loadingAlfred Hitchcock (1899–1980) under en presskonferens för ”Psycho” i Paris den 18 oktober 1960. I de allra flesta av Hitchcocks filmer (39 av 52) kan du se regissören själv skymta förbi i en så kallad cameo-roll, en slags statistroll där en person bara syns som hastigast. Blinkar du så missar du det, helt enkelt. Hitchcocks cameo-rollinhopp i sina filmer var en gimmick som med tiden blev så etablerad att den gjorde honom ännu mer känd. Under senare år valde Hitchcock att göra sin cameo i början av filmerna, under de första fem minuterna. Detta eftersom han menade att publiken annars satt och höll utkik efter hans inhopp, något som hindrade dem från att ta del av filmens handling. En av de mest kreativa cameo-rollerna var den i ”Livbåt” från 1944. Eftersom handlingen utspelar sig ute till sjöss var det svårt att göra ett diskret inhopp. Hitchcock dyker därför upp i en tidningsannons i filmen för en viktminskningsprodukt, Reduco Obesity Slayer, med ”före” och ”efter”-bilder. I ”Fönstret åt gården” (1954) syns Hitchcock när han drar upp en klocka i låtskrivarens våning (26 minuter in i filmen). I ”Slå nollan 
till polisen” (1954) syns han 13 minuter in i filmen på ett fotografi från en skolåterträff. I ”Ta fast tjuven” från 1955 sitter han tio minuter in 
i filmen bredvid Cary Grant på en buss. I 1960 års ”Psycho” står han iförd en cowboyhatt utanför Marions kontor (sex minuter in i filmen), och i ”Fåglarna” går han två minuter in i filmen ut från djuraffären Davidson´s Pet Shop med sina två hundar av rasen sealyhamterrier, Stanley och Geoffrey. Hitchcock hade tidigare ägt en hane, Mr Jenkins, av samma ras. Foto: STF/AFP via Getty Images
Alfred Hitchcock (1899–1980) under en presskonferens för ”Psycho” i Paris den 18 oktober 1960. I de allra flesta av Hitchcocks filmer (39 av 52) kan du se regissören själv skymta förbi i en så kallad cameo-roll, en slags statistroll där en person bara syns som hastigast. Blinkar du så missar du det, helt enkelt. Hitchcocks cameo-rollinhopp i sina filmer var en gimmick som med tiden blev så etablerad att den gjorde honom ännu mer känd. Under senare år valde Hitchcock att göra sin cameo i början av filmerna, under de första fem minuterna. Detta eftersom han menade att publiken annars satt och höll utkik efter hans inhopp, något som hindrade dem från att ta del av filmens handling. En av de mest kreativa cameo-rollerna var den i ”Livbåt” från 1944. Eftersom handlingen utspelar sig ute till sjöss var det svårt att göra ett diskret inhopp. Hitchcock dyker därför upp i en tidningsannons i filmen för en viktminskningsprodukt, Reduco Obesity Slayer, med ”före” och ”efter”-bilder. I ”Fönstret åt gården” (1954) syns Hitchcock när han drar upp en klocka i låtskrivarens våning (26 minuter in i filmen). I ”Slå nollan till polisen” (1954) syns han 13 minuter in i filmen på ett fotografi från en skolåterträff. I ”Ta fast tjuven” från 1955 sitter han tio minuter in i filmen bredvid Cary Grant på en buss. I 1960 års ”Psycho” står han iförd en cowboyhatt utanför Marions kontor (sex minuter in i filmen), och i ”Fåglarna” går han två minuter in i filmen ut från djuraffären Davidson´s Pet Shop med sina två hundar av rasen sealyhamterrier, Stanley och Geoffrey. Hitchcock hade tidigare ägt en hane, Mr Jenkins, av samma ras. Foto: STF/AFP via Getty Images

Skräckläsning!

Redaktionen

Alfred Hitchcock erkände att han själv var rädd för sina filmer. ”Jag går aldrig och ser dem. Och jag förstår inte hur andra vågar.” Läs här om mästerregissören som gick från spännings- till skräckfilmer. Om du vågar, det vill säga.

