5G är en de faktorer som ska hjälpa Telia att åter bli ett växande bolag. Vd:n Allison Kirkby drar nu i gång ett arbete för att forma sitt Telia. Det innebär bland annat att kostnaderna ska sänkas med fyra miljarder kronor och personalstyrkan minskas.
Telia har kämpat med att hålla lönsamheten uppe och lanserat flera sparprogram under de senaste åren. När vd:n Allison Kirkby, som tillträdde under fjolåret, presenterar sin nya strategi för bolaget ska kostnaderna ned ytterligare – med 2 miljarder kronor till 2023 och 4 miljarder kronor till 2025.
– Det är ett omfattande omvandlingsprogram som ska generera ytterligare fem miljarder kronor till 2025 i förbättrat resultat. Det är en kombination av lägre operationella kostnader och lägre investeringar, säger Allison Kirkby till TT.
Bolaget ska inleda förhandlingar med facket om att minska personalstyrkan med 1 000 personer under 2021.
5G på g
Allison Kirkby ser flera nyckelfaktorer som kommer att hjälpa bolaget att vända till tillväxt framöver. Det handlar bland annat om 5G där Telia nyligen vann en stor tilldelning av spektrum i Post- och telestyrelsens auktion, en milstolpe enligt Kirkby.
– Vi ser en snabb digitalisering av samhället och Telia är i en stark position att dra nytta av det.
– Vi är mycket nöjda att vi vann det största frekvensutrymmet i 5G-spektrumauktionen. Det ger oss möjlighet att rulla ut 5G snabbt och vi har ett ambitiöst mål att vi ska täcka 90 procent år 2023, säger hon.
För fjärde kvartalet 2020 redovisar bolaget en förlust före skatt på 24 miljarder kronor – ett resultat som bland annat tyngs av försäljningen av bolagets innehav i Turkcell och en nedskrivning kopplat till finländsk verksamhet, något som bolaget redan innan rapporten hade kommunicerat. Motsvarande period året före blev det en vinst på 1,8 miljarder kronor.
Men Allison Kirkby är nöjd med det underliggande resultatet. Framför allt ser hon en styrka i verksamheten riktad mot företag på alla bolagets stora marknader.
– För oss var det ytterligare ett starkt kvartal där vår verksamhet visar på en stark motståndskraft trots utmaningarna det innebär när roamingintäkterna i princip uteblir.
Ett övergångsår
Förutom att mindre resande på grund av coronapandemin påverkar roamingintäkterna negativt har också reklamintäkter för tv-verksamheten minskat. Där pågår dock en återhämtning, enligt Kirkby, och den verksamheten ser hon som en av tillväxtmotorerna framåt.
För det innevarande året är prognosen relativt bister enligt vd:n som ser 2021 som ett övergångsår.
– Det här är början på resan framåt, säger Kirkby.
Prognosen för 2021 är att tillväxten för tjänsteintäkter och ebitda, exklusive Telia Carrier, kommer att vara oförändrad till att visa en låg ensiffrig procentuell tillväxt.
Sedan tidigare hade bolaget meddelat en föreslagen utdelning på två kronor per aktie, en sänkning från fjolårets 2:45 kronor per aktie.
Aktien faller svagt på Stockholmsbörsen efter rapporten.
(Helena Wande/TT)
Hjälp oss att driva tidningen vidare! En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.