Bland det svenskaste som finns är att förneka att det över huvud taget finns några svenska värderingar, säger Mustafa Panshiri. Som svensk polis och integrationsföreläsare från Afghanistan, har han haft anledning att tänka igenom den här frågan. Han tycker att debatten om svenska värderingar har tagit en märklig riktning.
Sedan ett halvår föreläser Mustafa Panshiri om integration för ensamkommande ungdomar, och även för de vuxna som finns i deras närhet. Idag befinner han sig i Jokkmokk, och innan han åker hem till Linköping igen ska han besöka Kiruna.
När Mustafa talar om svenska värderingar så syftar han på värderingar som svenska folket känner igen sig i. Inte om värderingar som ”uppfanns i Sverige av svenskar för svenskar”.
– Om någon i Nigeria har hög arbetsmoral så säger jag inte ”ah, du måste vara svensk”, säger han och skrattar.
Mustafa kom med sina föräldrar från Afghanistan till Sverige 1998, då han var 11 år. Han behandlades som en jämlik i samhället. Men varför var det så svårt att få svenska vänner? Fanns det svenska spelregler som han behövde känna till? Av nyfikenhet frågade han svenska vuxna i sin närhet.
– Jag upplevde det som att de i min omgivning uppfattade det som att jag ville glömma bort allt det som jag stod för. Ta avstånd från allt det jag tidigare visste. Men nej, det var inte det som var grejen. Om du ska lära dig det italienska språket, måste du då glömma bort det svenska språket?
Nej, det finns inget som är svenskt i Sverige, fick han höra. Vi äter tacos på fredagar, dricker coca cola och ser på amerikanska filmer.
Hittade nycklarna
Även svenskar på höga positioner har påstått att det inte finns någon svensk kultur. I en intervju med turkiska ungdomsförbundets tidning Euroturk sade Socialdemokraternas då blivande partiledare Mona Sahlin att hon ”inte kunde komma på vad svensk kultur är”.
En del av Sveriges problem med integration av flyktingar är att svenskarna tror att man utesluter andra människors värderingar och normer om man pratar om vad som är svenskt, säger Mustafa. Men att hävda att Sverige inte har några svenska värderingar är bara förvirrande. Då vet man som inflyttad inte vad det är man förväntas att bli en del av.
Har du ansiktet fullt av tatueringar så är det heller inga problem.
– Mustafa Panshiri, polis och föreläsare
Som ung fick Mustafa hitta nycklarna till det svenska samhället på egen hand. Han upptäckte att det finns massor av svenska värderingar, som till exempel självbehärskning. Han minns första gången han var på en svensk begravning. Alla stod i lugn och ro och grät i fred och torkade sina tårar.
– På en afghansk begravning sliter du dig i håret och slår dig i ansiktet, du måste visa känslor. I Somalia är det vanligt att du hyr in gråterskor som skriker och gråter på begravningar. Det ger signalen att den här familjen verkligen älskar sin mormor.
På sätt och vis ser Mustafa Sverige som ett väldigt tolerant land. Man får tro och tycka som man vill. Har du på dig en hatt eller en turban så kommer ingen att kräva att du tar den av dig. Har du ansiktet fullt av tatueringar så är det heller inga problem.
Sedan finns det också informella spelregler, oskrivna lagar, som inte alltid är självklara och tydliga för en person som kommer utifrån. Till exempel förväntas man behandla kvinnor och män lika. Bryter man mot dessa oskrivna regler möts man inte av samma tolerans.
Mustafa berättar att det är vanligt att de ensamkommande ungdomarna från Afghanistan ställer sig bakom värderingar som ”jämställdhet” och ”allas lika värde”. Men jämställdhet och allas lika värde betyder inte nödvändigtvis samma sak i en annan kultur.
– Frågar jag istället om det vore okej för er om era systrar fick bada i en simhall med andra män, så skulle ganska många händer åka ned. Nej, våra systrar får inte bada i bikini med andra män. Deras uppfattning om lika värde är totalt olik våran uppfattning om lika värde i Sverige.
I Sverige förväntas kvinnor och män bada tillsammans.
– Min poäng är att du inte måste följa dessa informella spelregler. Men följer du dem inte så måste du räkna med att du kommer att uppfattas på ett visst sätt, säger Mustafa.
Viktigt med tydlighet
Otydligheten kring svenska normer och oskrivna lagar bäddar för missförstånd. Mustafa tar exemplet med miljöpartisten Yasri Khan.
Valberedningen för Miljöpartiet, som identifierar sig som ett feministiskt parti, kände till att Khan inte ville ta kvinnor i hand när de nominerade honom till partistyrelsen. När det sedan visade sig att han faktiskt inte skakade hand med kvinnor blev det ett ramaskri. Svensken vill gärna förknippas med tolerans, och just därför så slinker det in intolerans, säger Mustafa. Det slutade med att Khan själv avsade sig kandidaturen.
Hade man istället varit tydlig med vilka krav man ställer på en person i en viss position, så hade händelser som den med Yasri Khan inte inträffat.
Vägen till helvetet är kantad med goda intentioner.
– Mustafa Panshiri, polis och föreläsare
En liknande situation ägde rum när Skånepolisen anställde en passkontrollant som inte skakar hand med kvinnor, vilket ledde till en infekterad konflikt. Polismyndigheten sade att de inte kunde göra något åt saken och hänvisade till ”ökad mångfald”.
Mustafa tycker att Skånepolisen borde ha stått upp för svenska värderingar istället för att särbehandla muslimer. Han tycker att man missuppfattar vad religionsfrihet innebär. Man kan ha vilken tro man vill i Sverige, men om man har ett jobb ska man göra som det förväntas av en i den yrkesrollen.
En person som jobbar på polisen representerar den svenska polismyndigheten, så när han inte skakar hand med kvinnor så betyder det att svenska polismyndigheten gör skillnad på kön, säger han.
Intentionerna med att förneka att det finns något svenskt är goda, tror Mustafa.
– Man tror att om man förnekar att det finns något svenskt så kan alla vara inkluderade. Ingen behöver uppleva att de måste anpassa sig till någonting. Men vägen till helvetet är kantad med goda intentioner, säger Mustafa Panshiri.