loadingEn Balenciagabutik i centala Milano. Modehuset har hamnat i blåsväder efter annonskampanjer som gett många människor obehagliga associationer. Foto: Miguel Medina/AFP via Getty Images
En Balenciagabutik i centala Milano. Modehuset har hamnat i blåsväder efter annonskampanjer som gett många människor obehagliga associationer. Foto: Miguel Medina/AFP via Getty Images
Utrikes

Produktionsbolag stäms av modehus efter skandalkampanj

Mimi Nguyen Ly

Modehuset Balenciaga stämmer produktionsbolaget North Six och scenografen Nicholas Des Jardins i USA på 25 miljoner dollar. Orsaken är en annonskampanj som kritiserats för sammankopplingar av barn och sex.


Kampanjen är kopplad till Balenciagas vår- och sommarkollektion 2023, och hade premiär under modeveckan i Paris.

En av de uppmärksammade delarna av bilderna som Balenciaga nu alltså stämmer produktionsbolaget för är ett delvis dolt dokument som är ett utslag från den amerikanska högsta domstolen om barnpornografi. Dokumentet ligger under en handväska som ingår i kollektionen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEn Balenciagabutik i centala Milano. Modehuset har hamnat i blåsväder efter annonskampanjer som gett många människor obehagliga associationer. Foto: Miguel Medina/AFP via Getty Images
En Balenciagabutik i centala Milano. Modehuset har hamnat i blåsväder efter annonskampanjer som gett många människor obehagliga associationer. Foto: Miguel Medina/AFP via Getty Images
Utrikes

Produktionsbolag stäms av modehus efter skandalkampanj

Mimi Nguyen Ly

Modehuset Balenciaga stämmer produktionsbolaget North Six och scenografen Nicholas Des Jardins i USA på 25 miljoner dollar. Orsaken är en annonskampanj som kritiserats för sammankopplingar av barn och sex.


Kampanjen är kopplad till Balenciagas vår- och sommarkollektion 2023, och hade premiär under modeveckan i Paris.

En av de uppmärksammade delarna av bilderna som Balenciaga nu alltså stämmer produktionsbolaget för är ett delvis dolt dokument som är ett utslag från den amerikanska högsta domstolen om barnpornografi. Dokumentet ligger under en handväska som ingår i kollektionen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024