loadingSvenskar födda 2010 och framåt snappar upp nya konsumtionstrender från sociala medier. Arkivbild. Foto: Oscar Olsson/TT
Svenskar födda 2010 och framåt snappar upp nya konsumtionstrender från sociala medier. Arkivbild. Foto: Oscar Olsson/TT
Inrikes

Unga shoppar och vill bli trädgårdsmästare

Björn Berglund/TT

Svenska barn shoppar för egna pengar, använder sociala medier varje dag och kallar sig hellre för gamer än feminist. Och drömmer om att bli trädgårdsmästare. Det visar nya siffror från Ungdomsbarometern, som tagit tempen på landets 7–14 åringar.

I den nya undersökningen är det den så kallade generation Alfa, alltså barn födda 2010 och framåt, som står i fokus.

Resultatet visar att svenska barn är aktiva konsumenter redan från lågstadiet. Fler än 90 procent i åldersgruppen har egna pengar att göra av med och en av fyra lågstadieelever säger sig ha ett stort intresse för shopping. En av tre tror att det blir väldigt viktigt för dem att tjäna mycket som vuxna.

– Det är ju en livsfas att börja utveckla sin självständighet och få egna pengar att handla för. Men samtidigt så har vi en generation som växer upp i en heldigital miljö där man exponeras väldigt mycket för olika konsumtionstrender, säger Jessica Åkerström som är analyschef på Ungdomsbarometern.

Överger leken

Att det är en uppkopplad generation märks. "Gamer" är den vanligast förekommande identiteten bland deltagarna. Särskilt bland pojkar, där 36 procent identifierar sig så.

Undersökningen visar också att 65 procent av 14-åringarna använder sociala medier dagligen efter skolan. 94 procent av tioåringarna har en egen telefon – och det är i tioårsåldern barnen börjar överge lek i takt med att intresset för sociala medier ökar.

– På ett sätt är det en typisk livsfas, att gå in i något som känns lite större och mer ungdomligt. Men jag tror också att just det här med sociala medier bidrar till att den livsfasen kommer lite tidigare. Jag gissar att den kommer att fortsätta att gå ner i åldrarna, säger Jessica Åkerström.

Få feminister

Ungdomsbarometern noterar också att 14 procent av unga tjejer i undersökningen identifierar sig som "soft girls", medan bara tre procent säger sig vara feminister.

– Det behöver inte betyda att man vill uppnå ett hemmafruideal och inte står för feministiska värderingar, det vet vi inget om. Vad vi däremot kan säga det är att det ligger nära till hands att snappa upp den här typen av trender i sociala medier.

Bland de yrken som barnen drömmer om att ha i framtiden toppar veterinär, youtuber, polis och trädgårdsmästare listan.

– Just trädgårdsmästare skulle kunna förklaras av barns intresse för kreativitet och att de möter många influenser kopplade till estetik och inredning. Men vi ser också att det ligger ganska nära till hands med yrken som handlar om att vårda, ta om hand och hjälpa, vilket också är värderingar som kommer högt upp när vi pratar med årskullen.

Om undersökningen

Ungdomsbarometern är ett analysföretag med målet att kartlägga ungas värderingar, attityder och beteenden. Sedan 1991 har man årligen gjort undersökningar bland ungdomar i åldern 15–24. Det här är första gången man gör en studie på yngre barn.

Den aktuella studien bygger på en digital enkätundersökning med sammanlagt 1 571 barn i åldern 7–14, tillsammans med djupintervjuer i fokusgrupper.

"Gamer": Någon som spelar tv- och dataspel, oftast mer avancerade och tidskrävande än enkla mobilspel, ofta tillsammans med andra online.

"Soft girl": En trend som framhäver välmående, omhändertagande och hemmaliv framför jobb och karriär, samt en traditionellt feminin estetik.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSvenskar födda 2010 och framåt snappar upp nya konsumtionstrender från sociala medier. Arkivbild. Foto: Oscar Olsson/TT
Svenskar födda 2010 och framåt snappar upp nya konsumtionstrender från sociala medier. Arkivbild. Foto: Oscar Olsson/TT
Inrikes

Unga shoppar och vill bli trädgårdsmästare

Björn Berglund/TT

Svenska barn shoppar för egna pengar, använder sociala medier varje dag och kallar sig hellre för gamer än feminist. Och drömmer om att bli trädgårdsmästare. Det visar nya siffror från Ungdomsbarometern, som tagit tempen på landets 7–14 åringar.

I den nya undersökningen är det den så kallade generation Alfa, alltså barn födda 2010 och framåt, som står i fokus.

Resultatet visar att svenska barn är aktiva konsumenter redan från lågstadiet. Fler än 90 procent i åldersgruppen har egna pengar att göra av med och en av fyra lågstadieelever säger sig ha ett stort intresse för shopping. En av tre tror att det blir väldigt viktigt för dem att tjäna mycket som vuxna.

– Det är ju en livsfas att börja utveckla sin självständighet och få egna pengar att handla för. Men samtidigt så har vi en generation som växer upp i en heldigital miljö där man exponeras väldigt mycket för olika konsumtionstrender, säger Jessica Åkerström som är analyschef på Ungdomsbarometern.

Överger leken

Att det är en uppkopplad generation märks. "Gamer" är den vanligast förekommande identiteten bland deltagarna. Särskilt bland pojkar, där 36 procent identifierar sig så.

Undersökningen visar också att 65 procent av 14-åringarna använder sociala medier dagligen efter skolan. 94 procent av tioåringarna har en egen telefon – och det är i tioårsåldern barnen börjar överge lek i takt med att intresset för sociala medier ökar.

– På ett sätt är det en typisk livsfas, att gå in i något som känns lite större och mer ungdomligt. Men jag tror också att just det här med sociala medier bidrar till att den livsfasen kommer lite tidigare. Jag gissar att den kommer att fortsätta att gå ner i åldrarna, säger Jessica Åkerström.

Få feminister

Ungdomsbarometern noterar också att 14 procent av unga tjejer i undersökningen identifierar sig som "soft girls", medan bara tre procent säger sig vara feminister.

– Det behöver inte betyda att man vill uppnå ett hemmafruideal och inte står för feministiska värderingar, det vet vi inget om. Vad vi däremot kan säga det är att det ligger nära till hands att snappa upp den här typen av trender i sociala medier.

Bland de yrken som barnen drömmer om att ha i framtiden toppar veterinär, youtuber, polis och trädgårdsmästare listan.

– Just trädgårdsmästare skulle kunna förklaras av barns intresse för kreativitet och att de möter många influenser kopplade till estetik och inredning. Men vi ser också att det ligger ganska nära till hands med yrken som handlar om att vårda, ta om hand och hjälpa, vilket också är värderingar som kommer högt upp när vi pratar med årskullen.

Om undersökningen

Ungdomsbarometern är ett analysföretag med målet att kartlägga ungas värderingar, attityder och beteenden. Sedan 1991 har man årligen gjort undersökningar bland ungdomar i åldern 15–24. Det här är första gången man gör en studie på yngre barn.

Den aktuella studien bygger på en digital enkätundersökning med sammanlagt 1 571 barn i åldern 7–14, tillsammans med djupintervjuer i fokusgrupper.

"Gamer": Någon som spelar tv- och dataspel, oftast mer avancerade och tidskrävande än enkla mobilspel, ofta tillsammans med andra online.

"Soft girl": En trend som framhäver välmående, omhändertagande och hemmaliv framför jobb och karriär, samt en traditionellt feminin estetik.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024