Alfred Hitchcock, filmpionjären och en av de största och mest populära filmregissörerna genom tiderna, föddes den 13 augusti 1899 i Londons East End. Pappa William Hitchcock (1862–1914) hade en grönsaksaffär och mamma Emma Jane Whelan (1863–1942) var hemmafru. Föräldrarna var katoliker av irländsk härkomst. Hitchcock berättade i en intervju att han visste bestämt att han var född på en söndag, ”det var nämligen en av de få söndagar i sitt liv som min mamma missade att gå i kyrkan”. Alfred, med smeknamnen Alfie och Hitch, hade två syskon, William (född 1890) och Eileen (född 1892). Hitchcock blev mobbad under sin uppväxt på grund av sin övervikt och tillbringade mycket tid på egen hand i hemmet. Senare i livet berättade han att utanförskapet ändå hade en positiv effekt: han var tvungen att utveckla sin fantasi, vilket han trodde hade varit honom till gagn genom att hans kreativitet fick näring. Något som förgyllde hans tillvaro var att hans föräldrar brukade ta med honom på olika film- och teaterföreställningar vilket gjorde att pojken tidigt lärde sig uppskatta scenkonsten.

Efter avslutad skolgång fick Hitchcock arbete på ett företag som producerade elkablar. Det dröjde inte länge innan han i stället fick utlopp för sin kreativitet som reklamtecknare på företagets pr-avdelning. 1920 fick Hitchcock, som hade utvecklat ett intresse för fotografi, en heltidsanställning på ett amerikanskt filmbolag som hade öppnat en filial i London – Islington Studios. I arbetsbeskrivningen ingick att skriva och formge titelsekvenser till stumfilmer. Företaget såldes senare till brittiska Gainsborough Pictures, och det var här som Hitchcock 1925 fick ägarnas förtroende att regissera sin första egna film, ”Lustgården”. Inspelningen ägde rum i Tyskland, och den unge regissören kom att bli starkt influerad av den tyska expressionismen, som under denna tid var betydligt mer driven och förfinad än den brittiska och amerikanska. Med hjälp av innovativa bildvinklar och skarpa kontraster mellan ljus och skugga förstärkte filmskaparna sinnesstämningar.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingAlfred Hitchcock (1899–1980) under en presskonferens för ”Psycho” i Paris den 18 oktober 1960. I de allra flesta av Hitchcocks filmer (39 av 52) kan du se regissören själv skymta förbi i en så kallad cameo-roll, en slags statistroll där en person bara syns som hastigast. Blinkar du så missar du det, helt enkelt. Hitchcocks cameo-rollinhopp i sina filmer var en gimmick som med tiden blev så etablerad att den gjorde honom ännu mer känd. Under senare år valde Hitchcock att göra sin cameo i början av filmerna, under de första fem minuterna. Detta eftersom han menade att publiken annars satt och höll utkik efter hans inhopp, något som hindrade dem från att ta del av filmens handling. En av de mest kreativa cameo-rollerna var den i ”Livbåt” från 1944. Eftersom handlingen utspelar sig ute till sjöss var det svårt att göra ett diskret inhopp. Hitchcock dyker därför upp i en tidningsannons i filmen för en viktminskningsprodukt, Reduco Obesity Slayer, med ”före” och ”efter”-bilder. I ”Fönstret åt gården” (1954) syns Hitchcock när han drar upp en klocka i låtskrivarens våning (26 minuter in i filmen). I ”Slå nollan 
till polisen” (1954) syns han 13 minuter in i filmen på ett fotografi från en skolåterträff. I ”Ta fast tjuven” från 1955 sitter han tio minuter in 
i filmen bredvid Cary Grant på en buss. I 1960 års ”Psycho” står han iförd en cowboyhatt utanför Marions kontor (sex minuter in i filmen), och i ”Fåglarna” går han två minuter in i filmen ut från djuraffären Davidson´s Pet Shop med sina två hundar av rasen sealyhamterrier, Stanley och Geoffrey. Hitchcock hade tidigare ägt en hane, Mr Jenkins, av samma ras. Foto: STF/AFP via Getty Images
Alfred Hitchcock (1899–1980) under en presskonferens för ”Psycho” i Paris den 18 oktober 1960. I de allra flesta av Hitchcocks filmer (39 av 52) kan du se regissören själv skymta förbi i en så kallad cameo-roll, en slags statistroll där en person bara syns som hastigast. Blinkar du så missar du det, helt enkelt. Hitchcocks cameo-rollinhopp i sina filmer var en gimmick som med tiden blev så etablerad att den gjorde honom ännu mer känd. Under senare år valde Hitchcock att göra sin cameo i början av filmerna, under de första fem minuterna. Detta eftersom han menade att publiken annars satt och höll utkik efter hans inhopp, något som hindrade dem från att ta del av filmens handling. En av de mest kreativa cameo-rollerna var den i ”Livbåt” från 1944. Eftersom handlingen utspelar sig ute till sjöss var det svårt att göra ett diskret inhopp. Hitchcock dyker därför upp i en tidningsannons i filmen för en viktminskningsprodukt, Reduco Obesity Slayer, med ”före” och ”efter”-bilder. I ”Fönstret åt gården” (1954) syns Hitchcock när han drar upp en klocka i låtskrivarens våning (26 minuter in i filmen). I ”Slå nollan till polisen” (1954) syns han 13 minuter in i filmen på ett fotografi från en skolåterträff. I ”Ta fast tjuven” från 1955 sitter han tio minuter in i filmen bredvid Cary Grant på en buss. I 1960 års ”Psycho” står han iförd en cowboyhatt utanför Marions kontor (sex minuter in i filmen), och i ”Fåglarna” går han två minuter in i filmen ut från djuraffären Davidson´s Pet Shop med sina två hundar av rasen sealyhamterrier, Stanley och Geoffrey. Hitchcock hade tidigare ägt en hane, Mr Jenkins, av samma ras. Foto: STF/AFP via Getty Images

