Under de senaste månaderna har ett flertal problem gällande den svenska skolan lyfts fram, inte minst av liberalerna. Syftet är en utjämning gentemot de elever som har svårigheter av olika slag och som lämnar grundskolan utan godkänt i alla ämnen. En reform av lärarutbildningen och av regelsystemen för disciplin, frånvaro och olämpligt beteende är helt nödvändigt.
Tjugo procent av alla elever lämnar grundskolan utan godkänt i alla ämnen.
Det är en alltför hög siffra jämfört med andra OECD-länder, och ännu högre är siffrorna för de disciplinära problemen. Att Sverige dessutom backat i de internationella Pisaundersökningarna, visserligen i gott sällskap med andra europeiska stater, minskar på sikt Sveriges konkurrenskraft och innovativa potential. Problem som har förts fram är lärarutbildningen, disciplinära problem, betygssystem, andelen godkända efter grundskolan, sjunkande andel intresserade av yrkesutbildning och hög frånvaro under terminerna. Inger Enkvist konstaterar att dagens svenska utbildningssystem mer syftar till jämlikhet än till kunskap. Sedan 1962 har skolsystemet dessutom motverkat elitism, varför alla elever läser samma kurser fram till 16 års ålder. Mer kvalificerade kurser erbjuds inte, och till detta kommer disciplinära problem med elever som har uppförande- och inlärningsproblem som påverkar hela klassens prestanda. Hon ser också att svagare elever kunde komma längre medstrukturerad lärarledd undervisning. Krav på närvaro är ett annat problem.