loadingRyanair inför nya rutter från Sverige efter beskedet om slopad flygskatt. Arkivbild. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Ryanair inför nya rutter från Sverige efter beskedet om slopad flygskatt. Arkivbild. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Inrikes

Ryanair satsar i Sverige – men nobbar Bromma

Tobias Österberg och Jens Bornemann/TT

Lågprisbolaget Ryanair intensifierar nu kampen mot SAS. Tio nya flygrutter lanseras från Sverige efter beskedet om slopad flygskatt. Bromma flygplats ingår dock inte i planen.

Regeringsbeskedet om att flygskatten tas bort ger ökade möjligheter för Ryanair. Två nya flygplan adderas till bolagets svenska flygplansflotta när man från och nästa sommar lägger till tio nya europeiska destinationer från Arlanda och Landvetter utanför Göteborg.

Investeringen på 200 miljoner dollar, drygt 2 miljarder kronor, kommer även att generera ett 60-tal nya jobb enligt bolaget.

Satsar men i Danmark

Beskedet kommer efter att SAS nyligen meddelat att man gör en storsatsning på Köpenhamnsflygplatsen Kastrup. Flera av destinationerna som nu Ryanair börjar att trafikera är också sådana där man konkurrerar med SAS, till exempel Cagliari och Marseille, skillnaden är dock att med SAS måste svenska passagerare flyga via Kastrup.

Eddie Wilson, vd för flygbolagsdelen av Ryanairkoncernen, säger att man har en stor fördel gentemot konkurrenten:

– Jämfört med före pandemin har SAS bara återhämtat sig till 70 procent och de har färre flygplanssäten. Ryanair har å andra sidan vuxit med 160 procent. De har inte de extra flygplanen som vi har, hävdar han.

Bromma inget alternativ

Ryanairs svenska etablering inleddes i Skavsta i Nyköping. Därefter flyttade man till Arlanda, där är det också tänkt att man ska vara kvar. Bromma, som i princip står tomt efter konkurrenten BRA:s flytt, är inget alternativ för utrikestrafik då landningsbanorna är alldeles för korta för Ryanairs flygplansflotta.

Däremot ser Eddie Wilson en möjlighet till expansion i Sverige när det gäller inrikeslinjer:

– Visby är ett alternativ, även norra Sverige, som till exempel Luleå, men vi måste börja någonstans och det här är satsningar inför sommarsäsongen, säger han.

Ryanairs nya destinationer

Följande destinationer kommer Ryanair att börja flyga till från Sverige:

Arlanda:

Cagliari, Marseille, Sarajevo, Trieste, Zakynthos

Landvetter:

Korfu, Dubrovnik, Milano, Pula, Thessaloniki.

(TT)

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingRyanair inför nya rutter från Sverige efter beskedet om slopad flygskatt. Arkivbild. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Ryanair inför nya rutter från Sverige efter beskedet om slopad flygskatt. Arkivbild. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Inrikes

Ryanair satsar i Sverige – men nobbar Bromma

Tobias Österberg och Jens Bornemann/TT

Lågprisbolaget Ryanair intensifierar nu kampen mot SAS. Tio nya flygrutter lanseras från Sverige efter beskedet om slopad flygskatt. Bromma flygplats ingår dock inte i planen.

Regeringsbeskedet om att flygskatten tas bort ger ökade möjligheter för Ryanair. Två nya flygplan adderas till bolagets svenska flygplansflotta när man från och nästa sommar lägger till tio nya europeiska destinationer från Arlanda och Landvetter utanför Göteborg.

Investeringen på 200 miljoner dollar, drygt 2 miljarder kronor, kommer även att generera ett 60-tal nya jobb enligt bolaget.

Satsar men i Danmark

Beskedet kommer efter att SAS nyligen meddelat att man gör en storsatsning på Köpenhamnsflygplatsen Kastrup. Flera av destinationerna som nu Ryanair börjar att trafikera är också sådana där man konkurrerar med SAS, till exempel Cagliari och Marseille, skillnaden är dock att med SAS måste svenska passagerare flyga via Kastrup.

Eddie Wilson, vd för flygbolagsdelen av Ryanairkoncernen, säger att man har en stor fördel gentemot konkurrenten:

– Jämfört med före pandemin har SAS bara återhämtat sig till 70 procent och de har färre flygplanssäten. Ryanair har å andra sidan vuxit med 160 procent. De har inte de extra flygplanen som vi har, hävdar han.

Bromma inget alternativ

Ryanairs svenska etablering inleddes i Skavsta i Nyköping. Därefter flyttade man till Arlanda, där är det också tänkt att man ska vara kvar. Bromma, som i princip står tomt efter konkurrenten BRA:s flytt, är inget alternativ för utrikestrafik då landningsbanorna är alldeles för korta för Ryanairs flygplansflotta.

Däremot ser Eddie Wilson en möjlighet till expansion i Sverige när det gäller inrikeslinjer:

– Visby är ett alternativ, även norra Sverige, som till exempel Luleå, men vi måste börja någonstans och det här är satsningar inför sommarsäsongen, säger han.

Ryanairs nya destinationer

Följande destinationer kommer Ryanair att börja flyga till från Sverige:

Arlanda:

Cagliari, Marseille, Sarajevo, Trieste, Zakynthos

Landvetter:

Korfu, Dubrovnik, Milano, Pula, Thessaloniki.

(TT)

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024