loading

Svenskar är bra på att återvinna och under pandemin har framförallt yngre blivit ännu bättre. Foto: Förpackings- och tidningsinsamlingen, FTI.
Svenskar är bra på att återvinna och under pandemin har framförallt yngre blivit ännu bättre. Foto: Förpackings- och tidningsinsamlingen, FTI.
Miljö

Ökat engagemang för återvinning bland unga

Lotta Svedin

Svenskarna fortsätter att återvinna sina förpackningar och tidningar i stor utsträckning. Under pandemin har intresset varit rekordstort, framförallt bland yngre. Det visar Återvinningsbarometern, en årlig Kantar Sifo-undersökning om svenskarnas återvinnningsvanor. 

Undersökningen genomförs på uppdrag av Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI, ett återvinningsföretag som ser till att förpackningar och tidningar i Sverige samlas in och återvinns. Insamlingssystemet finansieras bland annat med förpackningsavgifter som producenterna – det vill säga företag som importerar varor, fyller en förpackning och säljer en vara – betalar.

Årets undersökning visar att trenden håller i sig och svenskarnas engagemang i återvinning är fortsatt högt. Och ändrade livsvanor under pandemin har medfört att var femte i åldersgruppen 18–29 år anger att de blivit mer noggranna med att återvinna under pandemin.

– Förra året var ett rekordår för insamlingen av förpackningar och vi är glada att Återvinningsbarometern 2021 visar att återvinningen fortsätter att engagera. Ändrade vanor under pandemin har gjort att Sveriges invånare återvinner allt mer vilket är väldigt positivt, säger Veronica Foberg Gustafsson, kommunikationschef på FTI, i ett pressmeddelande.

Men många förpackningar hamnar forfarande i hushållssoporna och kan därmed aldrig bli återvunna. Återvinningsbarometern visar att bara 15 procent av svenskarna återvinner alla sina förpackningar.

Anledningen till att man inte källsorterar vissa förpackningar uppges framför allt vara platsbrist i hemmet och att det är mer bekvämt att slänga förpackningarna i hushållssoporna.

– För att skapa ett mer cirkulärt och hållbart samhälle måste vi se till att ta hand om de resurser som vi förbrukar. Att lämna sina förpackningar och tidningar till återvinning är en enkel sak som alla kan göra för att bidra till ett mer hållbart samhälle. Här måste vi alla hjälpas åt, säger Veronica Foberg Gustafsson.

Undersökningen har genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av FTI och bygger på 1 000 onlineintervjuer av ett riksrepresentativt urval som genomförts i en webbpanel.

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu! 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

Svenskar är bra på att återvinna och under pandemin har framförallt yngre blivit ännu bättre. Foto: Förpackings- och tidningsinsamlingen, FTI.
Svenskar är bra på att återvinna och under pandemin har framförallt yngre blivit ännu bättre. Foto: Förpackings- och tidningsinsamlingen, FTI.
Miljö

Ökat engagemang för återvinning bland unga

Lotta Svedin

Svenskarna fortsätter att återvinna sina förpackningar och tidningar i stor utsträckning. Under pandemin har intresset varit rekordstort, framförallt bland yngre. Det visar Återvinningsbarometern, en årlig Kantar Sifo-undersökning om svenskarnas återvinnningsvanor. 

Undersökningen genomförs på uppdrag av Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI, ett återvinningsföretag som ser till att förpackningar och tidningar i Sverige samlas in och återvinns. Insamlingssystemet finansieras bland annat med förpackningsavgifter som producenterna – det vill säga företag som importerar varor, fyller en förpackning och säljer en vara – betalar.

Årets undersökning visar att trenden håller i sig och svenskarnas engagemang i återvinning är fortsatt högt. Och ändrade livsvanor under pandemin har medfört att var femte i åldersgruppen 18–29 år anger att de blivit mer noggranna med att återvinna under pandemin.

– Förra året var ett rekordår för insamlingen av förpackningar och vi är glada att Återvinningsbarometern 2021 visar att återvinningen fortsätter att engagera. Ändrade vanor under pandemin har gjort att Sveriges invånare återvinner allt mer vilket är väldigt positivt, säger Veronica Foberg Gustafsson, kommunikationschef på FTI, i ett pressmeddelande.

Men många förpackningar hamnar forfarande i hushållssoporna och kan därmed aldrig bli återvunna. Återvinningsbarometern visar att bara 15 procent av svenskarna återvinner alla sina förpackningar.

Anledningen till att man inte källsorterar vissa förpackningar uppges framför allt vara platsbrist i hemmet och att det är mer bekvämt att slänga förpackningarna i hushållssoporna.

– För att skapa ett mer cirkulärt och hållbart samhälle måste vi se till att ta hand om de resurser som vi förbrukar. Att lämna sina förpackningar och tidningar till återvinning är en enkel sak som alla kan göra för att bidra till ett mer hållbart samhälle. Här måste vi alla hjälpas åt, säger Veronica Foberg Gustafsson.

Undersökningen har genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av FTI och bygger på 1 000 onlineintervjuer av ett riksrepresentativt urval som genomförts i en webbpanel.

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu! 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024