loading"Spökjobb", det vill säga tjänster som faktiskt inte existerar, är ett sätt för företag att få gratis reklam. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
"Spökjobb", det vill säga tjänster som faktiskt inte existerar, är ett sätt för företag att få gratis reklam. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Se upp för spökjobb

Tobias Österberg/TT

Helt plötsligt dyker det upp bland platsannonserna, drömjobbet du väntat på. Men verkar inte allt lite för bra för att vara sant? Då kan det vara ett "spökjobb", en platsannons för en tjänst som egentligen inte finns.

Internationellt sett brukar företeelsen benämnas just "ghost jobs" – spökjobb. När du har skickat in din ansökan och meritförteckning till arbetsgivaren går veckorna – men inget händer och ingen hör av sig.

Förklaringarna kan vara flera; antingen har tjänsten redan tillsatts innan annonsen lagts ut, jobbet existerar inte eller så är annonsen helt enkelt falsk.

Fenomenet finns även i Sverige, berättar Jenny Söderholm, produktansvarig för Platsbanken på Arbetsförmedlingen:

– Det har funnits ett antal situationer där man sett ett avvikande annonsbeteende och där det i vissa fall inte finns en ambition att peka på ett konkret jobb, utan snarare att samla namn till sin kandidatbank eller bjuda in till en jobbmässa. Hos oss är det ju en förutsättning att det ska finnas ett konkret jobb, säger hon till TT.

Flera skäl

Det finnas flera skäl från arbetsgivarens sida att lägga ut sådana annonser, allt från att det redan finns interna kandidater till att man vill marknadsföra arbetsplatsen och på detta sätt få extra reklam, säger Jenny Söderholm.

Platsbanken granskar kontinuerligt annonser och kan dela ut varningar eller till och med spärra arbetsgivare.

Torsten Jönsson, arbetsmarknadsexpert på Karriärkonsulten, som hjälper till att matcha arbetssökande med lediga tjänster, berättar om liknande erfarenheter.

– Vi har stött på det här fenomenet lite till och från. Man får känslan att det är klart redan på förhand, alternativt att den arbetssökande lockas till någon form av sammankomst och så är det bara bullshit. Det finns ett annat syfte bakom annonsen.

Det har bland annat handlat om lagerjobb där det funnits vissa motkrav för att ens få tillgång till att söka till tjänsterna.

– Det är en oerhört otäck situation för det är personer som ofta är i en utsatt position och som är beroende av förtroendet, att man kan lita på den människa som ska lotsas till en anställning.

Skapar frustration

För den enskilde individen kan detta naturligtvis skapa frustration. Men även för arbetsmarknaden i stort är det ett problem, påpekar Jenny Söderholm:

– Annonser som inte innehåller "riktiga jobb" påverkar ju även vår arbetsmarknadsstatistik. Det är ju också underlag för de arbetsmarknadsbeslut som tas.

Så avslöjar du ”spökjobben”

Titta efter vilket datum jobbet har lagts upp. Har jobbet legat ute extremt länge kan det röra sig om en falsk jobbannons.

Hur detaljerad är annonsen? Finns det inga beskrivningar av vad tjänsten innebär utan bara olika förmåner med att arbeta för arbetsgivaren kan annonsen handla om ett sätt att marknadsföra bolaget.

Om du är tveksam kring en annons, kontakta bolaget direkt, och ställ frågor.

Torsten Jönsson, arbetsmarknadsexpert på Karriärkonsulten, tipsar om att ställa följande frågor:

Är det ett företag som är seriöst och verkligen har den här volymen? Tillsätter de tjänster löpande? När saker är för enkla och låter för bra så ska man nog vara försiktig, det gäller även när det gäller platsannonser, säger Torsten Jönsson.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading"Spökjobb", det vill säga tjänster som faktiskt inte existerar, är ett sätt för företag att få gratis reklam. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
"Spökjobb", det vill säga tjänster som faktiskt inte existerar, är ett sätt för företag att få gratis reklam. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Se upp för spökjobb

Tobias Österberg/TT

Helt plötsligt dyker det upp bland platsannonserna, drömjobbet du väntat på. Men verkar inte allt lite för bra för att vara sant? Då kan det vara ett "spökjobb", en platsannons för en tjänst som egentligen inte finns.

Internationellt sett brukar företeelsen benämnas just "ghost jobs" – spökjobb. När du har skickat in din ansökan och meritförteckning till arbetsgivaren går veckorna – men inget händer och ingen hör av sig.

Förklaringarna kan vara flera; antingen har tjänsten redan tillsatts innan annonsen lagts ut, jobbet existerar inte eller så är annonsen helt enkelt falsk.

Fenomenet finns även i Sverige, berättar Jenny Söderholm, produktansvarig för Platsbanken på Arbetsförmedlingen:

– Det har funnits ett antal situationer där man sett ett avvikande annonsbeteende och där det i vissa fall inte finns en ambition att peka på ett konkret jobb, utan snarare att samla namn till sin kandidatbank eller bjuda in till en jobbmässa. Hos oss är det ju en förutsättning att det ska finnas ett konkret jobb, säger hon till TT.

Flera skäl

Det finnas flera skäl från arbetsgivarens sida att lägga ut sådana annonser, allt från att det redan finns interna kandidater till att man vill marknadsföra arbetsplatsen och på detta sätt få extra reklam, säger Jenny Söderholm.

Platsbanken granskar kontinuerligt annonser och kan dela ut varningar eller till och med spärra arbetsgivare.

Torsten Jönsson, arbetsmarknadsexpert på Karriärkonsulten, som hjälper till att matcha arbetssökande med lediga tjänster, berättar om liknande erfarenheter.

– Vi har stött på det här fenomenet lite till och från. Man får känslan att det är klart redan på förhand, alternativt att den arbetssökande lockas till någon form av sammankomst och så är det bara bullshit. Det finns ett annat syfte bakom annonsen.

Det har bland annat handlat om lagerjobb där det funnits vissa motkrav för att ens få tillgång till att söka till tjänsterna.

– Det är en oerhört otäck situation för det är personer som ofta är i en utsatt position och som är beroende av förtroendet, att man kan lita på den människa som ska lotsas till en anställning.

Skapar frustration

För den enskilde individen kan detta naturligtvis skapa frustration. Men även för arbetsmarknaden i stort är det ett problem, påpekar Jenny Söderholm:

– Annonser som inte innehåller "riktiga jobb" påverkar ju även vår arbetsmarknadsstatistik. Det är ju också underlag för de arbetsmarknadsbeslut som tas.

Så avslöjar du ”spökjobben”

Titta efter vilket datum jobbet har lagts upp. Har jobbet legat ute extremt länge kan det röra sig om en falsk jobbannons.

Hur detaljerad är annonsen? Finns det inga beskrivningar av vad tjänsten innebär utan bara olika förmåner med att arbeta för arbetsgivaren kan annonsen handla om ett sätt att marknadsföra bolaget.

Om du är tveksam kring en annons, kontakta bolaget direkt, och ställ frågor.

Torsten Jönsson, arbetsmarknadsexpert på Karriärkonsulten, tipsar om att ställa följande frågor:

Är det ett företag som är seriöst och verkligen har den här volymen? Tillsätter de tjänster löpande? När saker är för enkla och låter för bra så ska man nog vara försiktig, det gäller även när det gäller platsannonser, säger Torsten Jönsson.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024