loadingRegeringen föreslår ett anslag på 71 miljoner till Sjöfartsverket, vilket ska motverka nedläggningen av helikopterbaser. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Regeringen föreslår ett anslag på 71 miljoner till Sjöfartsverket, vilket ska motverka nedläggningen av helikopterbaser. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Miljonanslag ska rädda helikoptrarna

Maja Steen Danielsson/TT

Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår ett anslag på 71 miljoner kronor till krisdrabbade Sjöfartsverket.

– Det är viktigt för att förmågan att rädda människoliv inte ska försvagas, säger infrastruktur och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

Sjöfartsverket har tampats med ekonomiska svårigheter. Två av fem helikopterbaser stängs och myndigheten skär ned på underhåll av sjöfartsleder.

I en treårsplan som Sjöfartsverket tagit fram ställs krav på en ökad finansiering – de statliga anslagen behöver höjas med 250 miljoner kronor årligen.

Regeringen möter inte kraven fullt ut, utan föreslår ett anslag på 71 miljoner kronor för 2025.

– Det är den summan som behövs här och nu för att Sjöfartsverket inte ska påbörja nedmonteringen av sjö- och flygräddningen. Det här innebär att de två helikopterbaser som har riskerat nedläggning nu inte behöver läggas ned, säger Andreas Carlson.

Erik Eklund, generaldirektör på Sjöfartsverket, säger att anslaget är välkommet. Samtidigt understryker han att det bara avser ett halvår framåt.

– Just nu hjälper det oss jättemycket. Men vi behöver också se till att ha en bra dialog framåt för den långsiktiga finansieringen, inte bara för helikoptrarna, säger Eklund.

De övriga nedskärningarna inom myndigheten, så som en halvering av sjömätningen och en avställd isbrytare ska tas upp i kommande budgetförhandlingar, enligt Carlson.

– Det är viktigt för att förmågan att rädda människoliv inte ska försvagas. Men det är också av stor vikt för det säkerhetspolitiska läget, att vara närvarande till havs, säger han.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingRegeringen föreslår ett anslag på 71 miljoner till Sjöfartsverket, vilket ska motverka nedläggningen av helikopterbaser. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Regeringen föreslår ett anslag på 71 miljoner till Sjöfartsverket, vilket ska motverka nedläggningen av helikopterbaser. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Miljonanslag ska rädda helikoptrarna

Maja Steen Danielsson/TT

Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår ett anslag på 71 miljoner kronor till krisdrabbade Sjöfartsverket.

– Det är viktigt för att förmågan att rädda människoliv inte ska försvagas, säger infrastruktur och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

Sjöfartsverket har tampats med ekonomiska svårigheter. Två av fem helikopterbaser stängs och myndigheten skär ned på underhåll av sjöfartsleder.

I en treårsplan som Sjöfartsverket tagit fram ställs krav på en ökad finansiering – de statliga anslagen behöver höjas med 250 miljoner kronor årligen.

Regeringen möter inte kraven fullt ut, utan föreslår ett anslag på 71 miljoner kronor för 2025.

– Det är den summan som behövs här och nu för att Sjöfartsverket inte ska påbörja nedmonteringen av sjö- och flygräddningen. Det här innebär att de två helikopterbaser som har riskerat nedläggning nu inte behöver läggas ned, säger Andreas Carlson.

Erik Eklund, generaldirektör på Sjöfartsverket, säger att anslaget är välkommet. Samtidigt understryker han att det bara avser ett halvår framåt.

– Just nu hjälper det oss jättemycket. Men vi behöver också se till att ha en bra dialog framåt för den långsiktiga finansieringen, inte bara för helikoptrarna, säger Eklund.

De övriga nedskärningarna inom myndigheten, så som en halvering av sjömätningen och en avställd isbrytare ska tas upp i kommande budgetförhandlingar, enligt Carlson.

– Det är viktigt för att förmågan att rädda människoliv inte ska försvagas. Men det är också av stor vikt för det säkerhetspolitiska läget, att vara närvarande till havs, säger han.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025