loadingUSA: s president Joe Biden håller upp ett mikrochip när han talar innan undertecknandet av ett presidentdekret om att säkra kritiska logistikkedjor; Vita huset i Washington DC, 24 februari 2021. 
Saul Loeb/AFP via Getty Images
USA: s president Joe Biden håller upp ett mikrochip när han talar innan undertecknandet av ett presidentdekret om att säkra kritiska logistikkedjor; Vita huset i Washington DC, 24 februari 2021. Saul Loeb/AFP via Getty Images
Ekonomi & Näringsliv

Fortsatt global brist på mikrochip

Jennifer Bateman

Coronaviruset tillsammans med en växande marknad har gjort att tillgången på mikrochip minskat kraftigt samtidigt som efterfrågan ökat. Efter årtionden av utkontraktering vill nu USA och EU bygga egen produktion för att trygga bilindustrin och andra nyckelindustrier.

Ett globalt underskott på mikrochip inom bilindustrin börjar få allvarliga konsekvenser. Nästan alla stora biltillverkare tvingas att sakta ner eller stoppa produktionen i någon form på grund av ett underskott som har skapats av att kinesiska företag under pandemin börjat lagerhålla mikrochip istället för att släppa ut dem på marknaden.

Tvingas minska bilproduktionen

Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC), världens största producent av mikrochip och underleverantör till många europeiska företag, har ökat produktionen så mycket de kan och har halverat produktionstiden, men trots detta är vissa leveranser fortfarande fördröjda med sex till nio månader. TSMC står för 66 procent av den globala produktionen av mikrochip.

Underskottet på mikrochip till bilindustrin har lett till ett numera vanligt fenomen inom biltillverkningen. Volkswagen har tvingats minska produktionen av bilar i Kina och upplever omfattande störningar i sin produktion globalt. Ford har tvingats minska produktionen i USA och Nissan, Honda och Daimler har även de tvingats till kortare stopp i produktionen.

De svenska företag som drabbats är AB Volvo, Volvo Cars och Scania, samt deras underleverantörer. Underskottet på komponenter var det som gjorde att AB Volvo och Volvo Cars beviljades omdiskuterade permitteringsstöd på sammanlagt över två miljarder svenska kronor.

Enligt de sanktioner som USA infört mot Huawei och kinesiska SMIC krävs licenser för amerikanska företag att exportera mikrochip till SMIC. Detta har lett till att kinesiska bolag köper direkt från Taiwan genom distributörer.

Intel planerar expansion

Amerikanska Intel planerar en kraftig expansion av sin chiptillverkning I USA. Intels nya vd Pat Gelsinger meddelade att företaget skall satsa upp till 20 miljarder dollar på att bygga två fabriker i Arizona.

Beslutet från Intel syftar dels till att bygga upp Intels anseende efter att problem i produktionen sänkte aktien förra året. Beslutet syftar också till att ge USA och Europa bättre kontroll över tillverkningen då ledare på båda kontinenterna blivit mer och mer medvetna om riskerna med att koncentrera världens produktion av mikrochip till Taiwan med tanke på Taiwans spänningar med Kina och Kinas allt mer aggressiva beteende i sydkinesiska sjön och mot Taiwan. Intels aktie steg med 7,5 procent efter beslutet.

USA:s handelsminister Gina Raimondo säger att ”Intels investering kommer upprätthålla amerikansk innovation och ledarskap, stärka USA:s ekonomiska och nationella säkerhet samt skydda och skapa tusentals amerikanska jobb inom högteknologi.”

Den amerikanska produktionen av mikrochip har sjunkit från 37 procent av den globala produktionen 1990 till 12 procent i år.

Europa har många mikrochipföretag som är viktiga för bilindustrin men även den europeiska halvledarindustrin har minskat sin produktionskapacitet kraftigt de senaste 20 åren, och många utkontrakterar tillverkning till företag som TSMC.

EU försöker nu få Samsung Electronics och TSMC att bygga produktionsanläggningar i Europa och planerar att investera 50 miljarder Euro i halvledarindustrin med fokus på Tyskland och Frankrike för att trygga bland annat bilindustrin. Syftet är att minska beroendet av Taiwans tillverkning av mikrochip vilka styr bland annat 5G-nätet, uppkopplade bilar och superdatorer.

Industrispionage från Kina

TSMC och Samsung Electronics är än så länge avvaktande inför att bygga ut i Europa.

