loadingAllt fler väljer svenskt lammkött, men den svenska produktionen hänger inte med efterfrågan. (Arkivbild. Hasse Holmberg / TT)
Allt fler väljer svenskt lammkött, men den svenska produktionen hänger inte med efterfrågan. (Arkivbild. Hasse Holmberg / TT)
Inrikes

Svenskt lammkött en bristvara

TT

Svenskt lammkött ökar i popularitet. Trots att antalet får ökar i Sverige hänger inte produktionen med och sju av tio lamm vi äter importeras från utlandet.

Konsumtionen av lammkött har stigit med 50 procent på tio år. Men den svenska produktionen hänger inte med och har bara gått upp 25 procent under samma period, skriver Dagens Nyheter.

Medan gris och nötkreatur minskar i Sverige ökar antalet lamm kraftigt. Enligt Jordbruksverket fanns det 2005 drygt 470 000 får och lamm i Sverige, i fjol var siffran 594 000.

– Vi skulle behöva mer svensk råvara. Jag började jobba med detta för tjugo år sedan, då var hälften av lammköttet svenskt. Det vore roligt att komma upp på den nivån igen, säger Elisabeth Svensson, affärsområdeschef för lamm på slakteriföreningen HK Scan, till DN.

Tomas Olsson, ordförande för Sveriges lammproducenter, säger till DN att det är svårt att få tag i svenskt färskt lamm. I stället importeras sju av tio lamm som äts från utlandet.

– Medelvärdet är 32 tackor på en gård, och medianvärdet är 15. I Nya Zeeland kan fårfarmarna ha runt 20 000 tackor, säger Tomas Olsson till DN.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingAllt fler väljer svenskt lammkött, men den svenska produktionen hänger inte med efterfrågan. (Arkivbild. Hasse Holmberg / TT)
Allt fler väljer svenskt lammkött, men den svenska produktionen hänger inte med efterfrågan. (Arkivbild. Hasse Holmberg / TT)
Inrikes

Svenskt lammkött en bristvara

TT

Svenskt lammkött ökar i popularitet. Trots att antalet får ökar i Sverige hänger inte produktionen med och sju av tio lamm vi äter importeras från utlandet.

Konsumtionen av lammkött har stigit med 50 procent på tio år. Men den svenska produktionen hänger inte med och har bara gått upp 25 procent under samma period, skriver Dagens Nyheter.

Medan gris och nötkreatur minskar i Sverige ökar antalet lamm kraftigt. Enligt Jordbruksverket fanns det 2005 drygt 470 000 får och lamm i Sverige, i fjol var siffran 594 000.

– Vi skulle behöva mer svensk råvara. Jag började jobba med detta för tjugo år sedan, då var hälften av lammköttet svenskt. Det vore roligt att komma upp på den nivån igen, säger Elisabeth Svensson, affärsområdeschef för lamm på slakteriföreningen HK Scan, till DN.

Tomas Olsson, ordförande för Sveriges lammproducenter, säger till DN att det är svårt att få tag i svenskt färskt lamm. I stället importeras sju av tio lamm som äts från utlandet.

– Medelvärdet är 32 tackor på en gård, och medianvärdet är 15. I Nya Zeeland kan fårfarmarna ha runt 20 000 tackor, säger Tomas Olsson till DN.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024