loadingJaha, här schasas man i väg av både herrn och frun i huset som den värsta byrackan, men under Thanksgiving var man så välkommen så in i köksregionerna. Foto: Hulton Archive/Getty Images
Jaha, här schasas man i väg av både herrn och frun i huset som den värsta byrackan, men under Thanksgiving var man så välkommen så in i köksregionerna. Foto: Hulton Archive/Getty Images
Weekend Nr 49 vecka 49 2024

Se en kanon- och ingen kalkonfilm i helgen!

Redaktionen

Äntligen Weekend!

Skönt att det där kommersiella jippot Black Friday är över, så att vi kan återgå till våra njutningsfulla svartvita veckoslut med gamla filmklassiker.

Svartvita filmer från Hollywoods guldålder är mästerverk utan bäst före-datum, präglade av en unik subtilitet. Det är lätt att tro att svart och vitt är begränsade färger, men de rymmer en oändlig palett av nyanser. Svartvitt är inte bara skillnaden mellan mörker och ljus – det är hela spektrumet däremellan: Svartvitt filmfoto är synonymt med glamour. Det var i dessa filmer som några av de mest ikoniska skådespelarna – de som bara behöver nämnas vid efternamn – skrev in sig i filmhistorien: Garbo, Bogart, Bacall, Gable och Dietrich. Deras ansikten, inramade av ljus och skuggor, framhävdes på ett sätt som färgfilm aldrig riktigt har kunnat efterlikna. Svartvitt filmade scener har en särskild förmåga att skapa drama och mystik, vilket gör dem oumbärliga för den klassiska filmens estetik. De svartvita filmerna från Hollywoods guldålder är inte bara tekniska prestationer eller filmer som bara underhöll, utan definierade sin tid och satte standarden för kommande generationer av filmskapare. Hollywoods guldålder kommer för alltid att vara en hyllning till denna tidlösa skönhet.

Och vad kan vara mer passande denna helg än att komma i Nobelfeststämning genom att se om ”Att ha och inte ha”? Filmen med Bacall och Bogart är unik såtillvida att två Nobelpristagare, Ernest Hemingway och William Faulkner, samarbetade och såg till att den blev verklighet. Ernest Hemingway ansåg inte själv att hans roman ”Att ha och inte ha” (1937) var något mästerverk. Han kallade den till och med för skräp. Under en flera dagar lång fisketur som företogs av regissören Howard Hawks och Hemingway slog Hawks vad med Hemingway om att han skulle lyckas omvandla denna dåliga bok till en framgångsrik film. Trots att både Hemingway och William Faulkner var inblandade i manusarbetet var det skådespelarna som stod för de mest minnesvärda replikerna. Humphrey Bogart och Lauren Bacall improviserade stora delar av dialogen, vilket bidrog till filmens naturliga och avslappnade ton. Hawks tillät detta, med vetskapen om att deras kemi skulle göra filmen mer levande. Det som verkligen gjorde ”Att ha och inte ha” till en klassiker var kärleken mellan Bogart och Bacall, som började under inspelningen. Deras attraktion till varandra gick inte att dölja, och blev lika legendarisk som filmen själv.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingJaha, här schasas man i väg av både herrn och frun i huset som den värsta byrackan, men under Thanksgiving var man så välkommen så in i köksregionerna. Foto: Hulton Archive/Getty Images
Jaha, här schasas man i väg av både herrn och frun i huset som den värsta byrackan, men under Thanksgiving var man så välkommen så in i köksregionerna. Foto: Hulton Archive/Getty Images
Weekend Nr 49 vecka 49 2024

Se en kanon- och ingen kalkonfilm i helgen!

Redaktionen

Äntligen Weekend!

Skönt att det där kommersiella jippot Black Friday är över, så att vi kan återgå till våra njutningsfulla svartvita veckoslut med gamla filmklassiker.

Svartvita filmer från Hollywoods guldålder är mästerverk utan bäst före-datum, präglade av en unik subtilitet. Det är lätt att tro att svart och vitt är begränsade färger, men de rymmer en oändlig palett av nyanser. Svartvitt är inte bara skillnaden mellan mörker och ljus – det är hela spektrumet däremellan: Svartvitt filmfoto är synonymt med glamour. Det var i dessa filmer som några av de mest ikoniska skådespelarna – de som bara behöver nämnas vid efternamn – skrev in sig i filmhistorien: Garbo, Bogart, Bacall, Gable och Dietrich. Deras ansikten, inramade av ljus och skuggor, framhävdes på ett sätt som färgfilm aldrig riktigt har kunnat efterlikna. Svartvitt filmade scener har en särskild förmåga att skapa drama och mystik, vilket gör dem oumbärliga för den klassiska filmens estetik. De svartvita filmerna från Hollywoods guldålder är inte bara tekniska prestationer eller filmer som bara underhöll, utan definierade sin tid och satte standarden för kommande generationer av filmskapare. Hollywoods guldålder kommer för alltid att vara en hyllning till denna tidlösa skönhet.

Och vad kan vara mer passande denna helg än att komma i Nobelfeststämning genom att se om ”Att ha och inte ha”? Filmen med Bacall och Bogart är unik såtillvida att två Nobelpristagare, Ernest Hemingway och William Faulkner, samarbetade och såg till att den blev verklighet. Ernest Hemingway ansåg inte själv att hans roman ”Att ha och inte ha” (1937) var något mästerverk. Han kallade den till och med för skräp. Under en flera dagar lång fisketur som företogs av regissören Howard Hawks och Hemingway slog Hawks vad med Hemingway om att han skulle lyckas omvandla denna dåliga bok till en framgångsrik film. Trots att både Hemingway och William Faulkner var inblandade i manusarbetet var det skådespelarna som stod för de mest minnesvärda replikerna. Humphrey Bogart och Lauren Bacall improviserade stora delar av dialogen, vilket bidrog till filmens naturliga och avslappnade ton. Hawks tillät detta, med vetskapen om att deras kemi skulle göra filmen mer levande. Det som verkligen gjorde ”Att ha och inte ha” till en klassiker var kärleken mellan Bogart och Bacall, som började under inspelningen. Deras attraktion till varandra gick inte att dölja, och blev lika legendarisk som filmen själv.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024