“När det kommer till lokalisering av en fabrik är det många faktorer som måste vägas in, inklusive kunders behov, TSMC utesluter inga möjligheter, men i dagsläget finns det ingen konkret plan” sade TSMC:s talesperson Nina Kao enligt Bloomberg när hon tillfrågades om samarbete med EU.

Även Indien har försökt locka TSMC med miljarder för att börja producera halvledare i Indien.

Enligt Ny Teknik sade Taiwans finansminister Mei-Hua Wang att EU:s plan att tillverka halvledare på plats i Europa inte kommer att fungera. Finansministern sade också att TSMC:s mest avancerade teknikutveckling kommer fortsätta att ske i Taiwan men när det kommer till samarbeten mellan EU och Taiwan så gör företagen sina egna överväganden.

Parallellt med den globala bristen på halvledare driver Kinesiska kommunistpartiet ett omfattande industrispionage mot andra länders tillverkare. Den japanska tidningen Nikkei Shimbun visade att 87 av 123, det vill säga 67 procent, av alla informationsläckor som upptäcktes av Sydkorea 2014–2019 gick till Kina. En stor del av läckorna var information om mikrochip, displayer och skeppsbyggnad, och mycket av detta stals från Samsung.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

 

Tillverkare av mikrochip i världen

Bilindustrin blir mer och mer beroende av mikrochip i takt med att bilar blir mer uppkopplade. Det senaste årets brist på mikrochip har visat hur ohållbart det är när ett enskilt bolag, Taiwanesiska TSMC, kontrollerar stora delar av världsmarknaden.

TSMC är en dold jätte som licenstillverkar åt många av de största företagen i världen, bland annat Apple.

Det är vanligt att västerländska bolag har en utvecklingsavdelning och småskalig produktion och låter företag som TSMC sköta produktionen. Problemen med detta har inte varit tydliga förrän nu, då till och med bilindustrin har ett underskott av mikrochip.

Mikrochip-tillverkares andel av världsmarknaden

TSMC, Taiwan, 56% 

Samsung Electronics, Sydkorea, 18% 

GlobalFoundries, USA, 7% 

UMC, Hongkong, 7% 

SMIC, Kina, 5% 

TowerJazz,  Israel, 2%

Mest lästa

Rekommenderat

loadingUSA: s president Joe Biden håller upp ett mikrochip när han talar innan undertecknandet av ett presidentdekret om att säkra kritiska logistikkedjor; Vita huset i Washington DC, 24 februari 2021. 
Saul Loeb/AFP via Getty Images
USA: s president Joe Biden håller upp ett mikrochip när han talar innan undertecknandet av ett presidentdekret om att säkra kritiska logistikkedjor; Vita huset i Washington DC, 24 februari 2021. Saul Loeb/AFP via Getty Images
Ekonomi & Näringsliv

Fortsatt global brist på mikrochip

Jennifer Bateman

Coronaviruset tillsammans med en växande marknad har gjort att tillgången på mikrochip minskat kraftigt samtidigt som efterfrågan ökat. Efter årtionden av utkontraktering vill nu USA och EU bygga egen produktion för att trygga bilindustrin och andra nyckelindustrier.

Ett globalt underskott på mikrochip inom bilindustrin börjar få allvarliga konsekvenser. Nästan alla stora biltillverkare tvingas att sakta ner eller stoppa produktionen i någon form på grund av ett underskott som har skapats av att kinesiska företag under pandemin börjat lagerhålla mikrochip istället för att släppa ut dem på marknaden.

Tvingas minska bilproduktionen

Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC), världens största producent av mikrochip och underleverantör till många europeiska företag, har ökat produktionen så mycket de kan och har halverat produktionstiden, men trots detta är vissa leveranser fortfarande fördröjda med sex till nio månader. TSMC står för 66 procent av den globala produktionen av mikrochip.

Underskottet på mikrochip till bilindustrin har lett till ett numera vanligt fenomen inom biltillverkningen. Volkswagen har tvingats minska produktionen av bilar i Kina och upplever omfattande störningar i sin produktion globalt. Ford har tvingats minska produktionen i USA och Nissan, Honda och Daimler har även de tvingats till kortare stopp i produktionen.

De svenska företag som drabbats är AB Volvo, Volvo Cars och Scania, samt deras underleverantörer. Underskottet på komponenter var det som gjorde att AB Volvo och Volvo Cars beviljades omdiskuterade permitteringsstöd på sammanlagt över två miljarder svenska kronor.

