loadingDen kinesiska biltillverkaren BYD ska öppna en elbilsfabrik i Turkiet. Arkivbild. Foto: Achmad Ibrahim/AP/TT
Den kinesiska biltillverkaren BYD ska öppna en elbilsfabrik i Turkiet. Arkivbild. Foto: Achmad Ibrahim/AP/TT
Utrikes

Turkiet vill locka fler kinesiska investerare

TT

Efter beskedet att den kinesiska biltillverkaren BYD ska etablera en elbilsfabrik i Turkiet vill landet nu locka fler kinesiska investerare.

– Kinesiska producenter vill ha snabb tillgång till internationella marknader. Att investera i Turkiet erbjuder dem det, sade Turkiets industri- och teknikminister Mehmet Fatih Kacir till tv-bolaget Haberturk.

Nyligen kom beskedet att EU inför strafftullar på upp mot 38 procent på importen av elbilar från Kina.

Det var i måndags som den kinesiska elbilsjätten skrev miljonavtal med Ankara för att öppna en fabrik i västra Turkiet som väntas skapa 5 000 nya jobb.

Nu överväger minst fem andra kinesiska biltillverkare att öppna fabriker i Turkiet, enligt den statliga nyhetsbyrån Anadolu.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDen kinesiska biltillverkaren BYD ska öppna en elbilsfabrik i Turkiet. Arkivbild. Foto: Achmad Ibrahim/AP/TT
Den kinesiska biltillverkaren BYD ska öppna en elbilsfabrik i Turkiet. Arkivbild. Foto: Achmad Ibrahim/AP/TT
Utrikes

Turkiet vill locka fler kinesiska investerare

TT

Efter beskedet att den kinesiska biltillverkaren BYD ska etablera en elbilsfabrik i Turkiet vill landet nu locka fler kinesiska investerare.

– Kinesiska producenter vill ha snabb tillgång till internationella marknader. Att investera i Turkiet erbjuder dem det, sade Turkiets industri- och teknikminister Mehmet Fatih Kacir till tv-bolaget Haberturk.

Nyligen kom beskedet att EU inför strafftullar på upp mot 38 procent på importen av elbilar från Kina.

Det var i måndags som den kinesiska elbilsjätten skrev miljonavtal med Ankara för att öppna en fabrik i västra Turkiet som väntas skapa 5 000 nya jobb.

Nu överväger minst fem andra kinesiska biltillverkare att öppna fabriker i Turkiet, enligt den statliga nyhetsbyrån Anadolu.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024