loadingFörskoleelever jobbar på iPads. Sverige är bland de OECD-länder som har störst tillgång till datorer och internet i skolan. Barnen på bilden har inget direkt samband med artikeln. Foto: Jonathan Nackstrand /AFP/Getty Images)
Förskoleelever jobbar på iPads. Sverige är bland de OECD-länder som har störst tillgång till datorer och internet i skolan. Barnen på bilden har inget direkt samband med artikeln. Foto: Jonathan Nackstrand /AFP/Getty Images)
Inrikes

Svenska elevers datorvanor misstänks bidra till dåliga skolresultat

Susanne W Lamm - Epoch Times

Sverige hamnade långt efter övriga OECD-länder på de digitala Pisa-proven. Enligt Skolverket ser man möjliga samband mellan ökad datoranvändning och låga Pisa-resultat.

Svenska ungdomar är bland dem som surfar mest, både i skolan och i hemmet. Skolverkets analys av de senaste PISA-testen visar att de elever som surfar allra mest också presterar sämst i bland annat läsförståelse och matematik.

Skolverkets chef för undervisningsstödsenheten, Maria Weståker, säger via telefon att man inte kan vara säker på att det är datoranvändningen som leder till de dåliga resultaten. Det kan även ha andra orsaker, som låg kunskapsnivå. Hon anser dock att man bör ta frågan på allvar. I många fall har läraren inte koll på vad eleverna faktiskt gör på datorerna.

— Det är svårt för en lärare att se när de sitter vid var sin dator, har skärmar uppe eller kanske sitter i ett grupprum.

Lärarna saknar fortbildning

Nästan 20 procent av svenska elever surfar mellan en och fyra timmar per skoldag, enligt Pisa-undersökningen, och sex procent surfar minst fyra timmar.

De elever som är på internet mellan en och trettio minuter per dag presterade överlag bäst i testerna.

Idag har i princip alla 15-åringar i Sverige tillgång till dator och internet, både i skolan och i hemmet. IT används som ett verktyg i undervisningen i skolorna och grundläggande IT-kunskaper ses som en förutsättning för att eleverna ska kunna delta i samhället fullt ut.


Maria Weståker, chef för undvervisningsstödsenheten på Skolverket. (Foto: Pressbild)

Maria Weståker, chef för undvervisningsstödsenheten på Skolverket. (Foto: Pressbild)

Kommuner och fristående skolor har satsat mycket på att köpa in IT-utrustning till skolorna, men har inte fortbildat lärarna i samma takt, säger Weståker. Lärarna vet ofta inte riktigt vad de ska göra med datorerna.

— Om man inte har en tydlig plan och vet vad man ska använda datorerna till kan det lätt bli så att elever sitter och gör andra saker på dem.

Skolverket gör nu en undersökning där de frågar eleverna vad de gör på datorerna under lektionstid, om de är på sociala medier, håller på med chattfunktioner och så vidare. De har också fått i uppdrag av regeringen att ta fram nationella skolutvecklingsprogram för att stärka skolornas IT-kompetens.

”Extrema internetanvändare” presterar sämst

Av alla OECD-länder är Sverige det land vars elever är mest på internet även utanför skolan. En tredjedel uppger att de surfar minst fyra timmar på fritiden en vanlig vardag.

Vissa ungdomar surfar mer än sex timmar om dagen på fritiden på vardagarna. Den här gruppen kallas av OECD för ”extrema internetanvändare”, och de visar överlag de lägsta Pisa-resultaten. De kommer även oftare för sent, skolkar mer och rapporterar en lägre grad av välmående. Nästan 70 procent av dem är pojkar.

Lärare som själva inte håller på med datorer kan uppleva att det finns flera elever som kan IT bättre än dem, vilket också kan skapa osäkerhet i undervisningssituationer.

Att fortbilda lärarna är centralt för IT-utvecklingen i skolan, säger Weståker.

