattar beslut om föreläggande, sanktionsavgift eller liknande, säger hon.

Daniel Forslund (L), biträdande regionråd i Stockholm med ansvar för e-hälsa, utesluter inte att Medhelp polisanmäls.

– Vi håller nu på att se på avtalet och hur många punkter av brott det har varit mot det. Våra jurister kollar också på om det har varit rena lagbrott, säger han till Sveriges Radio.

Inte känt till

På samma server där det funnits oskyddade vårdsamtal till 1177 finns ljudfiler från beställningar av sjuktransporter, skriver Computer Sweden , som lyssnat på flera samtal.

Det rör sig om samtal för sjuktransporter i Region Uppsala, enligt tidningen. Samtalen har gått till Prebus AB, ett dotterbolag till Gamla Uppsala Buss AB som i sin tur ägs av Region Uppsala.

Den it-ansvarige på Prebus, Björn Tapper, säger att han inte känt till att samtalen spelas in av leverantören.

– Vi vill kunna analysera hur lång tid samtal tar och så vidare, men vi vill inte att de spelas in. Det vore bara dumt med tanke på allt krångel med GDPR, säger han till Computer Sweden.

(Joel Malmén/TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024