loadingFrån och med i år är ”En av de många” public domain (allmän egendom). Den finns därför lättillgänglig på internet. Foto: King Vidor och Henry Sharp
Från och med i år är ”En av de många” public domain (allmän egendom). Den finns därför lättillgänglig på internet. Foto: King Vidor och Henry Sharp
Film

Vidunderligt om massamhället

Anton Carlson

”En av de många” är mer aktuell nu än någonsin i sin skildring av hur det högteknologiska samhället gör oss mer likriktade. Vi får följa en man vid namn John som försöker gå sin egen väg, men det är svårt när medströmmen drar.

Filmen inleds med att vår huvudperson John föds. Fadern förutspår direkt att världen kommer att få höra talas om sonen. Snart är John vuxen och reser till New York, där han hoppas att kunna leva upp till sin numera bortgångne faders ord. Detta är dock lättare sagt än gjort; textrutan förtäljer oss att ”när John var tjugoett år blev han en av de sju miljoner som trodde att New York beror på dem”. Som titeln ”En av de många” avslöjar, är det här en film som behandlar massamhället, och liksom i många andra stumfilmer är det som är av intresse inte det specifika hos olika människor, utan det allmänmänskliga.

King Vidor (1894–1982) var en amerikansk filmregissör. Han ligger bland annat bakom ”Den stora paraden” och ”Duell i solen”. Foto: Public Domain

”En av de många” kan sägas beteckna kulmen på det allmänmänskliga intresset under stumfilmseran, då den för en kamp mot det allmännas likriktning. I princip varje scen blir en byggsten i tematiken om den enskilda som försöker slå vakt om sin individualitet men likväl dras med i strömmen. John personifierar ett kall om att ”bli något”, ett slags ospecificerad särskildhet. Och något blir han för all del: han börjar arbeta på ett kontor och stadgar sig. Denna livsväg ger dock ett mekaniskt intryck. Vi introduceras för hans arbete som kontorist genom att kameran låter oss följa med högt upp i en skyskrapa till pampig musik, som både uttrycker bävan och beundran. Där uppe zoomas ett fönster in. Härnäst möter vi ett gigantiskt kontorslandskap, där John sitter och arbetar vid ett av de otaliga skrivborden.

The Crowd

Orginaltitel: The Crowd

Premiärår: 1928

Regissör: King Vidor

Speltid: 93 minuter

 

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFrån och med i år är ”En av de många” public domain (allmän egendom). Den finns därför lättillgänglig på internet. Foto: King Vidor och Henry Sharp
Från och med i år är ”En av de många” public domain (allmän egendom). Den finns därför lättillgänglig på internet. Foto: King Vidor och Henry Sharp
Film

Vidunderligt om massamhället

Anton Carlson

”En av de många” är mer aktuell nu än någonsin i sin skildring av hur det högteknologiska samhället gör oss mer likriktade. Vi får följa en man vid namn John som försöker gå sin egen väg, men det är svårt när medströmmen drar.

Filmen inleds med att vår huvudperson John föds. Fadern förutspår direkt att världen kommer att få höra talas om sonen. Snart är John vuxen och reser till New York, där han hoppas att kunna leva upp till sin numera bortgångne faders ord. Detta är dock lättare sagt än gjort; textrutan förtäljer oss att ”när John var tjugoett år blev han en av de sju miljoner som trodde att New York beror på dem”. Som titeln ”En av de många” avslöjar, är det här en film som behandlar massamhället, och liksom i många andra stumfilmer är det som är av intresse inte det specifika hos olika människor, utan det allmänmänskliga.

King Vidor (1894–1982) var en amerikansk filmregissör. Han ligger bland annat bakom ”Den stora paraden” och ”Duell i solen”. Foto: Public Domain

”En av de många” kan sägas beteckna kulmen på det allmänmänskliga intresset under stumfilmseran, då den för en kamp mot det allmännas likriktning. I princip varje scen blir en byggsten i tematiken om den enskilda som försöker slå vakt om sin individualitet men likväl dras med i strömmen. John personifierar ett kall om att ”bli något”, ett slags ospecificerad särskildhet. Och något blir han för all del: han börjar arbeta på ett kontor och stadgar sig. Denna livsväg ger dock ett mekaniskt intryck. Vi introduceras för hans arbete som kontorist genom att kameran låter oss följa med högt upp i en skyskrapa till pampig musik, som både uttrycker bävan och beundran. Där uppe zoomas ett fönster in. Härnäst möter vi ett gigantiskt kontorslandskap, där John sitter och arbetar vid ett av de otaliga skrivborden.

The Crowd

Orginaltitel: The Crowd

Premiärår: 1928

Regissör: King Vidor

Speltid: 93 minuter

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024