Enligt de sanktioner som USA infört mot Huawei och kinesiska SMIC krävs licenser för amerikanska företag att exportera mikrochip till SMIC. Detta har lett till att kinesiska bolag köper direkt från Taiwan genom distributörer.

Intel planerar expansion

Amerikanska Intel planerar en kraftig expansion av sin chiptillverkning I USA. Intels nya vd Pat Gelsinger meddelade att företaget skall satsa upp till 20 miljarder dollar på att bygga två fabriker i Arizona.

Beslutet från Intel syftar dels till att bygga upp Intels anseende efter att problem i produktionen sänkte aktien förra året. Beslutet syftar också till att ge USA och Europa bättre kontroll över tillverkningen då ledare på båda kontinenterna blivit mer och mer medvetna om riskerna med att koncentrera världens produktion av mikrochip till Taiwan med tanke på Taiwans spänningar med Kina och Kinas allt mer aggressiva beteende i sydkinesiska sjön och mot Taiwan. Intels aktie steg med 7,5 procent efter beslutet.

USA:s handelsminister Gina Raimondo säger att ”Intels investering kommer upprätthålla amerikansk innovation och ledarskap, stärka USA:s ekonomiska och nationella säkerhet samt skydda och skapa tusentals amerikanska jobb inom högteknologi.”

Den amerikanska produktionen av mikrochip har sjunkit från 37 procent av den globala produktionen 1990 till 12 procent i år.

Europa har många mikrochipföretag som är viktiga för bilindustrin men även den europeiska halvledarindustrin har minskat sin produktionskapacitet kraftigt de senaste 20 åren, och många utkontrakterar tillverkning till företag som TSMC.

EU försöker nu få Samsung Electronics och TSMC att bygga produktionsanläggningar i Europa och planerar att investera 50 miljarder Euro i halvledarindustrin med fokus på Tyskland och Frankrike för att trygga bland annat bilindustrin. Syftet är att minska beroendet av Taiwans tillverkning av mikrochip vilka styr bland annat 5G-nätet, uppkopplade bilar och superdatorer.

Industrispionage från Kina

TSMC och Samsung Electronics är än så länge avvaktande inför att bygga ut i Europa.

“När det kommer till lokalisering av en fabrik är det många faktorer som måste vägas in, inklusive kunders behov, TSMC utesluter inga möjligheter, men i dagsläget finns det ingen konkret plan” sade TSMC:s talesperson Nina Kao enligt Bloomberg när hon tillfrågades om samarbete med EU.

Även Indien har försökt locka TSMC med miljarder för att börja producera halvledare i Indien.

Enligt Ny Teknik sade Taiwans finansminister Mei-Hua Wang att EU:s plan att tillverka halvledare på plats i Europa inte kommer att fungera. Finansministern sade också att TSMC:s mest avancerade teknikutveckling kommer fortsätta att ske i Taiwan men när det kommer till samarbeten mellan EU och Taiwan så gör företagen sina egna överväganden.

Parallellt med den globala bristen på halvledare driver Kinesiska kommunistpartiet ett omfattande industrispionage mot andra länders tillverkare. Den japanska tidningen Nikkei Shimbun visade att 87 av 123, det vill säga 67 procent, av alla informationsläckor som upptäcktes av Sydkorea 2014–2019 gick till Kina. En stor del av läckorna var information om mikrochip, displayer och skeppsbyggnad, och mycket av detta stals från Samsung.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

 

Tillverkare av mikrochip i världen

Bilindustrin blir mer och mer beroende av mikrochip i takt med att bilar blir mer uppkopplade. Det senaste årets brist på mikrochip har visat hur ohållbart det är när ett enskilt bolag, Taiwanesiska TSMC, kontrollerar stora delar av världsmarknaden.

TSMC är en dold jätte som licenstillverkar åt många av de största företagen i världen, bland annat Apple.

Det är vanligt att västerländska bolag har en utvecklingsavdelning och småskalig produktion och låter företag som TSMC sköta produktionen. Problemen med detta har inte varit tydliga förrän nu, då till och med bilindustrin har ett underskott av mikrochip.

Mikrochip-tillverkares andel av världsmarknaden

TSMC, Taiwan, 56% 

Samsung Electronics, Sydkorea, 18% 

GlobalFoundries, USA, 7% 

UMC, Hongkong, 7% 

SMIC, Kina, 5% 

TowerJazz,  Israel, 2%

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024