Skräckläsning!

Redaktionen

Alfred Hitchcock erkände att han själv var rädd för sina filmer. ”Jag går aldrig och ser dem. Och jag förstår inte hur andra vågar.” Läs här om mästerregissören som gick från spännings- till skräckfilmer. Om du vågar, det vill säga.

Alfred Hitchcock, filmpionjären och en av de största och mest populära filmregissörerna genom tiderna, föddes den 13 augusti 1899 i Londons East End. Pappa William Hitchcock (1862–1914) hade en grönsaksaffär och mamma Emma Jane Whelan (1863–1942) var hemmafru. Föräldrarna var katoliker av irländsk härkomst. Hitchcock berättade i en intervju att han visste bestämt att han var född på en söndag, ”det var nämligen en av de få söndagar i sitt liv som min mamma missade att gå i kyrkan”. Alfred, med smeknamnen Alfie och Hitch, hade två syskon, William (född 1890) och Eileen (född 1892). Hitchcock blev mobbad under sin uppväxt på grund av sin övervikt och tillbringade mycket tid på egen hand i hemmet. Senare i livet berättade han att utanförskapet ändå hade en positiv effekt: han var tvungen att utveckla sin fantasi, vilket han trodde hade varit honom till gagn genom att hans kreativitet fick näring. Något som förgyllde hans tillvaro var att hans föräldrar brukade ta med honom på olika film- och teaterföreställningar vilket gjorde att pojken tidigt lärde sig uppskatta scenkonsten.

Efter avslutad skolgång fick Hitchcock arbete på ett företag som producerade elkablar. Det dröjde inte länge innan han i stället fick utlopp för sin kreativitet som reklamtecknare på företagets pr-avdelning. 1920 fick Hitchcock, som hade utvecklat ett intresse för fotografi, en heltidsanställning på ett amerikanskt filmbolag som hade öppnat en filial i London – Islington Studios. I arbetsbeskrivningen ingick att skriva och formge titelsekvenser till stumfilmer. Företaget såldes senare till brittiska Gainsborough Pictures, och det var här som Hitchcock 1925 fick ägarnas förtroende att regissera sin första egna film, ”Lustgården”. Inspelningen ägde rum i Tyskland, och den unge regissören kom att bli starkt influerad av den tyska expressionismen, som under denna tid var betydligt mer driven och förfinad än den brittiska och amerikanska. Med hjälp av innovativa bildvinklar och skarpa kontraster mellan ljus och skugga förstärkte filmskaparna sinnesstämningar.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024