loading"Absolut inte", säger Volvo Cars-chefen Jim Rowan när han får frågan om biltillverkaren kan gå in med kapital för att rädda batteritillverkaren Northvolt. Arkivbild Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
"Absolut inte", säger Volvo Cars-chefen Jim Rowan när han får frågan om biltillverkaren kan gå in med kapital för att rädda batteritillverkaren Northvolt. Arkivbild Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Inrikes

Volvo Cars: Inga pengar till Northvolt

TT

Biltillverkaren Volvo Cars avser inte att delta i finansieringen som kan rädda den krisdrabbade batteritillverkaren Northvolt från konkurs, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

– Absolut inte, säger Volvo Cars vd Jim Rowan.

Volvo Cars utvecklar sedan tidigare en egen batteritillverkning i ett bolag som heter Novo Energy i Göteborg, där Northvolt är 50-procentig ägare. Men Volvo Cars har tidigare inte deltagit i finansieringen av Northvolt och kommer inte att göra det nu heller, enligt Volvo Cars-chefen Jim Rowan.

– Vi skulle inte skjuta till kapital i Northvolt. Svaret på den frågan är absolut inte, säger Rowan till Bloomberg.

Förhandlar om räddningspaket

Vad som händer med Novo Energy, om Northvolt drar sig ur detta samarbete, vill Rowan inte spekulera i.

– Vi får ta oss över den bron när vi kommer dit, säger han.

Enligt Bloombergs källor befinner sig Northvolt i intensiva förhandlingar för att få fram ett räddningspaket med stöd från ägare, långivare och kunder värt omkring 300 miljoner dollar (motsvarande 3,2 miljarder kronor). Men det är oklart om det kommer att bli av.

TT har förgäves sökt företrädare för Northvolt för en lägesuppdatering.

Tidningen Dagens Industri rapporterar att Northvolt säkrat ett mindre och kortsiktigt stöd, som antas ligga på 300-400 miljoner kronor, bland annat för att klara av veckans löneutbetalningar.

Säkerhet i Montrealfabrik

Den amerikanska storägaren Goldman Sachs ska enligt källor delta i samtalen om Northvolts räddningspaket är enligt Bloomberg beredda att ge ett så kallat brygglån, men har bett om att i så fall få säkerheter i form av aktier i Northvolts fabriksprojekt utanför Montreal.

Svenska ägare som finansmannen Harald Mix, AMF och AP-fonderna deltar också i samtalen, enligt medieuppgifter.

Northvolt avslutade i tisdags förhandlingarna med fackliga motparter om ett stort varsel som bolaget lade i slutet av september. Resultatet är att drygt 1 200 medarbetare förlorar jobbet, de flesta i Skellefteå.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading"Absolut inte", säger Volvo Cars-chefen Jim Rowan när han får frågan om biltillverkaren kan gå in med kapital för att rädda batteritillverkaren Northvolt. Arkivbild Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
"Absolut inte", säger Volvo Cars-chefen Jim Rowan när han får frågan om biltillverkaren kan gå in med kapital för att rädda batteritillverkaren Northvolt. Arkivbild Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Inrikes

Volvo Cars: Inga pengar till Northvolt

TT

Biltillverkaren Volvo Cars avser inte att delta i finansieringen som kan rädda den krisdrabbade batteritillverkaren Northvolt från konkurs, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

– Absolut inte, säger Volvo Cars vd Jim Rowan.

Volvo Cars utvecklar sedan tidigare en egen batteritillverkning i ett bolag som heter Novo Energy i Göteborg, där Northvolt är 50-procentig ägare. Men Volvo Cars har tidigare inte deltagit i finansieringen av Northvolt och kommer inte att göra det nu heller, enligt Volvo Cars-chefen Jim Rowan.

– Vi skulle inte skjuta till kapital i Northvolt. Svaret på den frågan är absolut inte, säger Rowan till Bloomberg.

Förhandlar om räddningspaket

Vad som händer med Novo Energy, om Northvolt drar sig ur detta samarbete, vill Rowan inte spekulera i.

– Vi får ta oss över den bron när vi kommer dit, säger han.

Enligt Bloombergs källor befinner sig Northvolt i intensiva förhandlingar för att få fram ett räddningspaket med stöd från ägare, långivare och kunder värt omkring 300 miljoner dollar (motsvarande 3,2 miljarder kronor). Men det är oklart om det kommer att bli av.

TT har förgäves sökt företrädare för Northvolt för en lägesuppdatering.

Tidningen Dagens Industri rapporterar att Northvolt säkrat ett mindre och kortsiktigt stöd, som antas ligga på 300-400 miljoner kronor, bland annat för att klara av veckans löneutbetalningar.

Säkerhet i Montrealfabrik

Den amerikanska storägaren Goldman Sachs ska enligt källor delta i samtalen om Northvolts räddningspaket är enligt Bloomberg beredda att ge ett så kallat brygglån, men har bett om att i så fall få säkerheter i form av aktier i Northvolts fabriksprojekt utanför Montreal.

Svenska ägare som finansmannen Harald Mix, AMF och AP-fonderna deltar också i samtalen, enligt medieuppgifter.

Northvolt avslutade i tisdags förhandlingarna med fackliga motparter om ett stort varsel som bolaget lade i slutet av september. Resultatet är att drygt 1 200 medarbetare förlorar jobbet, de flesta i Skellefteå.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024