— Vi kan inte ta bort datorerna, för vi är ju i ett sådant samhälle där vi använder datorer väldigt mycket. Men då måste vi göra rätt saker på dem, säger Maria Weståker.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFörskoleelever jobbar på iPads. Sverige är bland de OECD-länder som har störst tillgång till datorer och internet i skolan. Barnen på bilden har inget direkt samband med artikeln. Foto: Jonathan Nackstrand /AFP/Getty Images)
Förskoleelever jobbar på iPads. Sverige är bland de OECD-länder som har störst tillgång till datorer och internet i skolan. Barnen på bilden har inget direkt samband med artikeln. Foto: Jonathan Nackstrand /AFP/Getty Images)
Inrikes

Svenska elevers datorvanor misstänks bidra till dåliga skolresultat

Susanne W Lamm - Epoch Times

Sverige hamnade långt efter övriga OECD-länder på de digitala Pisa-proven. Enligt Skolverket ser man möjliga samband mellan ökad datoranvändning och låga Pisa-resultat.

Svenska ungdomar är bland dem som surfar mest, både i skolan och i hemmet. Skolverkets analys av de senaste PISA-testen visar att de elever som surfar allra mest också presterar sämst i bland annat läsförståelse och matematik.

Skolverkets chef för undervisningsstödsenheten, Maria Weståker, säger via telefon att man inte kan vara säker på att det är datoranvändningen som leder till de dåliga resultaten. Det kan även ha andra orsaker, som låg kunskapsnivå. Hon anser dock att man bör ta frågan på allvar. I många fall har läraren inte koll på vad eleverna faktiskt gör på datorerna.

— Det är svårt för en lärare att se när de sitter vid var sin dator, har skärmar uppe eller kanske sitter i ett grupprum.

Lärarna saknar fortbildning

Nästan 20 procent av svenska elever surfar mellan en och fyra timmar per skoldag, enligt Pisa-undersökningen, och sex procent surfar minst fyra timmar.

De elever som är på internet mellan en och trettio minuter per dag presterade överlag bäst i testerna.

Idag har i princip alla 15-åringar i Sverige tillgång till dator och internet, både i skolan och i hemmet. IT används som ett verktyg i undervisningen i skolorna och grundläggande IT-kunskaper ses som en förutsättning för att eleverna ska kunna delta i samhället fullt ut.


Maria Weståker, chef för undvervisningsstödsenheten på Skolverket. (Foto: Pressbild)

Maria Weståker, chef för undvervisningsstödsenheten på Skolverket. (Foto: Pressbild)

Kommuner och fristående skolor har satsat mycket på att köpa in IT-utrustning till skolorna, men har inte fortbildat lärarna i samma takt, säger Weståker. Lärarna vet ofta inte riktigt vad de ska göra med datorerna.

— Om man inte har en tydlig plan och vet vad man ska använda datorerna till kan det lätt bli så att elever sitter och gör andra saker på dem.

Skolverket gör nu en undersökning där de frågar eleverna vad de gör på datorerna under lektionstid, om de är på sociala medier, håller på med chattfunktioner och så vidare. De har också fått i uppdrag av regeringen att ta fram nationella skolutvecklingsprogram för att stärka skolornas IT-kompetens.

”Extrema internetanvändare” presterar sämst

Av alla OECD-länder är Sverige det land vars elever är mest på internet även utanför skolan. En tredjedel uppger att de surfar minst fyra timmar på fritiden en vanlig vardag.

Vissa ungdomar surfar mer än sex timmar om dagen på fritiden på vardagarna. Den här gruppen kallas av OECD för ”extrema internetanvändare”, och de visar överlag de lägsta Pisa-resultaten. De kommer även oftare för sent, skolkar mer och rapporterar en lägre grad av välmående. Nästan 70 procent av dem är pojkar.

Lärare som själva inte håller på med datorer kan uppleva att det finns flera elever som kan IT bättre än dem, vilket också kan skapa osäkerhet i undervisningssituationer.

Att fortbilda lärarna är centralt för IT-utvecklingen i skolan, säger Weståker.

— Vi kan inte ta bort datorerna, för vi är ju i ett sådant samhälle där vi använder datorer väldigt mycket. Men då måste vi göra rätt saker på dem, säger Maria Weståker.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024