loadingSödra station i Örebro där tre personer för ett år sedan omkom efter att ha blivit påkörda av ett godståg. Arkivbild. Foto: Henrik Gustafsson Nicander/TT
Södra station i Örebro där tre personer för ett år sedan omkom efter att ha blivit påkörda av ett godståg. Arkivbild. Foto: Henrik Gustafsson Nicander/TT
Inrikes

Tågstation i Örebro görs säkrare efter dödsolycka

TT

I februari i fjol omkom tre personer efter att ha blivit påkörda av ett godståg vid Södra station i Örebro. Nu är det klart hur stationen ska byggas om för att göras säkrare, rapporterar Nerikes Allehanda.

Det ska byggas en ny sidoplattform på den västra sidan, och när den är klar ska mittplattformen rivas och plattformsövergången stängas.

– Örebro Södra är den enda plattformsövergången i Sverige som skyddats med ljud- och ljussignaler och som korsar två samtidigt farbara spår utan bommar. Det ändrar vi nu, äntligen, på. Vi ökar säkerheten på Örebro Södra och ingen ska längre behöva gå över två spår för att komma till eller från sitt tåg, säger Rami Yones, regional direktör på Trafikverket Mellersta regionen i ett pressmeddelande, enligt NA.

Arbetet beräknas vara klart våren eller sommaren 2026. Gångbron som finns på platsen ska också få hissar för att öka tillgängligheten.

Olyckan inträffade sent på kvällen då de tre personerna – en man i 25-årsåldern, en kvinna i 20-årsåldern och en pojke i yngre tonåren – skulle korsa en järnvägsövergång vid Södra station efter att ha klivit av ett persontåg.

Järnvägsövergången i fråga hade länge pekats ut som farlig.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSödra station i Örebro där tre personer för ett år sedan omkom efter att ha blivit påkörda av ett godståg. Arkivbild. Foto: Henrik Gustafsson Nicander/TT
Södra station i Örebro där tre personer för ett år sedan omkom efter att ha blivit påkörda av ett godståg. Arkivbild. Foto: Henrik Gustafsson Nicander/TT
Inrikes

Tågstation i Örebro görs säkrare efter dödsolycka

TT

I februari i fjol omkom tre personer efter att ha blivit påkörda av ett godståg vid Södra station i Örebro. Nu är det klart hur stationen ska byggas om för att göras säkrare, rapporterar Nerikes Allehanda.

Det ska byggas en ny sidoplattform på den västra sidan, och när den är klar ska mittplattformen rivas och plattformsövergången stängas.

– Örebro Södra är den enda plattformsövergången i Sverige som skyddats med ljud- och ljussignaler och som korsar två samtidigt farbara spår utan bommar. Det ändrar vi nu, äntligen, på. Vi ökar säkerheten på Örebro Södra och ingen ska längre behöva gå över två spår för att komma till eller från sitt tåg, säger Rami Yones, regional direktör på Trafikverket Mellersta regionen i ett pressmeddelande, enligt NA.

Arbetet beräknas vara klart våren eller sommaren 2026. Gångbron som finns på platsen ska också få hissar för att öka tillgängligheten.

Olyckan inträffade sent på kvällen då de tre personerna – en man i 25-årsåldern, en kvinna i 20-årsåldern och en pojke i yngre tonåren – skulle korsa en järnvägsövergång vid Södra station efter att ha klivit av ett persontåg.

Järnvägsövergången i fråga hade länge pekats ut som farlig.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025