loadingDe disciplinära problemen i Sverige bottnar ytterst i en tolerans för avvikande och störande beteende, menar skribenten. Foto: Kenny Eliason
De disciplinära problemen i Sverige bottnar ytterst i en tolerans för avvikande och störande beteende, menar skribenten. Foto: Kenny Eliason
Krönika

Skolan behöver ett regelsystem för disciplin

Marie-Louise von Bergmann Winberg

Under de senaste månaderna har ett flertal problem gällande den svenska skolan lyfts fram, inte minst av liberalerna. Syftet är en utjämning gentemot de elever som har svårigheter av olika slag och som lämnar grundskolan utan godkänt i alla ämnen. En reform av lärarutbildningen och av regelsystemen för disciplin, frånvaro och olämpligt beteende är helt nödvändigt.

Tjugo procent av alla elever lämnar grundskolan utan godkänt i alla ämnen.

Det är en alltför hög siffra jämfört med andra OECD-länder, och ännu högre är siffrorna för de disciplinära problemen. Att Sverige dessutom backat i de internationella Pisaundersökningarna, visserligen i gott sällskap med andra europeiska stater, minskar på sikt Sveriges konkurrenskraft och innovativa potential. Problem som har förts fram är lärarutbildningen, disciplinära problem, betygssystem, andelen godkända efter grundskolan, sjunkande andel intresserade av yrkesutbildning och hög frånvaro under terminerna. Inger Enkvist konstaterar att dagens svenska utbildningssystem mer syftar till jämlikhet än till kunskap. Sedan 1962 har skolsystemet dessutom motverkat elitism, varför alla elever läser samma kurser fram till 16 års ålder. Mer kvalificerade kurser erbjuds inte, och till detta kommer disciplinära problem med elever som har uppförande- och inlärningsproblem som påverkar hela klassens prestanda. Hon ser också att svagare elever kunde komma längre medstrukturerad lärarledd undervisning. Krav på närvaro är ett annat problem.

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDe disciplinära problemen i Sverige bottnar ytterst i en tolerans för avvikande och störande beteende, menar skribenten. Foto: Kenny Eliason
De disciplinära problemen i Sverige bottnar ytterst i en tolerans för avvikande och störande beteende, menar skribenten. Foto: Kenny Eliason
Krönika

Skolan behöver ett regelsystem för disciplin

Marie-Louise von Bergmann Winberg

Under de senaste månaderna har ett flertal problem gällande den svenska skolan lyfts fram, inte minst av liberalerna. Syftet är en utjämning gentemot de elever som har svårigheter av olika slag och som lämnar grundskolan utan godkänt i alla ämnen. En reform av lärarutbildningen och av regelsystemen för disciplin, frånvaro och olämpligt beteende är helt nödvändigt.

Tjugo procent av alla elever lämnar grundskolan utan godkänt i alla ämnen.

Det är en alltför hög siffra jämfört med andra OECD-länder, och ännu högre är siffrorna för de disciplinära problemen. Att Sverige dessutom backat i de internationella Pisaundersökningarna, visserligen i gott sällskap med andra europeiska stater, minskar på sikt Sveriges konkurrenskraft och innovativa potential. Problem som har förts fram är lärarutbildningen, disciplinära problem, betygssystem, andelen godkända efter grundskolan, sjunkande andel intresserade av yrkesutbildning och hög frånvaro under terminerna. Inger Enkvist konstaterar att dagens svenska utbildningssystem mer syftar till jämlikhet än till kunskap. Sedan 1962 har skolsystemet dessutom motverkat elitism, varför alla elever läser samma kurser fram till 16 års ålder. Mer kvalificerade kurser erbjuds inte, och till detta kommer disciplinära problem med elever som har uppförande- och inlärningsproblem som påverkar hela klassens prestanda. Hon ser också att svagare elever kunde komma längre medstrukturerad lärarledd undervisning. Krav på närvaro är ett annat problem.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024