loadingMidsommarnattsdröm ges i vår i Stockholm, på flera scener runt om i världen och när Kungliga Baletten gästar Norrlandsoperan. Foto: Kungliga Operan/Nils Emil Nylander
Midsommarnattsdröm ges i vår i Stockholm, på flera scener runt om i världen och när Kungliga Baletten gästar Norrlandsoperan. Foto: Kungliga Operan/Nils Emil Nylander
Scenkonst

Surrealistisk föreställning väcker frågor

Kristina I. Kleinert

Den 8 maj var det nypremiär på helaftonsverket Midsommarnattsdröm på Kungliga Operan. Dansarna glödde i det dunkla scenljuset, och musiker och sångare gav ett speciellt skimmer åt föreställningen.

På scenen ligger en man och sover i en säng när publiken kommer in i salongen. När ljuset släcks börjar Midsommarnattsdröm. Gränsen mellan dröm och verklighet suddas ut, och koreografen Alexander Ekman och tonsättaren Mikael Karlsson bjuder in till en surrealistisk upplevelse som får skrattet att fastna i halsen. Det är en pastisch på svenskt midsommarfirande som speglar både radarparet Ekman-Karlssons ambivalens inför den traditionella högtiden och människors frenetiska jagande efter att uppleva och leva livet.

Koreograf Alexander Ekman har tidigare skapat föreställningarna Tyll, Eskapist och Cacti för Kungliga Operan i Stockholm. Foto: Kungliga Operan/Arthur Ljunggren

Den första akten inleds med en långsam scen när mannen i sängen vaknar, får hjälp med att klä sig och går ut eller in genom en dörr, beroende på hur man ser det. Perspektiven är förskjutna genom hela föreställningen. Vad som är upp eller ner, rätt eller fel, är svårt att veta, och verket gör inga ansatser att peka åt någon speciell riktning. Efter den inledande scenen är intensiteten stor och dansarna fyller scenen med energi och rörelse. Den andra akten är som en föränderlig hallucination, som bildar ramverk åt ett variationsrikt tempo och mänskliga möten.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMidsommarnattsdröm ges i vår i Stockholm, på flera scener runt om i världen och när Kungliga Baletten gästar Norrlandsoperan. Foto: Kungliga Operan/Nils Emil Nylander
Midsommarnattsdröm ges i vår i Stockholm, på flera scener runt om i världen och när Kungliga Baletten gästar Norrlandsoperan. Foto: Kungliga Operan/Nils Emil Nylander
Scenkonst

Surrealistisk föreställning väcker frågor

Kristina I. Kleinert

Den 8 maj var det nypremiär på helaftonsverket Midsommarnattsdröm på Kungliga Operan. Dansarna glödde i det dunkla scenljuset, och musiker och sångare gav ett speciellt skimmer åt föreställningen.

På scenen ligger en man och sover i en säng när publiken kommer in i salongen. När ljuset släcks börjar Midsommarnattsdröm. Gränsen mellan dröm och verklighet suddas ut, och koreografen Alexander Ekman och tonsättaren Mikael Karlsson bjuder in till en surrealistisk upplevelse som får skrattet att fastna i halsen. Det är en pastisch på svenskt midsommarfirande som speglar både radarparet Ekman-Karlssons ambivalens inför den traditionella högtiden och människors frenetiska jagande efter att uppleva och leva livet.

Koreograf Alexander Ekman har tidigare skapat föreställningarna Tyll, Eskapist och Cacti för Kungliga Operan i Stockholm. Foto: Kungliga Operan/Arthur Ljunggren

Den första akten inleds med en långsam scen när mannen i sängen vaknar, får hjälp med att klä sig och går ut eller in genom en dörr, beroende på hur man ser det. Perspektiven är förskjutna genom hela föreställningen. Vad som är upp eller ner, rätt eller fel, är svårt att veta, och verket gör inga ansatser att peka åt någon speciell riktning. Efter den inledande scenen är intensiteten stor och dansarna fyller scenen med energi och rörelse. Den andra akten är som en föränderlig hallucination, som bildar ramverk åt ett variationsrikt tempo och mänskliga möten.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024