Inrikes

Så konsumerade svenskarna under 2024

Mira Kleinert
Mira Kleinert

2023 var ett tufft år för många svenska hushåll, med minskad konsumtion i nästan alla kategorier. Men vad prioriterade svenskarna under 2024?

Enligt en undersökning från Nordea planerade många att spara mer pengar och satsa på resor och renoveringar, medan ökningar inom mat, kläder och nöjen var en mindre prioritet.

Enligt Konjunkturinstitutet har hushållens konsumtion stärkts under första halvåret 2024, i takt med att inflationen sjunkit och lönerna ökat. Samtidigt visar data från SCB att konsumtionen varierar mellan sektorer. Detaljhandeln, särskilt inom livsmedel och dryck, har ökat, medan restauranger och hotell sett en nedgång.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Mira Kleinert
Mira Kleinert
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Inrikes

Så konsumerade svenskarna under 2024

Mira Kleinert
Mira Kleinert

2023 var ett tufft år för många svenska hushåll, med minskad konsumtion i nästan alla kategorier. Men vad prioriterade svenskarna under 2024?

Enligt en undersökning från Nordea planerade många att spara mer pengar och satsa på resor och renoveringar, medan ökningar inom mat, kläder och nöjen var en mindre prioritet.

Enligt Konjunkturinstitutet har hushållens konsumtion stärkts under första halvåret 2024, i takt med att inflationen sjunkit och lönerna ökat. Samtidigt visar data från SCB att konsumtionen varierar mellan sektorer. Detaljhandeln, särskilt inom livsmedel och dryck, har ökat, medan restauranger och hotell sett en nedgång.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Mira Kleinert
Mira Kleinert
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025