loadingEtt oljetankfartyg i Finska viken utanför S:t Petersburg, med den statliga oljejätten Gazproms skrapa Lachta center i bakgrunden. Arkivbild. Foto: AP/TT
Ett oljetankfartyg i Finska viken utanför S:t Petersburg, med den statliga oljejätten Gazproms skrapa Lachta center i bakgrunden. Arkivbild. Foto: AP/TT
Utrikes

Uppgift: Överväger att ingripa mot skuggflotta

TT

Flera länder överväger att ingripa skarpare och beslagta fler fartyg i den ryska så kallade skuggflottan, rapporterar Politico.

Samtal om detta förs i det fördolda, enligt nyhetssajtens anonyma källor som identifieras som två EU-diplomater och två regeringstjänstemän. Och vid sidan av samtalen slipas det på ny lagstiftning för att det ska bli möjligt att göra fler ingripanden.

Ett förslag uppges vara att länderna gemensamt ska börja hänvisa till miljölagstiftning för att beslagta de ofta slitna och oljefyllda fartygen, eller att anklaga dem för piratverksamhet. Ett alternativ som dryftas är att varje enskilt land inför lagar som ger befogenheter att ingripa längre ut till havs, enligt Politicos källor.

Där finns det dock många hinder i form av internationell sjörätt.

– Vi kan inte spärra av hela havet, men vi kan kontrollera en större del. Det finns många möjligheter, säger Estlands utrikesminister Margus Tsahkna till sajten, och understryker att flera länder behöver samordna sig i detta.

EU, USA och fler västländer har infört allt tyngre sanktioner mot Ryssland med anledning av det ryska invasionskriget i Ukraina. Ryssland har då sjösatt en flotta med minst ett tusental fartyg för att kringgå sanktionerna. Fartygen är i regel föråldrade och rundar reglerna bland annat genom att ha komplicerade ägarstrukturer och segla med så kallad bekvämlighetsflagg.

På så vis bedöms Ryssland fortsatt få in stora intäkter på oljan till den krigsekonomi som har införts. Omkring hälften av Rysslands oljeexport seglar genom Finska viken.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEtt oljetankfartyg i Finska viken utanför S:t Petersburg, med den statliga oljejätten Gazproms skrapa Lachta center i bakgrunden. Arkivbild. Foto: AP/TT
Ett oljetankfartyg i Finska viken utanför S:t Petersburg, med den statliga oljejätten Gazproms skrapa Lachta center i bakgrunden. Arkivbild. Foto: AP/TT
Utrikes

Uppgift: Överväger att ingripa mot skuggflotta

TT

Flera länder överväger att ingripa skarpare och beslagta fler fartyg i den ryska så kallade skuggflottan, rapporterar Politico.

Samtal om detta förs i det fördolda, enligt nyhetssajtens anonyma källor som identifieras som två EU-diplomater och två regeringstjänstemän. Och vid sidan av samtalen slipas det på ny lagstiftning för att det ska bli möjligt att göra fler ingripanden.

Ett förslag uppges vara att länderna gemensamt ska börja hänvisa till miljölagstiftning för att beslagta de ofta slitna och oljefyllda fartygen, eller att anklaga dem för piratverksamhet. Ett alternativ som dryftas är att varje enskilt land inför lagar som ger befogenheter att ingripa längre ut till havs, enligt Politicos källor.

Där finns det dock många hinder i form av internationell sjörätt.

– Vi kan inte spärra av hela havet, men vi kan kontrollera en större del. Det finns många möjligheter, säger Estlands utrikesminister Margus Tsahkna till sajten, och understryker att flera länder behöver samordna sig i detta.

EU, USA och fler västländer har infört allt tyngre sanktioner mot Ryssland med anledning av det ryska invasionskriget i Ukraina. Ryssland har då sjösatt en flotta med minst ett tusental fartyg för att kringgå sanktionerna. Fartygen är i regel föråldrade och rundar reglerna bland annat genom att ha komplicerade ägarstrukturer och segla med så kallad bekvämlighetsflagg.

På så vis bedöms Ryssland fortsatt få in stora intäkter på oljan till den krigsekonomi som har införts. Omkring hälften av Rysslands oljeexport seglar genom Finska viken.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025