loadingProtester mot 15-minutersstäder i Oxford den 18 februari. Foto: Sarah2/Shutterstock
Protester mot 15-minutersstäder i Oxford den 18 februari. Foto: Sarah2/Shutterstock
Inrikes

15-minutersstäder framställs som hot

Glenn Mattsing

Ett koncept för smartare städer har skapat konflikt mellan dem som vill kasta sig in i en ny digital framtid och dem som oroas för övervakning, nedstängningar och digitala id. En ny rapport visar att Stockholm är väl lämpad att bli en 15-minutersstad.

”Att skapa bättre städer – platser som kan ge alla invånare god livskvalitet – är viktigt eftersom det i sin tur kan skapa mer hållbara, rättvisa och ekonomiskt välmående samhällen.”

Texten kommer från Stockholms handelskammares hemsida och beskriver konceptet 15-minutersstäder. I en ny rapport slår man fast att Stockholm har utmärkta förhållanden för att anamma det nya konceptet, där allt nödvändigt ska finnas inom en promenad eller cykeltur på 15 minuter.

15-minutersstäder

Konceptet bygger på ambitionen om en hållbar och hälsosam stad som kan erbjuda invånarna allt som är nödvändigt i form av butiker, skolor, grönområden och kulturaktiviteter inom en 15 minuters promenad eller cykeltur. Det skapades av den fransk-columbianske professorn Carlos Moreno vid Panthéon Sorbonne universitetet i Paris 2016 och är inspirerat av bland annat Jane Jacobs, en nordamerikansk sociolog och aktivist som specialiserade sig på urban utveckling.

Ett viktig mål är att reducera beroendet av bil och på det sättet skapa en bättre stadsmiljö.

5-minutersstaden fick stor uppmärksamhet när borgmästaren i Paris, Anne Hidalgo, tog med planerna i sin valkampanj 2020. Sedan dess har Paris implementerat flera delar, som att konvertera bilparkeringar till cykelbanor.

Implementering sker nu i städer som Melbourne, Milano, Portland och Buenos Aires.

Källa: Stockholms handelskammare 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingProtester mot 15-minutersstäder i Oxford den 18 februari. Foto: Sarah2/Shutterstock
Protester mot 15-minutersstäder i Oxford den 18 februari. Foto: Sarah2/Shutterstock
Inrikes

15-minutersstäder framställs som hot

Glenn Mattsing

Ett koncept för smartare städer har skapat konflikt mellan dem som vill kasta sig in i en ny digital framtid och dem som oroas för övervakning, nedstängningar och digitala id. En ny rapport visar att Stockholm är väl lämpad att bli en 15-minutersstad.

”Att skapa bättre städer – platser som kan ge alla invånare god livskvalitet – är viktigt eftersom det i sin tur kan skapa mer hållbara, rättvisa och ekonomiskt välmående samhällen.”

Texten kommer från Stockholms handelskammares hemsida och beskriver konceptet 15-minutersstäder. I en ny rapport slår man fast att Stockholm har utmärkta förhållanden för att anamma det nya konceptet, där allt nödvändigt ska finnas inom en promenad eller cykeltur på 15 minuter.

15-minutersstäder

Konceptet bygger på ambitionen om en hållbar och hälsosam stad som kan erbjuda invånarna allt som är nödvändigt i form av butiker, skolor, grönområden och kulturaktiviteter inom en 15 minuters promenad eller cykeltur. Det skapades av den fransk-columbianske professorn Carlos Moreno vid Panthéon Sorbonne universitetet i Paris 2016 och är inspirerat av bland annat Jane Jacobs, en nordamerikansk sociolog och aktivist som specialiserade sig på urban utveckling.

Ett viktig mål är att reducera beroendet av bil och på det sättet skapa en bättre stadsmiljö.

5-minutersstaden fick stor uppmärksamhet när borgmästaren i Paris, Anne Hidalgo, tog med planerna i sin valkampanj 2020. Sedan dess har Paris implementerat flera delar, som att konvertera bilparkeringar till cykelbanor.

Implementering sker nu i städer som Melbourne, Milano, Portland och Buenos Aires.

Källa: Stockholms handelskammare 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024