loadingI Japan används ris inte bara till sushi och mat, utan även till framställning av sake – en alkoholhaltig dryck. Arkivbild. Foto: Shizuo Kambayashi AP/TT
I Japan används ris inte bara till sushi och mat, utan även till framställning av sake – en alkoholhaltig dryck. Arkivbild. Foto: Shizuo Kambayashi AP/TT
Utrikes

Risbrist i Japan – lottning avgör rätt att köpa

TT

Efter en rekordvarm sommar och ett ovanligt stort inflöde av turister har Japan den största bristen på ris på nästan 30 år, rapporterar brittiska Financial Times. Butikshyllor gapar tomma, priserna skenar och myndigheter uppmanar hushåll att inte hamstra.

Stora butikskedjor har satt ett tak på en rispåse per kund. Och en del nätbutiker har infört rislotterier, där bara vinnande kunder enligt tidningen får köpa ris.

I debatten skyller många på sushi-ätande turister, men också på extrema väderförhållanden och årtionden av jordbrukspolitiska misstag.

De kommersiella lagren av ris i Japan var nere på den lägsta nivån sedan 1999 i juni och priset på en femkilos rispåse har rusat med 60 procent på ett år till omkring 3 000 yen (motsvarande 220 kronor).

Japan har sedan länge tillämpat en självförsörjningsstrategi när det gäller risproduktion, vilket medför strikt kontroll av både import och produktionsvolymer.

Riskonsumtionen i Japan uppmättes till 6,9 miljoner ton i fjol, men experter tror att det stora inflödet av turister gjort att konsumtionen ökat med ytterligare 100 000 ton.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingI Japan används ris inte bara till sushi och mat, utan även till framställning av sake – en alkoholhaltig dryck. Arkivbild. Foto: Shizuo Kambayashi AP/TT
I Japan används ris inte bara till sushi och mat, utan även till framställning av sake – en alkoholhaltig dryck. Arkivbild. Foto: Shizuo Kambayashi AP/TT
Utrikes

Risbrist i Japan – lottning avgör rätt att köpa

TT

Efter en rekordvarm sommar och ett ovanligt stort inflöde av turister har Japan den största bristen på ris på nästan 30 år, rapporterar brittiska Financial Times. Butikshyllor gapar tomma, priserna skenar och myndigheter uppmanar hushåll att inte hamstra.

Stora butikskedjor har satt ett tak på en rispåse per kund. Och en del nätbutiker har infört rislotterier, där bara vinnande kunder enligt tidningen får köpa ris.

I debatten skyller många på sushi-ätande turister, men också på extrema väderförhållanden och årtionden av jordbrukspolitiska misstag.

De kommersiella lagren av ris i Japan var nere på den lägsta nivån sedan 1999 i juni och priset på en femkilos rispåse har rusat med 60 procent på ett år till omkring 3 000 yen (motsvarande 220 kronor).

Japan har sedan länge tillämpat en självförsörjningsstrategi när det gäller risproduktion, vilket medför strikt kontroll av både import och produktionsvolymer.

Riskonsumtionen i Japan uppmättes till 6,9 miljoner ton i fjol, men experter tror att det stora inflödet av turister gjort att konsumtionen ökat med ytterligare 100 000 ton.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024