loadingStillastående tåg leder till stora merkostnader för industriföretagen. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Stillastående tåg leder till stora merkostnader för industriföretagen. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Störningar på järnvägen hotar tillväxt

TT

Var fjärde industriföretag i Sverige påverkas av störningar på järnvägen – något som hotar framtida investeringar, enligt en färsk rapport.

Initiativet Omtag Svensk Järnväg har undersökt hur 20 stora industriföretag påverkas av transportproblem och rapporten är ingen munter läsning.

Ett av fyra företag påverkas av stopp eller störningar i järnvägstrafiken till den grad att framtida investeringar och expansioner är hotade, på grund av merkostnader. Något som långsiktigt kan leda till fabriksnedläggningar.

”För ett land som Sverige är ett väl fungerande transportsystem en förutsättning för internationell konkurrenskraft. Vi ser ett stort behov av att tillförlitligheten på järnvägen ökar, både för att företagen ska kunna leverera sina varor och för att kunna rekrytera rätt kompetens”, säger SJ:s vd Monica Lingegård i ett pressmeddelande.

En femtedel av alla godstransporter i Sverige går på järnväg och stillastående tåg får flera negativa följdeffekter.

”Järnvägen kan komma att bli en faktor som avgör om vår industriella sektor står inför ett stagnationsscenario eller ett tillväxtscenario”, säger Green Cargos vd Henrik Dahlin.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingStillastående tåg leder till stora merkostnader för industriföretagen. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Stillastående tåg leder till stora merkostnader för industriföretagen. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Störningar på järnvägen hotar tillväxt

TT

Var fjärde industriföretag i Sverige påverkas av störningar på järnvägen – något som hotar framtida investeringar, enligt en färsk rapport.

Initiativet Omtag Svensk Järnväg har undersökt hur 20 stora industriföretag påverkas av transportproblem och rapporten är ingen munter läsning.

Ett av fyra företag påverkas av stopp eller störningar i järnvägstrafiken till den grad att framtida investeringar och expansioner är hotade, på grund av merkostnader. Något som långsiktigt kan leda till fabriksnedläggningar.

”För ett land som Sverige är ett väl fungerande transportsystem en förutsättning för internationell konkurrenskraft. Vi ser ett stort behov av att tillförlitligheten på järnvägen ökar, både för att företagen ska kunna leverera sina varor och för att kunna rekrytera rätt kompetens”, säger SJ:s vd Monica Lingegård i ett pressmeddelande.

En femtedel av alla godstransporter i Sverige går på järnväg och stillastående tåg får flera negativa följdeffekter.

”Järnvägen kan komma att bli en faktor som avgör om vår industriella sektor står inför ett stagnationsscenario eller ett tillväxtscenario”, säger Green Cargos vd Henrik Dahlin.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024