loadingMatbutikernas andel av den svenska försäljningen 2023. Foto: Anders Humlebo/TT
Matbutikernas andel av den svenska försäljningen 2023. Foto: Anders Humlebo/TT
Inrikes

Svenska handeln unik – ”kan vara prishöjande”

Maja Steen Danielsson/TT

En handfull aktörer står för nästan all matförsäljning i Sverige – en dominans som gör Sverige unikt i Europa.

– Det är otroligt svårt för mindre aktörer att slå sig in på marknaden, menar nationalekonomen Christian Jörgensen.

Under veckan har det uppmanats till bojkott mot de stora livsmedelskedjorna. Initiativtagarna protesterar mot höga priser som de menar beror på bristande konkurrens.

De största aktörerna i Sverige går att räkna på ena handens fingrar. De stod för över 98 procent av matvaruförsäljningen 2023.

Jämfört med resten av Europa sticker ägarkoncentrationen i Sverige ut. Få länder har en livsmedelsmarknad som domineras av ett så litet antal aktörer, menar Christian Jörgensen, doktor i nationalekonomi och utredare på Agrifood economics centre vid Lunds universitet.

– Det beror dels på Sveriges många glesbefolkade områden, där större aktörer har lättare att etablera sig. Dels på att lågpriskedjorna, som finns runt om i Europa, aldrig riktigt har fått fäste i Sverige, säger han.

Påverkar priset

Christian Jörgensen menar att de högre matpriserna inte går att härleda till en enskild faktor, utan att flera olika omvärldsfaktorer kan spela in.

– Det är svårt att avgöra om någon aktör tar oskäligt mycket betalt, det går inte riktigt att fastslå.

Men att de stora aktörernas dominans påverkar priset uppåt är enligt honom inte ett orimligt antagande.

– Det är otroligt svårt för mindre aktörer att slå sig in på marknaden. Och ju färre aktörer desto högre risk för bristande konkurrens, vilket kan vara prishöjande.

Samtidigt menar han att de stora aktörerna även kan påverka priset åt andra hållet.

– Stora delar av Sverige är glesbefolkat, präglas av stora avstånd och krav på logistik. Där kan större aktörer och grossister göra att priset blir lägre.

"Kan ta tiotals år"

Att den pågående bojkotten får någon effekt på matpriserna är Christian Jörgensen tveksam till. Däremot menar han att den kan bidra till att lyfta frågan om en mer konkurrensfrämjande marknad – även om han själv har svårt att se en sådan utveckling och lyfter Coop som exempel.

– Coop har gått relativt dåligt under många år. Fortsätter det i den riktningen finns en risk för att marknaden blir ännu mer koncentrerad.

Christian Jörgensen tror inte att den rådande dominansen rubbas inom en snar framtid.

– Det rör sig väldigt trögt. Det kan ta tiotals år för en ny aktör att etablera och expandera sin verksamhet.

Vad kan göras för att minska dominansen?

– Den lokala konkurrensen är viktig. Det kan handla om att ta bort en del av byråkratin kring att öppna en ny butik, så att nya aktörer kan utmana på ett lokalt plan.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingMatbutikernas andel av den svenska försäljningen 2023. Foto: Anders Humlebo/TT
Matbutikernas andel av den svenska försäljningen 2023. Foto: Anders Humlebo/TT
Inrikes

Svenska handeln unik – ”kan vara prishöjande”

Maja Steen Danielsson/TT

En handfull aktörer står för nästan all matförsäljning i Sverige – en dominans som gör Sverige unikt i Europa.

– Det är otroligt svårt för mindre aktörer att slå sig in på marknaden, menar nationalekonomen Christian Jörgensen.

Under veckan har det uppmanats till bojkott mot de stora livsmedelskedjorna. Initiativtagarna protesterar mot höga priser som de menar beror på bristande konkurrens.

De största aktörerna i Sverige går att räkna på ena handens fingrar. De stod för över 98 procent av matvaruförsäljningen 2023.

Jämfört med resten av Europa sticker ägarkoncentrationen i Sverige ut. Få länder har en livsmedelsmarknad som domineras av ett så litet antal aktörer, menar Christian Jörgensen, doktor i nationalekonomi och utredare på Agrifood economics centre vid Lunds universitet.

– Det beror dels på Sveriges många glesbefolkade områden, där större aktörer har lättare att etablera sig. Dels på att lågpriskedjorna, som finns runt om i Europa, aldrig riktigt har fått fäste i Sverige, säger han.

Påverkar priset

Christian Jörgensen menar att de högre matpriserna inte går att härleda till en enskild faktor, utan att flera olika omvärldsfaktorer kan spela in.

– Det är svårt att avgöra om någon aktör tar oskäligt mycket betalt, det går inte riktigt att fastslå.

Men att de stora aktörernas dominans påverkar priset uppåt är enligt honom inte ett orimligt antagande.

– Det är otroligt svårt för mindre aktörer att slå sig in på marknaden. Och ju färre aktörer desto högre risk för bristande konkurrens, vilket kan vara prishöjande.

Samtidigt menar han att de stora aktörerna även kan påverka priset åt andra hållet.

– Stora delar av Sverige är glesbefolkat, präglas av stora avstånd och krav på logistik. Där kan större aktörer och grossister göra att priset blir lägre.

"Kan ta tiotals år"

Att den pågående bojkotten får någon effekt på matpriserna är Christian Jörgensen tveksam till. Däremot menar han att den kan bidra till att lyfta frågan om en mer konkurrensfrämjande marknad – även om han själv har svårt att se en sådan utveckling och lyfter Coop som exempel.

– Coop har gått relativt dåligt under många år. Fortsätter det i den riktningen finns en risk för att marknaden blir ännu mer koncentrerad.

Christian Jörgensen tror inte att den rådande dominansen rubbas inom en snar framtid.

– Det rör sig väldigt trögt. Det kan ta tiotals år för en ny aktör att etablera och expandera sin verksamhet.

Vad kan göras för att minska dominansen?

– Den lokala konkurrensen är viktig. Det kan handla om att ta bort en del av byråkratin kring att öppna en ny butik, så att nya aktörer kan utmana på ett lokalt plan.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025