Alexandra De Paoli: Njut av våra nyttiga rotsaker
Både lök och morötter är bra för kroppens hälsa.


Nu är det säsong för olika kålsorter och rotsaker, sådant som vi kan lagra över den kallare årstiden. De kan varieras på många sätt och här finns också mycket näring att hämta. Flera av våra populära rotsaker har även god läkeverkan på kroppen.

Vi är vana vid våra traditionella rotsaker sedan länge, men känner du till vilka som är bra mot vilka krämpor? Med en varierad kost får vi i oss lite av varje, men i vissa lägen kan det hjälpa att äta mer av något. Här ger örtterapeuten Alexandra De Paoli mer information om nyttan med våra vanligaste rotsaker.

Reglering av syra-basbalansen

Rotfrukterna hör till de livsmedel som räknas som basbildande. Kroppen reglerar syra-basbalansen själv, men det kan vara bra att vara medveten om vad som är mer syrabildande. Är man för sur i kroppen kan det visa sig genom en dålig matsmältning, trötthet, förstoppning och att man lätt får svampinfektioner. Då kan det hjälpa att minska på den syrabildande maten och att äta mer av basbildande livsmedel, skriver Alexandra för Yle.

Bättre tillaga moroten än att knapra den

Morotens betakaroten är ett förstadium till A-vitamin och en antioxidant som stärker immunförsvaret.

Det sägs att morötter är bra för synen och Alexandra förklarar att brist på A-vitamin kan ge nedsatt syn och äter man då mycket morötter kan man återställa synen.

Även hud och slemhinnor mår bra av morötter.

För att komma åt mest av näringen i moroten rekommenderar Alexandra att göra morotsjuice eller att ångkoka dem. Anledningen är att moroten har hårda cellväggar. Skillnaden är så stor att om man äter en rå morot tar kroppen bara upp 3 procent av betakarotenet, medan man genom att koka den kan ta upp 40 procent och hela 90 procent om man gör juice av den.

Med morot och rödbeta i samma grönsaksdrink finns risk att rödbetans färg dominerar. Foto: Eva Sagerfors

Ät gärna moroten med någon olja eftersom det hjälper kroppen att ta upp betakaroten, som är fettlösligt.

Mjölksyrning av morötter är också ett bra sätt att tillgodogöra sig näringen och dessutom få en dos av de goda mjölksyrabakterierna.

Näringsämnen: Vitamin C och K, betakaroten, kalium och fibrer.

Kom ihåg rödbetans blast

Både rotfrukterna och blasten är nyttiga hos rödbetan. Enligt forskning kan rödbetan påverka hälsan på flera sätt, bland annat sänker den blodtrycket. Den hjälper levern genom att öka produktionen av avgiftningsenzymer, vilket renar cellerna. Här finns också saponiner som är bra för näringsupptaget och stödjer njurarna.

Rödbetans blast piffar upp en sallad, men kan också blandas i en grönsaksdrink. Foto: Eva Sagerfors

Näringsämnen: vitamin C, folat, koppar, järn, magnesium, mangan, kalium, fosfor, fibrer, saponiner och betacyanin, som är en antioxidant.

Palsternacka hjälper näringsupptaget

Palsternacka innehåller saponiner som renar blodet, de har också en god verkan i tarmarna då de gör tarmludden mer genomsläppliga, vilket underlättar näringsupptaget.

Palsternacka är gott i soppa och att steka i ugn.

Näringsämnen: Vitamin B6, C och K, folat, mangan, kalium och saponiner.

Kålrot och majrova rensar ut

Här finns antioxidanter och enzymer som är antiinflammatoriska och motverkar sjukdomar, precis som hos andra kålsorter. Svavelföreningar i kålen kan ge gaser i magen, men enligt Alexandra binder svavlet slaggämnen i kroppen så att de blir vattenlösliga och lättare kan rensas ut.

Förutom till det klassiska rotmoset är det gott att ha kålrot i soppor och grytor.

Näringsämnen: Här finns vitaminerna A, B1, B2, B6, C och K, samt folat, kalcium, magnesium, mangan, kalium, fibrer, omega 3 och protein.

Lök hjälper mot tarmbesvär

Lök har länge använts i den svenska folktraditionen. All sorts lök är antiinflammatorisk och motverkar infektionssjukdomar. De är också bra för luftvägarna: mot nästäppa, bronkit, astma och andra besvär. Fibrerna är bra för matsmältningen.

En halv rå lök bredvid sängen under natten är bra vid besvär med luftvägarna. Ett lökomslag runt halsen eller över bihålorna lättar i luftvägarna. Hacka då den råa löken fint och bred ut i en gasbinda eller ett tunt bomullstyg. Lägg paketet en stund på ett hett grytlock innan du lägger det på plats.

Lök passar bra för mjölksyrning eftersom det innehåller mycket socker som frigörs och jäser till mjölksyra i processen.

Näringsämnen: Lök innehåller en mängd nyttoämnen, som vitamin B6, vitamin C, folat, krom, koppar, mangan, molybden, fosfor, kalium, fibrer, eterisk olja med allicin och svavel.

Lökskalste mot tarmbesvär

60 g lökskal

1 l vatten

Koka skalen sakta i 20 minuter. Sila sedan bort skalen. Drick téet mellan måltiderna, 3 koppar per dag.

Alexandra De Paoli. Foto: Eva Sagerfors

Alexandra De Paoli är utbildad örtterapeut och journalist, men har lärt sig om växters effekter på kroppen sedan 7-årsåldern. Sedan 2005 medverkar hon som örtexpert i livsstilsprogrammet Strömsö. Förutom de kunskaper hon har genom egen erfarenhet studerar hon tillgänglig forskning om örter och deras verksamma substanser. Genom sitt arbete vill hon inspirera fler att prova läkeväxter som komplement till annan medicin.