loadingSveriges Stadsmissioner ser ett ökat behov av mat under sommaren. Arkivbild. Foto: Hasse Holmberg/TT
Sveriges Stadsmissioner ser ett ökat behov av mat under sommaren. Arkivbild. Foto: Hasse Holmberg/TT
Inrikes

”Barnfamiljernas pengar är slut”

Hanna Rasmusson/TT

Pengar till busskort, kläder och skor – många familjer i ekonomisk utsatthet vänder sig till hjälporganisationer.

– Vi ser att barnfamiljers pengar är slut. Man har försökt att klara sig, så nu får vi långa listor på vad barnen behöver, säger Åse Henell, generalsekreterare för Majblomman.

Sveriges Stadsmissioner har under året och sommaren sett hur allt fler besöker deras verksamheter för att äta. Under sommaren – när skollunchen uteblir – växer behoven.

– Vi har haft ungdomar som berättat att “mamma bad mig komma hit och äta”, säger Jonas Wihlstrand, generalsekreterare för Sveriges Stadsmissioner.

I år har alla Stadsmissioner öppnat upp mer verksamhet – och allt har varit fullt i sommar. Statistiken i sin helhet är inte klar, men hittills har nästan 600 barn varit på kollo, nästan 400 ungdomar fått sommarjobb och 5 000 personer deltagit i olika sommaraktiviteter där mat ingår. Det kan vara badutflykter, gå på tivoli eller äta glass.

– Det är inga extravaganta saker. Det är aktiviteter som skapar berättelser. Det är ofta det som gör ett sommarlov, och betyder väldigt mycket resten av året, säger Wihlstrand.

Främst kläder och skor

Det är en bild som delas av Majblomman. I ansökningarna till dem är det vanligt med biobesök, en dröm om att besöka Liseberg eller kunna åka på cupen med fotbollslaget.

– Tio veckor på sommaren är väldigt länge att sitta hemma och inte kunna göra någonting, säger Åse Henell.

Men främst handlar ansökningarna om kläder och skor.

– Vi ser att barnfamiljers pengar är slut. Man har försökt att klara sig, så nu får vi långa listor på vad barnen behöver.

I juni delade Majblommans riksförbund ut 5 miljoner. Det är 4,1 miljoner mer än juni i fjol, vilket har sin grund i årets rekordförsäljning. Det saknas ännu uppgifter om hur mycket lokalföreningarna delat ut.

Inte råd med busskort

Ungefär hälften av kommunerna erbjuder inte barn kollektivtrafikkort under sommaren, och föräldrar som inte har råd vänder sig till Majblomman, enligt Henell.

– Det vi också ser är att ungdomar på högstadiet och gymnasiet får kommunala sommarjobb, men man har inte ens råd att tacka ja till sitt sommarjobb om man inte får busskort.

Under sommaren är det främst barnfamiljer med försörjningsstöd som söker sig till Stadsmissionen, men även ensamstående föräldrar som har jobb med låg lön. Majblomman märker att nya grupper söker sig till dem.

– Är du ensamstående och jobbar heltid men i ett låglöneyrke så har du svårt att få det att gå runt med barn. Det oroar oss, säger Henell.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSveriges Stadsmissioner ser ett ökat behov av mat under sommaren. Arkivbild. Foto: Hasse Holmberg/TT
Sveriges Stadsmissioner ser ett ökat behov av mat under sommaren. Arkivbild. Foto: Hasse Holmberg/TT
Inrikes

”Barnfamiljernas pengar är slut”

Hanna Rasmusson/TT

Pengar till busskort, kläder och skor – många familjer i ekonomisk utsatthet vänder sig till hjälporganisationer.

– Vi ser att barnfamiljers pengar är slut. Man har försökt att klara sig, så nu får vi långa listor på vad barnen behöver, säger Åse Henell, generalsekreterare för Majblomman.

Sveriges Stadsmissioner har under året och sommaren sett hur allt fler besöker deras verksamheter för att äta. Under sommaren – när skollunchen uteblir – växer behoven.

– Vi har haft ungdomar som berättat att “mamma bad mig komma hit och äta”, säger Jonas Wihlstrand, generalsekreterare för Sveriges Stadsmissioner.

I år har alla Stadsmissioner öppnat upp mer verksamhet – och allt har varit fullt i sommar. Statistiken i sin helhet är inte klar, men hittills har nästan 600 barn varit på kollo, nästan 400 ungdomar fått sommarjobb och 5 000 personer deltagit i olika sommaraktiviteter där mat ingår. Det kan vara badutflykter, gå på tivoli eller äta glass.

– Det är inga extravaganta saker. Det är aktiviteter som skapar berättelser. Det är ofta det som gör ett sommarlov, och betyder väldigt mycket resten av året, säger Wihlstrand.

Främst kläder och skor

Det är en bild som delas av Majblomman. I ansökningarna till dem är det vanligt med biobesök, en dröm om att besöka Liseberg eller kunna åka på cupen med fotbollslaget.

– Tio veckor på sommaren är väldigt länge att sitta hemma och inte kunna göra någonting, säger Åse Henell.

Men främst handlar ansökningarna om kläder och skor.

– Vi ser att barnfamiljers pengar är slut. Man har försökt att klara sig, så nu får vi långa listor på vad barnen behöver.

I juni delade Majblommans riksförbund ut 5 miljoner. Det är 4,1 miljoner mer än juni i fjol, vilket har sin grund i årets rekordförsäljning. Det saknas ännu uppgifter om hur mycket lokalföreningarna delat ut.

Inte råd med busskort

Ungefär hälften av kommunerna erbjuder inte barn kollektivtrafikkort under sommaren, och föräldrar som inte har råd vänder sig till Majblomman, enligt Henell.

– Det vi också ser är att ungdomar på högstadiet och gymnasiet får kommunala sommarjobb, men man har inte ens råd att tacka ja till sitt sommarjobb om man inte får busskort.

Under sommaren är det främst barnfamiljer med försörjningsstöd som söker sig till Stadsmissionen, men även ensamstående föräldrar som har jobb med låg lön. Majblomman märker att nya grupper söker sig till dem.

– Är du ensamstående och jobbar heltid men i ett låglöneyrke så har du svårt att få det att gå runt med barn. Det oroar oss, säger Henell.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024