loadingEn kvinna på ett äldreboende i Göteborg. Foto: Fredrik Lerneryd/Getty Images
En kvinna på ett äldreboende i Göteborg. Foto: Fredrik Lerneryd/Getty Images
Inrikes

Äldreomsorgen blev mer digitaliserad under pandemin

Lotta Svedin

Pandemin har snabbat på den digitala utvecklingen i samhället, även inom socialtjänsten och den kommunala hälso- och sjukvården. Det gäller inte minst äldreomsorgen där användningen av digital kommunikation och tekniska hjälpmedel har ökat. Det visar en ny rapport från Socialstyrelsen.

– Vi ser påtagliga effekter av den pågående pandemin. Kommunerna har varit tvungna att börja använda digitala lösningar för att klara det dagliga jobbet, säger Dick Lindberg, utredare på Socialstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Tillsyn via kamera

– Utvecklingen är särskilt tydlig när det gäller användningen av digital kommunikation mellan såväl tjänstemän som vård- och omsorgspersonal och i kontakter med enskilda personer.

Många kommuner har till exempel börjat med samordnad individuell vårdplanering (SIP), där vård- och omsorgsinsatser planeraras och samordnas via video. Enligt myndigheten får också allt fler äldre med hemtjänst sin nattliga tillsyn via kamera, i stället för att personalen kommer hem till dem.

– En av flera förklaringar till den kraftiga ökningen av digital tillsyn på natten kan vara att enskilda själva har valt att inte ta emot hemtjänstens personal i sitt hem på grund av smittorisken, säger Dick Lindberg.

Många har köpt surfplattor

Under 2020 kunde kommunerna få statliga medel för att utveckla äldreomsorgen genom digitalisering. Pengarna har huvudsakligen använts till surfplattor och smarta telefoner eller utrustning för videokommunikation. Tekniska lösningar för att förbättra kommunikationen mellan äldre och deras anhöriga samt med personal och handläggare.

– Det här hänger förstås ihop med smittskyddsrekommendationerna för äldre, och särskilt besöksförbudet på särskilda boenden. Kommunerna har behövt köpa in olika digitala hjälpmedel för att motverka isolering och göra det möjligt för de äldre att hålla kontakten med sina nära och kära, säger Dick Lindberg.

En del har även införskaffat olika typer av robotar. Exempelvis medicinrobotar, som hjälper till att dosera läkemedel, och robotkatter, som används för att skapa trygghet och välmående i omsorgen, skriver Socialstyrelsen i pressmeddelandet.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEn kvinna på ett äldreboende i Göteborg. Foto: Fredrik Lerneryd/Getty Images
En kvinna på ett äldreboende i Göteborg. Foto: Fredrik Lerneryd/Getty Images
Inrikes

Äldreomsorgen blev mer digitaliserad under pandemin

Lotta Svedin

Pandemin har snabbat på den digitala utvecklingen i samhället, även inom socialtjänsten och den kommunala hälso- och sjukvården. Det gäller inte minst äldreomsorgen där användningen av digital kommunikation och tekniska hjälpmedel har ökat. Det visar en ny rapport från Socialstyrelsen.

– Vi ser påtagliga effekter av den pågående pandemin. Kommunerna har varit tvungna att börja använda digitala lösningar för att klara det dagliga jobbet, säger Dick Lindberg, utredare på Socialstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Tillsyn via kamera

– Utvecklingen är särskilt tydlig när det gäller användningen av digital kommunikation mellan såväl tjänstemän som vård- och omsorgspersonal och i kontakter med enskilda personer.

Många kommuner har till exempel börjat med samordnad individuell vårdplanering (SIP), där vård- och omsorgsinsatser planeraras och samordnas via video. Enligt myndigheten får också allt fler äldre med hemtjänst sin nattliga tillsyn via kamera, i stället för att personalen kommer hem till dem.

– En av flera förklaringar till den kraftiga ökningen av digital tillsyn på natten kan vara att enskilda själva har valt att inte ta emot hemtjänstens personal i sitt hem på grund av smittorisken, säger Dick Lindberg.

Många har köpt surfplattor

Under 2020 kunde kommunerna få statliga medel för att utveckla äldreomsorgen genom digitalisering. Pengarna har huvudsakligen använts till surfplattor och smarta telefoner eller utrustning för videokommunikation. Tekniska lösningar för att förbättra kommunikationen mellan äldre och deras anhöriga samt med personal och handläggare.

– Det här hänger förstås ihop med smittskyddsrekommendationerna för äldre, och särskilt besöksförbudet på särskilda boenden. Kommunerna har behövt köpa in olika digitala hjälpmedel för att motverka isolering och göra det möjligt för de äldre att hålla kontakten med sina nära och kära, säger Dick Lindberg.

En del har även införskaffat olika typer av robotar. Exempelvis medicinrobotar, som hjälper till att dosera läkemedel, och robotkatter, som används för att skapa trygghet och välmående i omsorgen, skriver Socialstyrelsen i pressmeddelandet.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024